Komposittankars livslängd uppnådd, vad gäller?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Användarvisningsbild
Fred
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2008-01-21, 12:23
Ort: Stockholm

Komposittankars livslängd uppnådd, vad gäller?

Inlägg av Fred » 2018-06-26, 14:40

Inom tre år kommer Volvo BiFuels komposittankar uppnått sin livslängd (jag tror att 2002 var första året med dessa bilar och tankarna kan vara ett år äldre än bilen, som i mitt fall).

Detta innebär att bilägaren står inför två alternativ: 1. att skrota bilen eller 2. plugga gassystemet och registreringsbesiktiga om bilen till enbart bensin som bränsle. (Sen finns ett tredje alternativ: att byta tankar...men det är inte aktuellt för någon av flera anledningar, där den starkaste är att Volvo inte tillhandahåller tankarna som reservdelar.)

Som jag skrivit i det här inlägget har jag idag pratat 45 minuter med en mycket trevlig kvinna på Transportstyrelsen. När det gäller den här trådens ämne så kunde hon bara ge samma besked som man kan hitta själv på nätet angående att plugga systemet:

Om gasdriften kopplas ur gäller följande:

Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) ska gasdriften permanent tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.

För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur gasdriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/

Det är några saker i den här skrivelsen som är för luddiga.

1. ...delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift.

Det står inte vilka, eller hur många, delar som ska demonteras eller hur något ska pluggas. Räcker det att skruva bort påfyllningskopplingen under tankluckan...och/eller gasregulatorn? Det luddigaste av allt är dock "så att det inte går att återställa till gasdrift". Hur i hela friden ska man kunna säkerställa detta? En bil är ihopskruvad och kan därför skruvas isär och plockas ihop igen. Så vad man än tar bort av gaskomponenterna kan man ju sätta tillbaka dem igen. Menar lagstiftaren att man måste byta motor, så att det inte går att sätta i gasinjektorer?

2. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.

Här får åtminstone vi Volvoägare problem. Jag pratade med en kille på Westport, som monterar gassystem i modernare Volvobilar. Enligt honom har Volvo sagt att BiFuel-bilar SKA vara gasbilar, och att de därför inte kommer ta fram några anvisningar för hur en BiFuel-bil ska kunna registreringsbesiktigas om till bensin.

Nu skriver Transportstyrelsen ordet "bör" i den meningen, vilket öppnar för lite smidighet...men frågorna kring punkt 1 ovan kvarstår.

Kvinnan på Transportstyrelsen tyckte att allt detta var mycket märkligt och bad att få återkomma när hon kollat upp med sina kollegor som varit delaktiga i det rent tekniska, så jag inväntar ett mail från henne. Jag bad henne maila istället för att ringa...alltid bra att få den här typen av grejer i text.

Återkommer när/om jag får någon mer information! :D
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02

sbf
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-01-22, 22:06

Re: Komposittankars livslängd uppnådd, vad gäller?

Inlägg av sbf » 2018-06-26, 23:05

Tack för att du gör research, låter som att du har en hel del liknande funderingar som jag. Ser fram emot att får veta vad du får för svar. :)
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Bild

Användarvisningsbild
Fred
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2008-01-21, 12:23
Ort: Stockholm

Re: Komposittankars livslängd uppnådd, vad gäller?

Inlägg av Fred » 2018-06-29, 16:16

Idag kom ett "svar" från Transportstyrelsen:

------------------------------
Hej!
För att koppla ur gasdriften och få det godkänt vid en registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag, ska arbetet utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
Du kan också prata med besiktningsingenjören om vilka åtgärder som kan godkännas, om du inte får någon instruktion av tillverkaren.

Transportstyrelsen har ingen föreskriftstext om vad som gäller för urkopplingen..


Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/kon ... ta-fordon/. Välj där kategori fordonsregler.

------------------------------

Någon som tycker att det klargjorde speciellt mycket?

Intressant också att svaret inte är underskrivet av någon person skickat från en "no_reply"-adress och hänvisar till deras kontaktformulär på hemsidan. Det innebär att det är omöjligt att skapa ett "case" där man kan ha en dialog med någon på myndigheten...
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02

Användarvisningsbild
Fred
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2008-01-21, 12:23
Ort: Stockholm

Re: Komposittankars livslängd uppnådd, vad gäller?

Inlägg av Fred » 2018-07-12, 18:00

Jag har nu en rätt frustrerande mailkonversation med Volvo Cars. Jag lägger in den här så alla andra kan läsa vilka vaga svar man får från ett av Sveriges största företag:

(Mina mail är i normal text, och svaren från VC är kursiverade. Jag har tagit bort kundrådgivarens namn för att inte "hänga ut" personen.)
From: Fred
Sent: den 20 juni 2018 23:37
To: Wedencr, Swedencr (S.) <SWEDENCR@volvocars.com>
Subject: Ny besiktningsregler för gasbilar.

Hej,

Idag fick jag ett brev från Transportstyrelsen som informerade om att nya regler för besiktning av biogas-bilar införts. Som ägare av en äldre V70 Bifuel står jag alltså nu inför två avgörande saker gällande bilens öde.

1. Hur ska jag kunna uppfylla de nya kraven på besiktning?

2. 2021 har livslängden på komposittankarna i min bil löpt ut. Hur ska jag kunna fortsätta använda bilen efter detta?

Bilen är en -02:a och har gått drygt 25 000 mil. Den är i mycket bra skick och kan mycket väl rulla 15-20 000 mil till, det är ju en Volvo. För mig som bara kör runt 1000 mil per år innebär det att bilen skulle kunna tjäna mig i kanske tio år till innan allt för många komponenter blivit för gamla.

Ska jag verkligen behöva skrota en fullt fungerande och välbehållen bil som jag älskar? Vilket ansvar tar ni på Volvo Cars som producent att hålla kvar dessa bilar i trafik?

Om det inte finns någon ekonomiskt försvarbar lösning för oss kunder så har ju väldigt mycket av miljönyttan en biogasbil innebär raderats, eftersom bilarna då måste skrotas i förtid.

Med vänlig hälsning

Fred
----------------------------------------------------------------------------------
Hej Fred!

Tack för att du kontaktat oss.

De nya kraven vid besiktning är att gastanken skall vara frilagd innan besiktningen. Detta görs hos din närmaste Volvoverkstad, de kan även utfärda ett intyg om att tanken är besiktigad om detta gjorts vid ett tidigare tillfälle.

När livslängden för gastanken i bilen passerar så finns det två alternativ för dig.

1. Du kan byta ut tanken då reservedelar finns för de tankar med en livslängd på 20 år.

2. Du kan plugga igen gastanken och fortsätta köra bilen på vanligt bränsle.

Jag hoppas att informationen ovan gett dig lite klarhet i de nya kraven för besiktning och dina alternativ.

Med vänlig hälsning,
VOLVO CAR CORPORATION

xxxxxx

Kundrådgivare
----------------------------------------------------------------------------------
26 juni

till Swedencr
Hej xxxxxx och tack för ditt svar.

När det gäller de nya besiktningsreglerna har jag nu fått reda på av Transportstyrelsen att det räcker med att skruva bort plastkåporna över tankarna, så kan tankarna besiktigas. Detta gör jag givetvis själv, så slipper jag betala flera tusenlappar bara för att få bilen genom besikningen.

Gällande när tankarnas livslängd uppnåtts så är jag ute efter information om hur systemet ska pluggas inför registreringsbesiktning för att klassa bilen som enbart bensindriven i registret. Transportstyrelsen hänvisar till tillverkaren för denna information.

Att byta gastankar inser nog du lika väl som jag inte är ett ekonomiskt försvarbart alternativ för en 20 år gammal bil, men det skulle ändå vara intressant om du kan ge en prisuppgift på arbetet inklusive nödvändiga reservdelar för detta. Ingen av de verkstäder jag pratat med har kunnat ge mig den. Faktum är att alla sagt att de inte utför detta arbete.

Vänligen
Fred
11 juli (1 dag sedan)

till Swedencr
Hej igen,

Jag skulle uppskatta att få klara svar på de två frågor som återstår i denna fråga:

1. Hur ska gassystemet pluggas för att bilen ska kunna registreringsbesiktigas som enbart bensindriven?

2. Vad blir totalkostnaden för att ge bilen nytt liv som gasdriven? (Om ni svarar på denna fråga genom att hänvisa till verkstad förväntar jag mig att ni namnger en verkstad som kan utföra jobbet, och som därigenom kan ge mig en offert på jobbet.)

Vänligen
----------------------------------------------------------------------------------
Wedencr, Swedencr (S.)

14:10 (3 timmar sedan)

till mig

Hej!

Åtgärden som innebär att man pluggar igen tanken utförs på bilar från 2001 eller äldre.
På de nyare bilarna finns det reservdelar och därför finns det ingen rutin för detta just nu.
När det kommer bli aktuellt med en sådan rutin för de bilar yngre än 2001 har jag ingen information om i dagsläget.

Med vänlig hälsning,

VOLVO CAR CORPORATION
xxxxxx
Kundrådgivare

Customer Care Center
T +4620948080
swedencr@volvocars.com

VOLVO CAR CORPORATION
10720
SE-405 31 Göteborg, Sweden
volvocars.com

Registered Office Göteborg, Sweden
Registration No. 556074-3089
----------------------------------------------------------------------------------
From: Fred
Sent: den 11 juli 2018 16:26
To: Wedencr, Swedencr (S.) <SWEDENCR@volvocars.com>
Subject: Re: Volvo Car Sverige AB - Ang. ärende [144023]


17:34 (0 minuter sedan)

till Swedencr
Dina svar hjälper mig inte så mycket xxxxxx. Jag står inför beslutet att kanske tvingas skrota min bil om jag inte får mer klara besked om de här sakerna. Om kostnaderna för att antingen byta ut tankarna, eller plugga systemet för omregistrering, blir för stora är det ju inte ekonomiskt försvarbart att hålla bilen vid liv vilket givetvis påverkar min privatekonomi avsevärt.

Bilen står inför en del andra kostnader utöver gassystemet, t ex kamremsbyte, och om bilen måste skrotas inom tre år är det ju inte värt att få dessa gjorda. Om jag däremot får tillförlitliga uppgifter om vilka kostnader den kommande deadlinen innebär så kan jag göra ett överlagt beslut om bilens framtid.

Det ligger på Volvos ansvar att kunna svara, så jag upprepar min fråga: Vad blir totalkostnaden för att få nya gastankar och därigenom förlänga bilens liv, inte bara som gasdriven utan också rädda den från skrotning?
Så långt har vi kommit nu. Två saker är för mig anmärkningsvärda; för det första säger kundrådgivaren alltså att gastankarna finns som reservdelar! Detta går rakt emot vad jag hört och läst tidigare. Det beskedet har varit att Volvo inte har tankarna som reservdelar. Det andra är att Volvo alltså ännu inte tagit fram rutiner för att plugga BiFuel från -02 och framåt, och kan därför inte ge något besked om kostnaden för detta.

Det avgörande här är ju det jag skriver i mitt senaste mailsvar; är det värt att lägga några pengar på bilen? Kamremmen har nått sin livslängd (även om bytet normalt sett inte ska ske förrän vid 32kkm), vi kommer ev. behöva köpa nya vinterdäck i år och dessutom har jag precis fått problem med gassystemet nu, vilket kanske kommer kosta ett antal tusen att få ordning på. Om bilen ändå måste skrotas av ekonomiska skäl inom tre år, lägger vi hellre pengarna på att skaffa en annan bil redan nu. Jag tror inte att jag är i en unik situation, det är nog många andra som även de har fina bilar som snart når sista användningsdatum...dessvärre tror jag att väldigt många är helt ovetandes om detta.

Vår bil har ju noll kr i andrahandsvärde, men användarvärdet är enormt! Vi älskar bilen och jag har gjort mycket med den under åren för att få den precis som jag vill. Det känns därför extra surt att kanske tvingas börja om med en annan bil, trots att nuvarande är fullt fungerande (bortsett från gasdriften just nu då).
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02

Skriv svar