S60 bifuel -05 Stegmotor.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

S60 bifuel -05 Stegmotor.

Post by hasse_A »

Tjena!

Min bil har haft det typiska uppträdandet när det är fel på stegmotorn.
D.v.s. motorn dör tvärt vid körning och går sedan inte att få igång på gas
om man inte stannar och väntar en stund.

Jag demonterade den och lödde om 8 st. lödningar under locket.
Jag har stereomikroskop och jag är van vid att löda så jag är säker
på att omlödningen av dessa är rätt gjorda.
Nu efter montering går dör motorn så fort man går över till gas.
Det verkar som att vid ett visst gaspådrag kan man få lite effekt ur motor.

I änden på kolven i stegmotorn finns en hylsa som fjädern sitter i. Den har olika djup
åt de två hållen. Jag hade inte full koll på vilken ände som skulle sitta mot fjädern men
jag är hyggligt säker på att den djupa sidan skall vara ner mot fjädern.

Vad kan det bero på att bilen nu inte går alls på gas ?
Jag läste någonstans att man kan behöva monter stegmotorn flera gånger om det inte fungerar.

Kam man testa stegmotorn på bänk. Vet någon här funktionen hos de 4 stiften i kontakten ?
+, - och 2 faser ?

/Hasse
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Re: S60 bifuel -05 Stegmotor.

Post by hasse_A »

Nu fungerar bilen på gas verkar det som.

Jag demonterade stegmotorn och gjorde rent en gång till I cylindern och kolven.
Efter det har bilen nu gått felfritt på gas mer än 5 mil.
Tidigare hade den lagt av flera gånger på den sträckan.
Jag vågar inte ropa hej än. Jag vill köra ett par tankningar innan jag känner mig säker.

I.o.m. att jag fick igång gasdriften kan jag svara på min egen fråga om hur kolven skall
monteras :
Den djupa delen skall vara nedåt mot fjädern. Tittar man in på den sidan ser också att det finns
ett spår där fjäder går ner.
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Re: S60 bifuel -05 Stegmotor.

Post by hasse_A »

Nu har jag kört med bilen nästan en månad och den har gått fint hela tiden förutom att den är svårstartad på morgonen men det torde vara gasregulatorn som behöver nya o-ringar. Bubbeltestet pekar på att det är läckage där. Jag provade också att ta bort slangen till insuget under natten och då startade bilen direkt.
Jag har tankat gas 3-4 gånger och har kört kanske 100 mil utan några problem så jag betraktar problemet med stegmotorn som åtgärdat.
Härnäst får gasregulatorn fixas. Jag har skickat efter reparationskit från Bulgarien. EUR 35.
Jag går över till tråden om gasregulatorn och skriver där senare.
/Hasse
Post Reply