Uppgradera regulator VW

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
alexxelax
Posts: 2
Joined: 2018-02-09, 13:58

Uppgradera regulator VW

Post by alexxelax »

Som ny ägare till en biogas så har jag stött på samma problem som många andra, en läckande regulator av märket Teleflex.
Jag har bestämt mig för att göra denna uppgraderingen till Ventrex regulator själv och hoppas kunna dela med mig av tips och även få tips och råd.

Jag började med att studera systemet och se vad som behövs bytas för att få det att fungera, så jag letade runt på nätet och hittade till sist en del delar bl annat en regulator från polen (beg) för 3000kr som jag tyvärr förstörde genom att koppla direkt till bilen och regulatorn small, misstaget som jag lärde mig av var att ECU måste programmeras.
Så jag börja öppna regulatorn för och se vad som har skadats, under demontering så ramlade flera delar ut som jag inte lyckades se hur dessa ska in(Syns på nedre raden i mitten på bilden nedan), men jag testade och som syns på bild förstörde jag dessa.
Jag behöver dessa reservdelar och har letat överallt men till sist hitta jag en sida som kan ha en del av flera som jag söker. Säljaren har ingen email och finns i Ukraina https://gas-plus.prom.ua/p632230490-man ... -seal.html
Denna del verkar matcha min del som syns i bilden, övre raden i mitten, men den saknar fjädern som går runt, om någon vet funktionen med fjädern och eller om den kan skippas.Image
Om någon kan beskriva hur dessa delar ska monteras med bilder hade uppskattats.


Delar som behövdes enligt ETKA för uppgradering är:
* 3C0906011(A B C D E) - Gas regulator Ventrex
* 3C0906109 - Hållare
* 2K0959209A - Gummi bussning
* N10005306 - Bult
* 2K0133321 - Bränsleslang
* 03C906039A - Gas insprutare
Denna steg står inte med men nödvändig
*Programmering ECU, denna lösning är via en polsk hemsida med mycket bra support programmerar ECU för 100euro, översatte sidan via google, men supporten pratar god engelska
Länkar till programmeraren
https://www.auto-krak.pl/auto-krak/zmia ... ramowanie/

Vissa delar ovan kan skippas eller läggas över från Teleflex, kontrollera detta innan med eran egen artikelnummer.

Jag rekommenderar INTE renovering av Teleflex regulator då detta aldrig är permanent lösning, utan bara tillfällig. VW skippade Teleflex av någon anledning helt och hållet

Jag har inte monterat allt än då jag väntar på en ny regulator samt ECU så inom någon vecka bör alla delar vara hemma.

Total kostnad utan mitt misstag med första regulatorn ca 4000kr men kan sänkas om man skippar spridare mm eller säljer sina befintliga delar.
alexxelax
Posts: 2
Joined: 2018-02-09, 13:58

Re: Uppgradera regulator VW

Post by alexxelax »

Uppdatering!!!

Fick tillbaka min ECU från AutoKrak och monterade tillbaka allt i ordning. Nu går bilen som den ska och inga felkoder eller tryck problem finns efter uppdateringen från Teleflex till Ventrex.


Reparation/renovering av Teleflex rekommenderas inte då detta endast är tillfälllig lösning oavsett vem som reparerar eller renoverar, vissa till oblyga priser.
Byt därför till Ventrex för permanent lösning och billigare pris.

Total tid för demontering och montering ca 45min
Frakt till AutoKrak ca 160kr med posten 3 dagar, programmmerad efter 3 dagar och tillbaka från Polen ca 80kr och når Sverige efter 2 dagar men sen är svenska posten lite seg och leverar efter 5 dagar.

Lycka till
Post Reply