Läkage från tank på Golf Bifuel -04

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
mkaspersson
Posts: 4
Joined: 2016-01-22, 20:47

Läkage från tank på Golf Bifuel -04

Post by mkaspersson »

Hej
Har precis haft inne min Golf Bifuel på Berners i Östersund för kontroll för läkage, kraftig lukt av gas i bilen. De kom fram till att det är den främre tanken som läcker. De hade tydligen någon typ av läkagespray som som de sprayade på hela tanken som visade att det läckte gas rättigenom kompositmaterialet!!!! jag ifrågasatte detta och fick till svar att tankarna är uppbyggda på så sätt att det är en typ av gummiblåsa innuti komposittankarna och kompositen bara är som ett hölje för att hålla gummiblåsan på plats. Denna påstår de har spruckit vilket gör att gasen sipprar rättigenom tanken. Ny tank kostar ca 25 000 kr..... :shock:

De sade även att man aldrig skall köra helt slut på gasen och sedan låta tankarma stå tomma mer än 24 timmar för då kan gummiblåsan sjunka ihop inne i tanken för att sedan spricka när du tankar fullt...... låter ju helt osanolikt i mina öron att detta skall vara möjligt. Det står ingenstans i instruktionsboken om detta. Om så är fallet låter det ju som en stor jäkla konstruktion miss. Känns som jag ändå inte har en susning av chans att kunna hävda detta då bilen är 12 år gammal :( har dock bara gått 15000 mil.

Har kollat upp skrotar och fått tag på en tank till ett vettigt pris, men vet inte om det är lönt att byta. Är det någon som bytt tank på en golf Bifuel? är det mycket jobb eller fixar man det med lagom mycket mek kunskaper. Kanske bara skall skita ialltihopa å riva bort allt som har med gasen att göra och typa om den till en bensinbil :cry:

De sade att de hade en film som visar hur det sipprar genom tanken och att de skulle skicka den till mig. Får jag den så skall jag försöka lägga upp den här.

tack på förhand tips om någon har kunskapen kring detta

Mvh
Mattias
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Läkage från tank på Golf Bifuel -04

Post by larfor »

Nämen, vilket tråkigt besked. Håller med om att det låter märkligt att man inte ska kunna låta tanken vara tom i mer än 1 dygn. Då borde det nog vara rätt många som har fått läckage vid det här laget. Så det är alltså 2 tankar. Går det att stänga av den läckande och köra på den hela tanken?
Hoppas du hittar en lösning.
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Läkage från tank på Golf Bifuel -04

Post by FauVee »

Trycket i tanken blir aldrig lägre än 10bar, om den inte läcker. Vid 10bar går bilen över på bensindrift så tanken kan inte tömmas helt så snacket om att en gummiblåsa sjunker ihop är fel. Så kör som vanligt till gasen är slut och tanka sedan.
mkaspersson
Posts: 4
Joined: 2016-01-22, 20:47

Re: Läkage från tank på Golf Bifuel -04

Post by mkaspersson »

2016-02-17 11.13.48.jpg
2016-02-17 11.13.48.jpg (1.78 MiB) Viewed 10031 times
Här är en bild jag fick. Man ser läckaget som vita prickar överallt på tanken. Fick en film också men den går inte att ladda upp, ett filformat som inte stöds.

Bra ide med att köra på den hela tanken och försöka plugga den trasiga, Inte så lång räckvidd men ändå.
mkaspersson
Posts: 4
Joined: 2016-01-22, 20:47

Re: Läkage från tank på Golf Bifuel -04

Post by mkaspersson »

Hej
Efter mycket bök å stök så fick jag tillslut tag på någon som visste vad han prata om. Har nu skruvat in service skruven i botten på den främre tanken som sitter ihop med magnetventilen vilket stänger av tanken men spärrar inte att gas från den bakre att ta sig förbi å fram till motorn. Givetvis kortare räckvidd men kan nu åka och besiktiga utan att det stinker gas i hela bilen. Har en beg tank på G men har en så där 80 mil enkel för att hämta den. Får vara på detta vis tillsvidare, kanske blir det en sväng förbi å hämta tank framåt våren.
Mattias
Post Reply