Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
JallooZ
Posts: 9
Joined: 2016-02-18, 04:49

Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by JallooZ »

Hej! Hittade precis hit. Köpte en s60 bifuel 03 för ett halvår sedan. Tog mig väl säkert 4månader innan jag försökte tanka gas(bor i stockholm så finns gott om stationer, blev tyvärr aldrig av). Problemet kommer vid tankning. Gasmätaren visar heltomt, finns inte någon gas alls. Dock så slår pumpen av efter det gåtr i gas för mellan 1-5 kronor. Går inte i något.
Ska in på felsökning om någon vecka. Men hoppas på lösning innan dess. Tanknippeln ser "ok" ut enligt mig. Ser dock ingen synlig o-ring om man skall göra detta. Tacksam för hjälp.
JallooZ
Posts: 9
Joined: 2016-02-18, 04:49

Re: Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by JallooZ »

Oringen satt där den skulle.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by Iroc »

Hej und willkommen to the forum jaah. :D
Jach ich skulle säga att det ären din tankengivaren som is bin das trasig.

Tror du har full tank, därför går det inte in nån mer gas. Tankgivaren som sitter på vänster sida på stora tanken längst bak är nog trasig och känner inte av att det är tryck i tanken, därför visar mätaren tomt och bilen slår ej över på gas.
Går att lura styrdonet genom att koppla in motstånd istället för tankgivaren så man kan testa att det verkligen är den det är fel på.
Kostar nån krona för ett motstånd, och sen veta vart man ska koppla samt vilka värden som gäller för olika tryck.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
JallooZ
Posts: 9
Joined: 2016-02-18, 04:49

Re: Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by JallooZ »

Okej, vad brukar denna tankgivare kosta? Samt vad tror du Volvo tar för arbetet?
JallooZ
Posts: 9
Joined: 2016-02-18, 04:49

Re: Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by JallooZ »

Hittade bilens "inbyggda" felkodsläsare. Håll in readknappen samt teyck 2gånger på bakre dimljus. Fick dessa felkoder
ECM - ENGINE CONTROL MODULE
CEM - CENTRAL ELECTRONIC MODULE
DDM - DRIVER DOOR MODULE
PDM - PASSENGER DOOR MODULE

Känns som att tankgivaren borde vara kopplad till ECM?
Kan detta bekräfta misstanken om tankgivaren?
Det konstiga är ändock att ingen motorlampa tänds.
JallooZ
Posts: 9
Joined: 2016-02-18, 04:49

Re: Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by JallooZ »

Knepigt.. var ute o åkte precis. Fick igång så vi åkte på gasdrift i ca 10minuter. Sen kom jag till ett rödljus, och den dog vid tomgång. Bytte till bensin för att sen sätta på gasen igen. Fungerade bra, lite ryckigt. Sen så började den säcka ihop igen efter ca 3minuter. Och sen dess får jag inte igång den igen.
JallooZ
Posts: 9
Joined: 2016-02-18, 04:49

Re: Kan ej tanka S60 -03 BIFUEL

Post by JallooZ »

Uppdatering,

Var inen på felsökning hos volvo. Fick konstaterat att tankmätarinstrumentet (kombiinstrument) var trasigt. Därav att den visar tomt. Sedan stegmotorn till gasfördelaren var fel på. Skall försöka renovera denna själv.
Post Reply