Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
gasodsmal
Posts: 5
Joined: 2015-12-27, 15:32

Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

Post by gasodsmal »

Hej Gasvänner,

Fråga 1:
Har någon provat packningarna från:
http://www.holenderskielpg-sklep.pl/?

Jag har köpt och tycker det är ganska dålig kvalitet (Biltema). Membranet är dessutom i vanligt gummi, och passformen mycket dålig, se bild:
Har valt att använda det gamla membranet. Har ni något alternativ på andra leverantörer? Gärna originalmembran?
IMG_1983.JPG
IMG_1983.JPG (340.72 KiB) Viewed 14924 times
Fråga 2:
Vilket verktyg använder ni till mässingshylsan:
IMG_1979.JPG
IMG_1979.JPG (99.42 KiB) Viewed 14924 times
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

Post by Iroc »

.
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 22:54, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
gasodsmal
Posts: 5
Joined: 2015-12-27, 15:32

Re: Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

Post by gasodsmal »

Iroc wrote:Ta bort brickorna och täta i mitten på det gamla membranet med blå packningssilikon.
Sen även täta ytterspåret längst ut på membranet så kommer det garanterat hålla 10 år till med originalmembranet. Har fixat några stycken bilar för flera år sen och dom rullar fortfarande utan problem.

Använd låsringstång, näbbtång eller nåt liknande ner i spåren så lossar mässingshylsan oftast fint.
Hej Iroc,
Har du foto på hur du tätat i mitten på gamla membranet med silikon?
Gärna ett foto på hur du tätat ytterspåret också. Vilket silikon har du använt och är best practise?

Jag har monterat ihop med nya packningar utan limning nu, det läcker lika mycket fortfarande. Membran 2 från Polen (reklamerat) hade ännu sämre passform. Att köpa packningssatser på eBay och nätet är kapitalförstöring.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

Post by Iroc »

Spåret i mitten på alubrickan ska fyllas litegrann och sen även tätning runt ytterkanten på membranet.

Image



Båda O ringar på bilden under ska kontrolleras / bytas. Dom måtten som står i renoveringstråden är några tiondelar för stora, så försök köp något mindre O ringar om det finns..
Har du tätat dessa ställen finns det ingen chans att det läcker om inte membranet har stora hål.
Dra lite i membranet så det inte är torrt och skört. Har aldrig varit med om att det varit dåligt, men nån gångs ska väl vara den första.

Image


Använd Permatex Universal Tätning Blå eller liknande...
Last edited by Iroc on 2016-08-11, 17:21, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
gasodsmal
Posts: 5
Joined: 2015-12-27, 15:32

Re: Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

Post by gasodsmal »

Iroc wrote:Spåret i mitten på alubrickan ska fyllas litegrann och sen även tätning runt ytterkanten på membranet.

Image



Båda O ringar på bilden under ska kontrolleras / bytas. Dom måtten som står i renoveringstråden är några tiondelar för stora, så försök köp något mindre O ringar om det finns..
Har du tätat dessa ställen finns det ingen chans att det läcker om inte membranet har stora hål.
Dra lite i membranet så det inte är torrt och skört. Har aldrig varit med om att det varit dåligt, men nån gångs ska väl vara den första.

Image


Använd Permatex Universal Tätning Blå eller liknande...

Vielen Dank!!
GasGas
Posts: 1
Joined: 2016-04-08, 12:16

Re: Necam Mega CNG Renovering V70 Bi-Fuel, frågor

Post by GasGas »

Hej Alla,
Mitt första inlägg på detta forum :D
Tack för jättebra bilder på regulatorn!

Jag renoverade regulatorn på min dotters S60 -03 för ett tag sen. Bytte alla(?) O- och X-ringar och träffade förhoppningsvis rätt även med gummikvaliten. Fick aldrig tag på nytt membran så det är originalet som sitter i. Tyvärr så tog inte renoveringen bort problemet med svårstartad motor efter några timmars stillestånd. Idag besiktade jag bilen. Externt läckage i motorrummet :? Återbesiktning inom en månad :(
Orsaken kan vara membranet. Jag använde aldrig tätningsmedel som Iroc rekommenderar men nästa gång ska jag göra det. Dessutom hade jag lite problem med en av de små O-ringarna. Om jag minns rätt tätar den på membransidan mellan axeln och stora aluminiumbrickan. O-ringen låg väldigt nära gängorna på axeln och kändes lätt att skada. Någon med samma erfarenhet?

Har någon här på forumet testat en av de billiga gasdetektorerna ("sniffare") typ "made in China"? Jag köpte precis en sådan på ebay.de för €45 inkl frakt. Skall testa så snart jag fått den och kan skriva om resultatet här på forumet. De professionella är säkert bra men ligger högst troligt utanför min budget.
Post Reply