Volvo V70 Bifuel -03 Gasdriftproblem

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Northlander
Posts: 1
Joined: 2015-11-17, 08:56

Volvo V70 Bifuel -03 Gasdriftproblem

Post by Northlander »

Jag har nu letat runt en del på forumet och har väl vissa ideér men är inte helt övertygad om problemet.

Min Volvo V70N BiFuel från 2003 har fått en del skumma saker.

För en månad sedan eller så så slog den plötsligt av när den gick på gas. Den slog alltså inte över till bensin utan dog. Detta var i stadskörning och bilen var inte särskilt varm. Startade sedan upp på gas. Inte avsevärt tjurig att starta utan gick något längre på startmotorn bara för att tömma på gas/fylla bensin antar jag.

Problemet kvarstod i några dagar. Den ville konsekvent inte gå på gas -alls. När sen några dagar gått så prövade jag att köra på gas igen men först när bilen blivit varm. Detta fungerade fint. Det fortsatte att fungera som vanligt i några dagar.

Sen började samma problem igen, alltså att den slog från och bilen beter sig som att han inte får bränsle. Trycker på knappen 'petrol' och han slår över till besnin och går fint. Jag började undersöka det hela och efter två av/på -alltså två färder med bilen på enbart bensin och jag kan sen på tredje köra på gas.

Ett nytt fenomen börjar. Man kan liksom känna att han går orent på gasen. Väldigt lite först men sen känns det tydligare. Jag försöker köra så jämnt och fint jag kan och det går en stund men sen orkar han och den ojämna gången framkallar till sist att motorlampan tänds. Yes! Tänker jag och kopplar upp han mot autocom. Autocom säger bara att lambdavärde blivit fel i en felkod. Inte konstigt trots allt då han under tiden han gick ojämnt fick fel blandning av bränse/luft.

Jag nollställde koderna (en annan om en taklucka och fönsterhiss) och åkte på en långkörare på 85mil enkelresa. Detta gick fint på gas hela vägen. I staden jag skulle till så går det inte alltid att köra på gas. Nu börjar han dock med att låsa bränslet till petrol och slå över själv, precis som att han inte tycker att gasen räcker. Jag fyller på gas och det verkar fungera.
På vägen hem sen så slår han av gasen igen sådär att han liksom inte får bränsle och jag slår över på bensin i väntan på en gasstation. Åker in för att tanka gas på Sunsdvall i Preem och testar två olika gastankstationer/slangar men får knappt i något i systemet innan han slår ifran som att det skulle vara fullt. Mätarn visar att det minsann är dåligt. Åker vidare utan att ha tankat gas. Kommer fram till Gävles station senare och tankar där utan problem. Likaså en station med naturgas i Södertälje. Bilen går bra/hjälpligt i omgångar. Man kan ibland känna av att han går "något sämre" men tar sig ändå fram.

Fortsättningsvis går han inte på gas ibland men sen helt plötsligt igen. Min tjej är den som använder bilen nästan uteslutande sen en tid tillaka och hon kör en liten stund i stan för att komma ut på landsvägen mot sin arbetsort. På landsvägen brukar hon slå över till gas och då går den bra i regel hela vägen till jobbet.

Det som händer nuförtiden är att han växlar mellan att gå dåligt på gas och sedan inte alls tills man slår över till bensin själv och att han bara upphör helt med med gasen utan förvarning.
Han slår alltså aldsrig över själv till bensin som han gjorde den där gången.

Jag vet inte om detta han tillföras problembilden men räckvidden på gas vart avsevärt sämre på några veckor innan problem börjar uppstå. Jag tog mig som mest dryga 30mil när jag köpte bilen (i Juni i år) till att snitta omrking 21-22mil.

Jag vet med mig att stegmotor är bytt i år. Har en radda servicepapper men inte kollat igenom de på ett tag dock.
Säg till om jag glömt någon väsentlig info.
Post Reply