V70-02 tryckgivare gastank, stämmer diagnosen ?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
sverkereduards
Posts: 2
Joined: 2011-12-18, 18:19

V70-02 tryckgivare gastank, stämmer diagnosen ?

Post by sverkereduards »

Hej, min v70-02 tankar inte gas. Tanken kan vara full, Bilia föreslår att tryckgivaren kan vara trasig. Har kopplat isär connectorn bakom stora tanken, från tryckgivaren (handel) till kabelstammen som går förbi gasventil m.m (hondel, riktning styrenhet).

Hondel: Mellan lila och grå/röd (övre vänstra och övre högra) mäter jag c:a 2,65V, pulserande. Mellan gul/grå och gul (nedre vänstra och nedre högra) mäter jag samma.

Pulserande därför att med analogt mätinstrument pendlar nålen mellan c.a 2,4 och drygt 2,6 V. Jag kan inte avgöra om nålens elektromagnetiska/mekaniska tröghet gör att den inte hinner ner till 0 V, nålen pendlar minst c:a 2,5 ggr/sekund.

På connectorns andra sida, handelen, från tryckgivaren, mäter jag 5,62 kOhm på de två övre (motsvarande llila och grå/röd på hondelen) och 8,7 kOhm på de två nedre (motsvarande gul/grå och gul på hondelen).

Stämmer detta med någons erfarenhet ? Eller med ngt kopplingsschema/teknisk beskrivning ? Mitt problem är att en ny tryckgivare kostar på Bilia 6.700 SEK, är klart tveksam lämna in den där för åtgärd...bilens värde idag knappast mer än 30.000SEK. Tankar okay till 2021, så långt så väl.
Har förberett att kunna koppla in oilka motstånd på honsidan, börja vid de Ohm-tal jag mätt upp och sakta minska och se om mätaren vill visa att det finns gas (gas finns, mätaren visar sporadiskt men visar villket värde som helst).

Om inte tankens tryckgivare är problemet, vad kan annars förorsaka att den inte går att tanka ? Tacksam för råd och tips från Forumet, frågade Volvo Cars i Angered men fick ingen hjälp, dom tyckte att jag skulle lämna in den.
sverkereduards
Posts: 2
Joined: 2011-12-18, 18:19

Re: V70-02 tryckgivare gastank, stämmer diagnosen ?

Post by sverkereduards »

Jag fick ett bra tips, som löste det akuta problemet. Bengt Jalnäs,0709 561 421 med annons på Blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Bi ... ?ca=15&w=1
berättade att man kan klippa en av kablarna till tryck/tempgivaren så visar mätaren på mer än halv tank.
Testade och klippte gul/gråstrimmig kabel och, jovisst gick mätaren upp på 3/4 tank, bilen gick alldeles utmärkt att köra på gas.
Så nu kan jag köra slut på gasen och, diagnosen är bekräftad. Tack Bengt.
P.S. Connector bakom tanken, hondelen, nedre vänster (med snäpplåset uppåt).
Post Reply