V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Danne
Posts: 6
Joined: 2015-02-23, 20:13

V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Danne »

Hej och tack till er alla som delar med er av problem/tips och kunskap. Vi har fått mycket tips här innan men nu kommer något jag inte hittar. Hoppas någon varit med om det, och löst det ;)

Vi har en Volvo V70-06 som gått över 22.000 mil. Nu har vi problem att efter full tank slår gasdriften ifrån efter ca 7 mil. Den byter alltså själv till bensin. Detta upprepas hela tiden. Då gassystemet är uppbyggt av tre tankar så tycker jag att det låter troligt med något att det blir problem när en tank är tom och det är till för nästa.

Tidigare problem vi haft är att gasen stannar helt plötsligt och den byter inte själv till bensin. Det åtgärdades med byte av gasfördelare. Vi har också haft problem med trycket i kylarvätskan när gasregulatorn var otät och sipprade ut gas dit. Det åtgärdades med renovering av gasregulatorn. Jag gjorde bubbeltestet på gasregulatorn och den verkar tät som den ska vara. Med denna information lämnades bilen in på verkstad för felsökning. Svaret kom ganska snabbt. "Felkod på gastrycksgivare låg prestanda, tappar tryck i regulatorn. Rekommenderar byte av regulatorn".

Jag har svårt att lita på detta. Det är ju tråkigt att lägga ut 12.000 för byte av regulatorn om problemet förmodligen ligger någon annanstans. Vår regulatorn renoverades för drygt ett år sedan. Jag har fått för mig att det är lätt för verkstäder att först skylla på regulatorn för att sedan gå vidare.

Vi har läst lite här om felande ventiler på gastankar, låter det mer troligt?
Finna det någon som upplevt liknande problem eller har något tips så tas det tacksamt emot.
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Ola O »

Gastrycksgivare är inte samma sak som gasregulator. Gastrycksgivaren sitter på tanken och känner av att trycket inte är för lågt. Känns som det är den som är dålig.
Danne
Posts: 6
Joined: 2015-02-23, 20:13

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Danne »

Tack för svar Ola.

Ahh, låter som de blandat ihop gasregulatorn och gastryckgivaren. Frågan är om det bara är i texten. Vet du om det är lika dyra saker detta som en regulator?
Jag får väl kolla en vända till med verkstaden om detta. Tack!
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Ola O »

Kolla priset på ett byte. Tror det är ganska dyrt även byte av enbart givaren tyvärr.
Danne
Posts: 6
Joined: 2015-02-23, 20:13

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Danne »

Nu har jag kört en vända till med verkstaden för att dubbelkolla detta om vi pratade om olika saker. Tryckgasgivaren eller gasregulatorn. De var ganska tydliga med att det även sitter en tryckgivare inuti gasregulatorn och det är den som ger felkoden. De bekräftade också att de mätt trycket vid gastryckgivaren där bak vid tanken och den hade rätt tryck.
Så vi är tillbaka på att byta gasregulator och nu känns det som vi fick ett bättre förklaring. Låter det vettigt? Nu har vi en offert på 12.000 för en ny att fundera på.
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Ola O »

http://www.stojbybilel.se/startsida

Prata med honom innan du låter Volvo byta din regulator
Bengto
Posts: 2
Joined: 2015-03-13, 07:59

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Bengto »

Hej,
Det är inte fel på din regulator utan din tankventil i stora tanken som inte öppnar.
Tryckgivaren i regulatorn uppfattar det som att gasen tar slut därav diagnosen.
Bilen går bara på gasen som finns i de små tankarna.
Troligtvis ser du ingen reaktion på gasvisningen i kombiinstrumentet under dina 8 mil.
Rätt åtgärd är att byta tankventil i stora tanken.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Iroc »

Jag har gjort ett litet misstag när jag bytte en gasregulator för ett tag sen.
Stängde ju dom två ventilerna på stora tanken, och bytte regulator. Sen körde jag och allt funkade fint en stund.
Men efter några mil så dog bilen och jag fick slå över till bensin.
Sen gick bilen på gas några mil ibland och sen dog den..
Höll på att fundera på det några veckor, tills jag lyfte ner kåpan vid tanken och såg att jag glömt öppna ventilerna.

Så har någon bytt regulator, be dom dubbelkolla så ventilerna på tanken är öppna igen..
All gas passerar via den stora tanken, så den ska inte kunna gå på dom små tankarnas gas om den stora tankventilen är stängd vad jag förstått det som.

Varför bilen går en stund fast ventilerna är stängda vet jag inte,,,,
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Danne
Posts: 6
Joined: 2015-02-23, 20:13

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Danne »

Hej igen!

Tack för era tips Bengto och Iroc! Det är ju något med ventilerna som jag också varit lur på.
Men verkstaden bekräftade att det var rätt tryck vid gastryckgivaren. Är inte den efter tankarna så det är rätt från dem?

Jag pratade också med Stojby Bilel som hjälpe oss med renoveringen och vi luskade på om det är problem med själva givaren ovanpå regulatorn istället för att byta hela. Googlade lite på det artikelnumret och hittade då även denna tråd med precis samma fenomen. Tyvärr finns inget svar hur det gick, hoppas på svar i ett PM.
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2019

Nu på slutet har jag också misstänk något elfel för när jag sätter på extraljusen så glöder de bara istället för att lysa helt. Men det kan ju vara något helt annat.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Iroc »

När mätte din mekaniker på gastrycket ?? Var det när bilen krånglade eller gick den på gas vid det tillfället ??
När min ventil var stängd hade jag perfekt gastryck vid regulatorn, men sen dog bilen efter en stunds körning på gas som sagt. Och då var det helt plötsligt noll tryck framme vid regulatorn.
Så nästa gång bilen lägger av, ha med en 14mm blocknyckel och öppna huven, lossa på inkommande gasledning till regulatorn några varv tills du känner att röret glappar. Alltså lossa inte på röret helt utan låt det sitta.
Sen startar du bilen, slår över till gasdrift. Det ska klinga till från tankventilerna och sen efter några sekunder ska det börja pysa högt ur ledningen vid regulatorn. Stäng av direkt för att inte släppa ut för mycket gas.
Funkar det så långt kan man nog utesluta tankventil och börja fundera på tryckgivaren / glappkontakt / stegmotor.

Stå utomhus är du provar, låt gasen vädras undan och var försiktig. Stå inte och och gnid dig mot frigolit eller liknande så du blir statiskt laddad :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Oldtimer
Posts: 1
Joined: 2014-03-31, 11:13

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Oldtimer »

Min S60 gör det samma men stoppar nu vid 9 mil och sedan går gasdriften inte att få igång utan att tanka ca 4 kg gas igen. Kollade och det visade sig vara tankventilen på den stora tanken som inte gick att öppna.
Qurex
Posts: 6
Joined: 2016-01-10, 20:55

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Qurex »

Min bi-fuel 2006 15tusen mil, stanna på gas och bytte inte över till bensin, volvo felsökte och menade att det är magnetventilen på stora tanken som är paj.

Den ville de ha 13000kr för en ny. och totalt 17000kr för att byta. Så nu letar jag ett lite billigare alternativ.
Är det någon som löst detta på något annat sätt? Hitta en skrotfirma som hade en beg men de ville ha 5000kr för en som gått 8000mil drygt.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Iroc »

Har ni testat som det står tidigare här i tråden:

Så nästa gång bilen lägger av, ha med en 14mm blocknyckel och öppna huven, lossa på inkommande gasledning till regulatorn några varv tills du känner att röret glappar. Alltså lossa inte på röret helt utan låt det sitta.
Sen startar du bilen, slår över till gasdrift. Det ska klinga till från tankventilerna och sen efter några sekunder ska det börja pysa högt ur ledningen vid regulatorn. Stäng av direkt för att inte släppa ut för mycket gas.
Funkar det så långt kan man nog utesluta tankventil och börja fundera på tryckgivaren / glappkontakt / stegmotor.


Grejat med två bilar där tankventilen påstods vara dålig, men det var fint tryck fram till regulatorn och även ut ur regulatorn. Boven i dramat var stegmotorn där man bara behöver löda fyra lödningar så funkade allt fint igen.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Iroc »

.
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 22:55, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Qurex
Posts: 6
Joined: 2016-01-10, 20:55

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Qurex »

Hej. Har du nån bild på detta? Har hittat lite gamla trådar men där kan jag inte se bilderna av nån anledning.
Iroc wrote:Har ni testat som det står tidigare här i tråden:

Så nästa gång bilen lägger av, ha med en 14mm blocknyckel och öppna huven, lossa på inkommande gasledning till regulatorn några varv tills du känner att röret glappar. Alltså lossa inte på röret helt utan låt det sitta.
Sen startar du bilen, slår över till gasdrift. Det ska klinga till från tankventilerna och sen efter några sekunder ska det börja pysa högt ur ledningen vid regulatorn. Stäng av direkt för att inte släppa ut för mycket gas.
Funkar det så långt kan man nog utesluta tankventil och börja fundera på tryckgivaren / glappkontakt / stegmotor.


Grejat med två bilar där tankventilen påstods vara dålig, men det var fint tryck fram till regulatorn och även ut ur regulatorn. Boven i dramat var stegmotorn där man bara behöver löda fyra lödningar så funkade allt fint igen.
Danne
Posts: 6
Joined: 2015-02-23, 20:13

Re: V70 stannar på gasdrift efter 7 mil

Post by Danne »

Hej!
Nu har jag inte svarat på länge, men problemet vårt kvarstår.
En gastrycksgivare har jag hittat begagnat och provat att byta utan resultat.

Två gånger har jag testat detta med att lossa inkommande gasledning som du nämner Iroc. Första gången strax efter du skrev och nu gjorde jag det igen. Jag har inte hört att det börjar pysa som du beskriver det. Men jag tycker gasledningen trycker så hårt mot gasregulatorn så jag kan inte säga om det inte läcker för att det inte finns något tryck eller för att det pressas ihop ändå så det inte pyser. Men skulle jag göra detta test med full tank så borde ju man kunna få svar på det.

Men som jag misstänker så är det nog något med tankventilen. Så nästa fundering är, är det enkelt att prova det på något liknande sätt?
Post Reply