Volkswagen Passat Ecofuel -10 service, blev jättedyrt

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Mathias
Posts: 1
Joined: 2015-02-15, 01:24

Volkswagen Passat Ecofuel -10 service, blev jättedyrt

Post by Mathias »

Hej!

Köpte en Passat från Volkswagen Akalla för 1.5år sedan, då hade bilen gått 54xx mil.
Jag lämnade in bilen på obligatorisk service i fredags, 2015-02-13. (64xx mil.)
I samband med service skulle man byta gastankar om det visade sig vara rost på dessa, kostnadsfritt.

Veckan innan, 2015-02-06 var jag på bilprovningen där bilen gick igenom utan problem.
Man gjorde även ett gasläckage test med någon typ av "sniffare" där de gick under bilen och även över hela motorn och kontrollerade så bilen inte läckte gas.

När jag fick samtal från VW i fredags där de sa att jag kan komma och hämta bilen sa dom att bilen hade "några andra problem".
Dessa var...
* En av signalhornen hade lagt av, kommer inte ihåg om det var höga eller låga. Kostnad för byte 1 495kr.
* Bromsbelägg och skivor bak, kostnad 4 945kr.
* Gastrycksregulator, kostnad 16 543kr.
* Ny DSG växel (Bilen känns ryckig vid övergång från växel 0 till 1:an. Bilen skuttar fram ett par meter), kostnad 13 695kr

Med servicekostnad på ca 4 000kr fick jag nu veta att jag ska betala i runda slängar 40.000kr ?
Jag sa naturligtvis emot att det var helt uppåt väggarna och att jag vägrar betala 40.000kr.

Signalhorn:
Ok, jag vet inte hur man testar detta men jag ska kolla säkringen om den är hel.

Bromsbelägg
Jag sa att jag har inte ens kört 1000mil från det jag köpt bilen och nu lämnat in den på service, jag har svårt att se att bakbroms har slitits så hårt att det "knappt finns något gods kvar", dessutom har jag varit ledig från jobbet i 8 månader så bilen körs ibland på helgerna. Sa även att bilprovningen inte anmärkte om att bromsbelägg och skivor var så dåliga som VW påstår. Jag frågar personen på VW hur länge dessa delar ska räcka och får svaret 15.000mil...och bilen har gått 6400mil sa jag, hur går detta ihop?

Gastrycksregulator
När bilen skulle lämnas in i fredags sa VW att bilen måste vara tom på gas så man kan byta tankarna. Jag åkte runt i några mil för köra bort gasen och gå över på bensindrift. När VW säger att denna del är trasig och att det inte går att köra på gas när denna del är trasig sa jag att jag körde med gas samma dag och att det verkar konstigt. Sedan ändrade VW sig och sa att jag kan åka med gas men att jag inte bör det. Förvirrat...
De sa att en ventil löst ut på grund av gastrycket och då måste hela delen bytas. Jag tyckte detta var märkligt för bilen har inte visat att denna ventil löst ut. Bilen varnar till och med att tempen är nära nollan och risk för halka. Borde inte bilen varna om gastrycksregulatorn havererar?, tydligen inte enligt VW.
Jag frågade lite mer vad detta innebär och då sa man att gasen "läcker" ut från denna del som sitter brevid motorn.
Jag sa att bilen var på bilprovningen veckan innan och då hittade man inga läckor.

Efter sökt lite här på forumet verkar det rätt vanligt att gastrycksregulatorn gått sönder under bytet av gastankar.
Låter mer som VW sabbat min regulator och nu vill att jag ska bekosta denna.

DSG Växel
VW erbjöd mig en 60% goodwill på bytet. Kasst tyckte jag då detta är ett känt problem och att det beror på dålig konstruktion.
Efter att ha sökt lite på nätet hittar jag att VW i USA och Kina erbjuder 10års garanti på DSG lådan, så om min bil istället varit i USA eller Kina hade det inte varit något snack om saken. Men att bilen nu finns i Sverige, då vill man inte stå för bytet.

Allt känns förvirrat och jag tycker att VW skjuter över kostnaden på bilägaren.
Nu ska de ha möte internt nästa vecka angående min bil och sedan återkommer vad som är bäst för "mig".

Vad tycker ni, har VW rätt, är det rimligt att det ska gå till så här?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Volkswagen Passat Ecofuel -10 service, blev jättedyrt

Post by Johan »

Det går att köra en bil med läckande gasregulator, men den ska utan tvekan hålla längre än 6000 mil. Skumt att den gick igenom bilprovningen.

Berättelser som din är en stor anledning till att jag tänker gå över till elbil när min Opel rasar ihop. Har bytt en diger lista med saker på den som inte ens finns på en elbil.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
petergas
Posts: 1
Joined: 2015-03-20, 14:27

Re: Volkswagen Passat Ecofuel -10 service, blev jättedyrt

Post by petergas »

Hej!
Detta att gastrycksregulatorn går sönder vid byte av gastankar, finns det någon mer som har råkat ut för det?
Jag bytte tankar i höstas och nu läcker det gas både vid tankventilen och i gastrycksregulatorn?

/Peter
Post Reply