Svårstartad Golf Bifuel

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Nord
Posts: 11
Joined: 2014-12-14, 20:13

Svårstartad Golf Bifuel

Post by Nord »

Hej!

Jag är nybliven ägare av en Golf Bifuel-06. Bilen har varit på en mellanservice och även för kontroll av motor (svårstartad och avläsning av felminne). Tydligen fanns inga felkoder för några ytterligare åtgärder finns inte noterade. Detta gjordes innan jag köpte bilen.
Jag har sedan dess bytt bränslefilter, luftfilter och tändstift men den är fortfarande lika svårstartad. Jag har även kört den tom på gas för att ev utesluta att metangasen tränger undan syret vid start på bensin. Jag har en känsla av att den är mager på bränsleblandningen vid kallstart och att den även är svårstartad när den har varit igång mindre än 10 sek. Gastrycksregulatorn är bytt till en ny för c:a 1,5 år sedan.
Jag har heller inte hittat några felkoder men skall prova med en nyinköpt felkodsläsare i veckan. Det har hänt ett par ggr på 3 månader att den har startat efter ett par varv. När den startat så går motorn under tomgångsvarv ett par sekunder för att sedan lägga sig på tomgånsvarvtalet. Kan det vara otäta gasspridare som spökar?
När motorn väl har startat så går den fint på både Gas och Bensindrift och är alltid lättstartad när den är varm.
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: Svårstartad Golf Bifuel

Post by Ola O »

Dina gastankar blir aldrig tomma. Vet ej när en Golf slår över till bensin men en Volvo bryter vid 13 bars tryck i tankarna. Då kan det fortfarande läcka in gas från gastrycksregulatorn om man har otur.
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Svårstartad Golf Bifuel

Post by FauVee »

Har knappast med gasspridare att göra, är antagligen något fel på de kallstartsfunktioner för bensin som finns.
Nord
Posts: 11
Joined: 2014-12-14, 20:13

Re: Svårstartad Golf Bifuel

Post by Nord »

Tack för tipsen! skall försöka lokalisera var dessa givare/sensorer som har med kallstartsfunktionen sitter. Jag får min felkodsavläsare i veckan, hoppas att den hittar någon matnyttig felkod!
Nord
Posts: 11
Joined: 2014-12-14, 20:13

Re: Svårstartad Golf Bifuel

Post by Nord »

Hittade inga felkoder med den nya felkodsläsaren. När motorn har varit igång 20-30 sec och stängs av, så är den nästan lika svårstartad igen. Man tycker väl att då borde all gas vara bortvädrad som kan hindra syre att få tillträde vid start på bensin? Kan motorn starta på gas vid varm motor (gas som har läckt in i insugningsröret genom gasspridarna) och är det därför den är lättstartad vid varm motor. Var sitter sensorn/givaren för kallstartsfunktionen för bensin? Tacksam för svar!
mkaspersson
Posts: 4
Joined: 2016-01-22, 20:47

Re: Svårstartad Golf Bifuel

Post by mkaspersson »

Det har förmodligen fixat sig för dej då det är ett år sedan du hade ditt problem.
Har haft liknande problem med min bifuel -04. Var svårstartad kall för att sedan starat lätt när den var varm. Orsaken var att gasspridarna var utslitna vilket medförde att de läckte lite gas in i cylindern samtidigt som motorn mata på med bensin vilket gjorde att bränsleblandningen blev för fet. Fick byta spridarna, kostade 10000 sedan var problemet borta.
Post Reply