Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
bmcmini
Posts: 3
Joined: 2014-11-24, 18:06

Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

Post by bmcmini »

Hej jag har en volvo v70 -03 Bi-Fuel som inte vill gå på gas om jag inte tankar fullt (får bara i 3kg när jag tankar) någon som har förslag på fel ?


MVH Joakim
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

Post by Ola O »

Rent spontant skulle jag gissa på tryckgivaren i tanken.
bmcmini
Posts: 3
Joined: 2014-11-24, 18:06

Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

Post by bmcmini »

Okej. Hur felsöker man den? Eller hur felsöker man gasdriften över lag ? Får inga felkoder.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

Post by AndersH »

Vad visar tankmätaren när motorn inte vill gå på gas och visar den helt full tank efter tankning?

Tryckgivaren i stora gastanken i min V70N gav upp för en tid sedan och gav felkod samt att tankmätaren visade tom tank, oftast redan vid start och då kickade inte gasdriften in men ibland visade den utslag vid start för att sedan visa tom tank under körning men då gick den vidare på gasdrift.
bmcmini
Posts: 3
Joined: 2014-11-24, 18:06

Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

Post by bmcmini »

Den visar alltid fullt kvittar om jag tankat eller inte, men får alltid i samma mängd när jag tankar så funderar på om det är ventilen till tanken som inte öppnar ? Hittade en sladd med 2 stift i högersidan av tanken (bilens körriktning) och när bilen gick på gas var det batterispänning mellan stiften men och det var 18ohm mellan dom andra stiften som stack ut ur tanken. Detta påverkade inte tankmätaren när jag drog ur den under drift.
Qurex
Posts: 6
Joined: 2016-01-10, 20:55

Re: Gasdrift fungerar bara vid "full tank"

Post by Qurex »

Min gasdrift fungerar vid full tank och sen går den att köra 8mil ca sen dör motorn utan att gå över till bensin. Gasmätaren på instrumentpanelen säger full tank. Jag har fått tips på att det är för att endast de två tankarna fungera. Så bilen går bra på gas tills det är slut i lilla tanken. Stora tanken har antagligen fel på magnetventilen eller något som gör att den inte släpper på gas.

Volvo vill ha sjukt mycket pengar för att fixa det så letar vidare efter någon i Stockholmsområdet som kanske man hjälpa till med detta lite billigare.
Post Reply