v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

Efter ca ett halvårs hyfsat problemfri gasdrift med en Volvo v70N bifuel -08 (bytte gasregulator till en begagnad som funkade) så hände häromdagen att bilen plötsligt slog över till bensindrift när jag körde i ca 90 km/h. Gastanken är ca 1/4 full och lyser inte rött. Detta var två dagar sedan och nu kan jag bara köra på bensin. När jag startar motorn så blinkar "bensinknappen" och när den skiftar till gas efter ca 30 sek så tvärdör motorn. Byter jag till gas under färd sker samma sak. Tomgången på bensin är jämn och ca 900 varv. Efter bytet till den begagnade regulatorn i vintras var motorn alltid lite trögstartad när den var kall - misstänker att regulatorn läcker lite gas, men i detta nya problem misstänker jag inte regulatorn utan det verkar snarare som att motorn inte matas med gas alls. Vilka komponenter tror ni krånglar? Väntar lite med verkstadsbesök eftersom allt som har med gas tycks vara svindyrt :evil:
Har haft bilen ett år, köptes beggad med 13500 mil och full servicebok. Börjar tröttna på gasbilar redan.....

Edit: har nu tittat lite närmare här på forumet och fann en del intressant bland de modellrelaterade trådarna. Ska börja med att kika på stegmotorns kretskort, kan ju vara där det strular. Härligt att behöva meka med en bil som jag betraktar som nyss inkörd....
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

Eftersom ingen har något att skriva får jag väl göra det själv :(
Hursomhelst åkte jag förbi en gasmack idag och tankade fullt - plötsligt fungerar gasdriften igen. Verkar som om det kanske är någon ventil etc. mellan tankarna som kärvar, eller kan det vara tryckregulatorn? Eller någon justering i mjukvaran som behövs? Testar att köra gas nu så får vi se om fenomenet upprepas.
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

Svarar mej själv igen på detta döda forum......idag gick bilen ca 8 mil på gas, smårundor med varm motor. Sedan dog den plötsligt och oväntat vid en korsning och slog om på bensin med ett kraftigt ryck. Testade att starta den igen, men när den slår över till gas så tvärdör den. En lite intressant ledtråd är att tankmätaren står på nästan fullt trots att jag kört 8 mil på gas, den borde ha sjunkit minst 1/4 del. Någon som har en aning?
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by ribar »

Att mätaren inte rör sig trots full tank är inte helt ovanligt. Jag tror att mätaren maxar vid 200 bar fast pumparna trycker in 220ish. Min mätare brukar röra sig efter 5-7 mil eller så.
Slår det över till bensin eller dör den bara?
Om den slumpmässigt dör så låter det verkligen som kretskortet på stegmotorn.
Slår den över till bensin så har ingen aning:)

/Rickard
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by OneYet »

Jag hade liknande bekymmer och för mig funkade det att löda om lödningarna i gasfördelaren.
Lycka till.
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

Hej o tack för svar! Körde en del igår med mycket start o stopp, den gick först på bensin (tryckte in petrolknappen själv på morgonen) men sedan testade jag att slå över till gas och då sjönk plötsligt mätaren och gasdriften funkade ca 4-5 mil innan jag kände att motorn tappade kraft och höll på att stanna. Då bytte jag manuellt till bensin och har kört på det resten av tiden till nu. Testade nyss att slå över till gas, mätaren visar halv tank men motorn dör. Har testat att knacka lite på stegmotorn men det märks inget, planerar att försöka ta bort och löda om. Behöver man ta bort hela fördelaren eller kan man skruva bort enbart motorn?
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by ribar »

Jag monterade endast bort stegmotorn. Men det var Svårt att komma åt den bakre insexskruven. Jag tog bort kylarefläkten för att komma åt ordentligt. Se till att göra systemet trycklöst innan du försöker nått. Jag såg till att ha tom tank, men det verkar räcka med att ta bort en säkring( kolla i en annan tråd)
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

ribar wrote:Jag monterade endast bort stegmotorn. Men det var Svårt att komma åt den bakre insexskruven. Jag tog bort kylarefläkten för att komma åt ordentligt. Se till att göra systemet trycklöst innan du försöker nått. Jag såg till att ha tom tank, men det verkar räcka med att ta bort en säkring( kolla i en annan tråd)
Har kollat instruktionsboken efter säkringarna och den enda "bifuel-relaterade" säkringen jag hittade var nr 29 i kupén under ratten, det satt ett litet buntband på den så jag antar att någon ryckt i den innan. Testade givetvis att byta den, men ingen skillnad. Då blir nästa steg att kolla stegmotorns lödningar - men jag vet inte vilken/vilka säkringar jag ska dra ur för att göra systemet trycklöst. Har sökt på forumet men är osäker. Tacksam för hjälp innan jag börjar....
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by ribar »

Kolla den här tråden
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2304

Du märker nog om du dragit ut rätt säkring eftersom motorn i så fall dör.
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

ribar wrote:Kolla den här tråden
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2304

Du märker nog om du dragit ut rätt säkring eftersom motorn i så fall dör.
ok, googlade lite på sajter efter säkringar och fann en väldigt intressant sida:
http://www.manualslib.com/products/Volv ... 16498.html
Enligt Volvo v70 wiring diagram är det säkring nr 13, 14 och 15 i motorrummet samt nr 29 i kupén som berör bi-fuel. Återkommer.....
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Nojden »

Hmm, tror inte på stegmotorn - såvida symptomen inte stämmer med följande: har kört slut på en tank bensin nu i helgen, testat flera gånger att välja gasdrift men motorn dör. Idag tankade jag först fullt bensin, körde sedan till gasmacken och tankade fullt med gas (tanken var ungefär halvfull, gick i 9 m3). Startar och trycker över till gas och motorn går klockrent. Testade ett par gånger under färd och den slår över helt ryckfritt till gas, samma vid start. Kan det inte vara en ventil etc. mellan tankarna som spökar? Felet verkar ju komma när jag kört ett tag från full tank?
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by ribar »

Hmmm, du kanske har rätt. Om felet bara inträffar vid halv tank och aldrig med full tank så låter det ju inte helt orimligt att någon ventil krånglar. Tyvärr har har ingen koll på hur det fungerar.
Helgonet
Posts: 1
Joined: 2014-08-16, 22:42

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by Helgonet »

Hej!

Min motor stannar omedelbart efter att den slår om till gas. Med bensinknappen intryckt (lyser med fast sken) går bilen som en klocka. Jag hade tänkt löda stegmotorn men överallt står det att systemet måste vara trycklöst. Man skall enligt uppgift dra ut en säkring och sedan köra bilen tills motorn dör. Mitt problem är att jag inte kan köra "slut" på gasen då den dör direkt. Hur gör jag systemet trycklöst?

Tack på förhand!

Bilen är en V70 -07 med 16800mil på mätaren.
MickeJ
Posts: 4
Joined: 2011-03-18, 15:56
Location: Vendelsö, Haninge

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by MickeJ »

Jag har haft liknande problem, och bogserade bilen till Bilia i Haninge, där man upplyste mig om att gasventilen är defekt. Kostar ca 20 tusen att byta... kör just nu rumt på enbart bensin. Har en -06:a Bifuel som gått ca 17200...
gurrish
Posts: 7
Joined: 2014-10-23, 14:11

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by gurrish »

hej!

är ny på forumet!

har själv en v70 2006 bi-fuel och har precis råkat ut för samma roliga problem. När den slår över till gasdrift tvärdör den. Säkring f16 som sitter under ratten ryker i samma veva, har bytt den några gånger och lyckats återfå kortvarig gasdrift.

hittade vägledning i denna tråden!
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2279

beskriver även vad jag råkat ut för här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=111027
floriosh
Posts: 2
Joined: 2015-04-19, 10:32

Re: v70 bifuel tvärdör vid gasdrift

Post by floriosh »

Min v70 2006 bifuel började dö igen efter ett år och det var stegmotorn i gasfördelaren som var ursaken.Förra året lagade jag den själv men denna gången kollade jag med Bengt från Göteborg och han fixade den åt mig. :D
Mycket bra denna kille! det gick snabt också...en halv timme istället för 2 månader :P
https://www.blocket.se/goteborg/Defekt_ ... ?ca=15&w=1
Post Reply