gasfördelare - funktion

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
margu
Posts: 6
Joined: 2010-07-31, 18:00
Location: Göteborg

gasfördelare - funktion

Post by margu »

Jag har haft problem med att min bil i vissa fall helt omotiverat stannat när den gått på gas och inte kunnat starta igen såvida jag inte tryckt över till bensindrift. Detta händer oftast i samband med kökörning eller när man ska sakta in för ett rödljus.
I övrigt går bilen bra, även om jag tycker att den är lite ryckigare på gas än på bensin. Tenderar att få tjuvstopp lite oftare på gas än på bensin tex i samband med start i backe tex, men det kan ju vara normalt eftersom man har lägre vridmoment under gasdrfit.
Efter att ha läst lite här på forumet misstänker jag att det är gasfördelaren som inte är helt frisk med anledning till de oförklarliga stoppen.
Jag undrar dock om någon kan förklara för mig vilken funktion denna gasfördelare har och varför den behövs.
Följdfrågan är om det kan vara så att bilen kommer att gå bättre rent generellt med en ny frisk gasfördelare eller dess funktion vid defekt tillstånd bara skulle kunna ge slumpmässiga stopp men inte påverka driften i övrigt.

-EDIT-
Jag skrev bränslefördelare men menade naturligtvis gasfördelare. Jag ändrar till gasfördelare så att ingen missförstår.
Volvo V70 Bi-fuel 2007
Volvo V70 Bi-fuel 2016
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

gasfördelare - funktion

Post by ribar »

Vad jag(som inte är bilmekaniker ) har förstått av funktionen av gasfördelaren är att det är den som förser varje cylinder med rätt mängd gas vid rätt tidpunkt. Därav stegmotorn och styrelektroniken.

Utan gasfördelaren skulle således alla cylindrar få en konstant gasflöde och därigenom omöjliggöra att motorn fungerar.
Jag tycker att dina symptom låter som dåliga lödningar på gasfördelarens stegmotors kretskort.

/Rickard
margu
Posts: 6
Joined: 2010-07-31, 18:00
Location: Göteborg

Re: gasfördelare - funktion

Post by margu »

Jag bytte hela gasfördelaren och nu går bilen bra igen. De mystiska stoppen under gasdrift har försvunnit.
Volvo V70 Bi-fuel 2007
Volvo V70 Bi-fuel 2016
Post Reply