Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

Hej!

Jag startar ett nytt inlägg efter dialog i denna tråd: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2587

Det gäller oss gasbilsägare med omärkta ståltankar, dvs. ståltankar tillverkade före 2002 som har stämpel för produktionsdatum men saknar stämpel med sista förbrukningsdatum.

De Bilar som berörs är Volvo 940 Bi-fuel, Volvo 850 Bi-fuel, BMW 518G, BMW 316G, (Samt ev någon VW och Opel Astra B).

Jag har som ni vet haft en lång och mycket konstruktiv med Transportstyrelsen för att påvisa att det finns fordon som saknar en sista förbrukningsdag på gastanken och därför inte ska behandlas lika som ett fordon som faktiskt har detta.

Fordonsägaren bör dock med tanke på säkerheten utföra en provtryckning av gastanken som kan visas upp vid ex. en Poliskontroll eller bilprovning.

Detta har nu givit resultat på så vis att jag tillsammans med Transportstyrelsen just nu utreder möjligheten att göra ännu ett tillägg jämte "T35C Fordonet är försett med en gastank med begränsad livslängd".

Det skulle vara ett ytterligare tillägg som lyder något i stil med: "TXXA: Fordonet är försett med ståltank som saknar datummärkning för sista förbrukningsdag" just för att skilja på de olika märkningssystemen. Ägare av fordon med ståltank få alltså själva rapportera in att de har en omärkt ståltank och kunna styrka detta med provtryckningsprotokoll och fotodokumentation för att kunna få tillägget.

DETTA ÄR ENDAST UNDER UTREDNING OCH INGA FAKTA ELLER LÖFTEN

Men det rör på sig åt rätt håll! :D
Last edited by M-G on 2015-04-09, 06:54, edited 2 times in total.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by larfor »

Ok, det låter bra att arbetet fortgår. Det pratas inget om röntgen då? De som jag fick kontakt med som utfört installationer på Oplar sa att dom har röntgat tankar för att kolla efter skador.

Besiktade förresten bilen förra veckan. Pratade då med den på stationen som skulle kunna gasbilar. Enligt transportstyrelsen så skulle ju efterkonverterade kunna genomgå en registreringsbesiktning varvid besiktningsföretaget skulle kunna ge transportstyrelsen besked om tankens livslängd. Besiktningsmannen svarade att det kan inte dom bedöma, utan de måste få ett utlåtande från de som monterade tanken om hur länge den håller, t ex skulle det kunna ske genom provtryckning. Här blir ett moment 22, eftersom installatörerna, när jag hade kontakt med dem tidigare i vår, sa att de inte kan uttala sig om tankens livslängd. Dom sa istället att det måste besiktningsorganet göra. Men kanske är detta på väg att lösas nu då :)

Var hittar man normalt datumen på tanken?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by larfor »

Tillägg till föregående meddelande. Besiktningsmannen sa att Volvo, i alla fall här i Östersund, har tagit fram ett enklare sätt att "avinstallera" gasdriften och få igenom den på registreringsbesiktning för enbart bensindrift. Istället för att montera bort tank och utrustning, så "plomberar" de systemet som jag uppfattade det. Bör bli billigare. Ifall det nu inte går att få förlängd livstid på tanken.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Hej!

Det hela är egentligen rätt enkelt: T35C innebär att en gastank har begränsad livslängd, och det torde alla komponenter i en bil ha. Vissa tankar har ett stämplat datum när sista förbrukningsdatum angetts, och då är det att betrakta som skrot.

Vissa tankar är omärkta och har rent faktiskt en begränsad livslängd (inget varar för evigt) men ingen angiven tidpunkt. Rent tekniskt finns inget sådant datum för en ståltank, därför saknas stämpel (Källa: Energigas Sverige).

Så kallade omärkta ståltankar kan därmed inte leda till något körförbud. Fordonsägaren bör dock provtrycka tanken för att förvissa sig om att den är säker att använda (man vill ju inte drabbas av läckage).

Endast tankar med datumangivelse kan innebära körförbud. Märkningen syns tydligt i förekommande fall.

Så kör på - men provtryck för att vara på säkra sidan! :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Perier »

Hej!
Jag blev väldigt glad när jag gick in här och såg att du har en pågående process med transportstyrelsen. :D
Äger en 316g med ståltank som jag haft i över 11 år och försöker hålla i hyfsat skick för att det är en miljövänlig bil som jag trivs väldigt bra med.
Jag blev därför riktigt irriterad när jag i våras fick brev om att gastanken måste bytas ut.
Har själv funderat på att skriva till transportstyrelsen men det har inte blivit av ännu.

BMW har skickat med en servicebok där man ska kolla tanken var tredje år och det finns tio platser för stämplar, det blir 33 år. Dessutom sitter ju tanken skyddad för all yttre påverkan, så det verkar vansinnigt att dessa bilar ska skrotas i förtid, alternativt bara gå på bensin.

Jag hoppas verkligen att det du jobbar för lyckas!
Vart vänder man sig för att provtrycka tanken?

Mvh Per
316g-98
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by larfor »

Saknar alla ståltankar datum? Har inte kommit mig för att kolla min än. Det är ju ganska svårt att komma åt.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Hej Alla!

Det går framåt!

Jag har fått i uppgift att göra lite "markarbete" åt TS.

Jag ska åka in med min bil till SBP och vi ska prova att lägga till ett extra speciellt utformat tillägg om att tanken är av stål och saknar sista förbrukningsdatum. Detta för att kunna skilja bilen från en bil med komposittank i juridisk mening.

Provtrycka bör man dock göra. Kolla med Gasbolaget i Falun! :D

Återkommer när jag gjort detta!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

På måndag blir det SBP och tankbesiktning! Nu håller vi all tummar!

Skriver ut mailkonversationen från Transportstyrelsen så de förstår att jag inte är helt ute och cyklar!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Perier »

Hej!
Jag är väldigt intresserad av att veta hur det gick på SBP?
Det har ju gått några veckor sedan du skrev att du skulle dit så jag börjar bli orolig.
Eller har du börjat på en ny tråd?

Mvh Per
316g-98
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by larfor »

Jag är också nyfiken på hur det har gått?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta ... svar-volvo

Transportstyrelsen har gett mig rätt! Nu gäller godkänd provtryckning hos Ackrediterat SWEDAC organ som intyg för att ändra i trafikregistret.

Steg två är nu alltså att få biltillverkarna att släppa de uppgifter som krävs för att kunna provtrycka tanken (något som bara biltillverkarna har, ej enskilda gasflaskfirmor).

Fortsättning följer!!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Perier »

Så bra. Fantastiskt bra jobbat! Då får jag väl kolla med BMW om jag kan få uppgifter från dem.
316g-98
Fredrik_RR
Posts: 6
Joined: 2013-03-14, 11:48

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Fredrik_RR »

Kanon! Vill inte att min 316g skall behöva skrotas...
BMW 316g -97
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Tack!

Nu är det viktigt att vi försöker hjälpas åt.

Vi behöver alltså veta vilken specefikation tanken ska tryckas "mot", dvs. vilka värden som är godkända för våra kärl.

Jag har lämnat två tankar för provtryck men de kan inte tryckas förren vi vet rätt värden.

Både Volvo och BMW har haft dessa uppgifter. Har själv haft en 518G med provtryck tank, och Volvo har skrivningar om återkommande kontroll.

Någon nämde att de hade ett häfte med stäplmar för återkommande kontroll? Det vore guld värt om vi kunde få några bilder på det?
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
steffeost
Posts: 5
Joined: 2014-12-03, 22:01

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by steffeost »

Hej min svåger har en kompis som jobbar på bmw så ska kolla med honom om han kan få fram det. Är det någon som har försökt att göra en besiktning ändå? För på min 316g har dom inte ens vetat om att det är en gasbil när jag besiktigat. Min går nämligen ut sista januari. Stefan
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Kanonbra om du kan hjälpa oss och undersöka lite!

Bilen kommer sannolikt inte bli underkänd vid besiktningen om du har röda ståltanken i bilen. Har besat ca 5 gånger 5 olika bilar utan problem (med ståltank).

Snart är det vardagar igen och då kommer jag lägga på ett kol för att få till stånd en provtryckning!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Bevis på att provtryckning är rekommenderat även av Volvo:

Image

Behöver dock fortfarande se stämplar och häftet från BMW också!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
steffeost
Posts: 5
Joined: 2014-12-03, 22:01

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by steffeost »

Jag var inne och pratade med bmw idag och det var inget han kunde få fram på datorn men han tog mitt namn, nummer och mail så skulle han kontakta deras tekniska support. Jag förklarade läget och han sa att "det får vi lösa" så det låter ju lovande.
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Perier »

Hej!

Jag hittade mitt häfte som beskriver gasanläggningen i min 316g.
Där finns tre sidor med stämpelrutor tyvärr verkar det mer gälla en rostinspektion.
Inte provtryckning. Bifogar bilder
Bifogar även bild på en beskrivning av gasanläggningen.
Det kanske kan finnas någon skylt på själva tanken, ska se om jag hinner skruva loss höljet i helgen.

Mvh Per
Attachments
imgA2400104-2.jpg
imgA2400104-2.jpg (61.27 KiB) Viewed 32550 times
imgA2400108_2.jpg
imgA2400108_2.jpg (56.69 KiB) Viewed 32550 times
316g-98
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Stort tack!

Nu har jag pratat med Gasbolaget efter julhelgerna. De behöver Typgodkännandedokument samt Tillverkningsspec. inkl. serienummer på tankarna som Typgodkännandet täcker.

Har skrivit ett långt brev till Volvo nu. Väntar svar inom ett par veckor. Det är i stort sett samma tankar i BMW. Jag har själv sett en provtryckt BMW-tank så var inte oroliga!

MVH

Martin G
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Perier »

Här kommer bilder från kvällens undersökning av gastanken i min BMW 316g.
Måste man ta ur tanken för att provtrycka den?
Verkar bökigt.
Känner någon till om det finns nåt ställe i närheten av Göteborg som är ackrediterat?
Attachments
IMG_20150109_214854.jpg
IMG_20150109_214854.jpg (39.62 KiB) Viewed 32516 times
IMG_20150109_214454.jpg
IMG_20150109_214454.jpg (25.77 KiB) Viewed 32516 times
IMG_20150109_214031.jpg
IMG_20150109_214031.jpg (45.54 KiB) Viewed 32516 times
IMG_20150109_214015.jpg
IMG_20150109_214015.jpg (36.48 KiB) Viewed 32516 times
316g-98
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Problemet är inte att hitta Ackrediterade firmor utan att få fram typgodkännandenummer för tanken som matchar med typgodkännande dokument. Saknas dessa dokument går inte tanken att provtrycka med "Swedac-kvitto" vilket krävs för att TS ska godkänna.

Inga problem att demontera tanken om den är tom dock. Men man bör vara minst 2 pers.

Tack för bilderna! Den ser ut som 850Ins gastank fast rödmålad.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
steffeost
Posts: 5
Joined: 2014-12-03, 22:01

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by steffeost »

Nu har jag fått ett mail från bmw. Jag kopierar in svaret.

Hej,

Flaskan som sitter monterad är av typ metallcylinder och bör ha typgodtjännandenummer 02 D 140. Det skall sitta en lapp på flaskan/fästanordning. Flaskan måste följa en viss standard och uppfylla de ECE/EG reglemente/direktiv för få brukas i de bilar som rullar på våra marknader och därav bör omfattas av redan kända standarder av de som provtrycker.

Det skulle vara intressant med en kontaktperson inom transportstyrelsen som har informerat om att de godtjänner provtryckning av flaskor i denna fordonstyp och att ”provtryckaren” tar över fullt ansvar om olycka skulle ske. När det gäller att provtrycka tankarna finns det inget medgivande från oss utan det blir helt på någon annans ansvar.


Hälsningar
Jan
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Intressant svar. Jag har själv sett provtryckta flaskor från ÅF och 2002 i min 518G som jag hade tidigare. Intressant att det omnämns "Kända standarder". Varför stöter man då på patrull när det gäller just typgodkännandets dokumentation (bör den sitta som etikett på tanken låter det som, borde iså fall kunna återskapas)? Konstigt också att BMW menar att provtryckning medger att det blir någon annans ansvar än BMWs egna. Iså fall borde de själva erbjuda provtryckningen? Ingen kommentar om provtryckning alls från BMW?

BMW ger dock ett seriöst intryck vilket är bra!
Fortsättning följer!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
steffeost
Posts: 5
Joined: 2014-12-03, 22:01

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by steffeost »

Ja får ta och skruva loss inredningen och kolla om jag hittar någon lapp. Nej det var allt dom stod som svar. Det verkar som att dom inte vill ha med bilen att göra
Post Reply