Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

larfor wrote:Jamen så bra. Då får det kanske bli en tripp ner till Falun.
Id.-nr är det samma som tillverkningsnr eller reg.nr som står på lappen på tanken? Enligt lappen på tanken så är besiktningsintervallet 2 år på min tank. Har du fått ngn reaktion från transportstyrelsen om de inlämnade handlingarna, m-g?
Låter bra!

ID-nr är tillverkningsår samt serienummer (Gasbolaget vet vad som är vad) Står instansat på tanken.

Ingen reaktion ännu mer än att man tackar för gott samarbete och bra resultat. Nu återstår att denna info går ut också.

Imorgon reggar jag min andra 850 så då har vi två praxisfall att hänvisa till.

Sedan blir en artikel i ViBilägare.

MVH

Martin G
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta ... na-raddade

Funkade på Volvo 850!

Gasbolaget i Dalarna är grymt duktiga - fråga efter Dan Steinland eller http://www.gasbolaget.se/aterkommande-kontroller.html

Trevlig helg!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by larfor »

Nu måste jag börja styra upp och boka tider för besiktningar. Sista dagen för ordinarie besiktning av bilen är sista juni, så till dess måste allt vara gjort. Förhoppningsvis kan de göra både vanlig besiktning och reg.besiktning samtidigt.

Det är lite långt till Falun, så jag mailade swedac och frågade om vart närmaste ackrediterade organ finns för provtryckning.
Enligt deras svar så är Sundsvall närmast för mig. Men de skickade en länk till en sökning på deras swedacs hemsida, med samtliga ackrediterade i Sverige.
Där var inte Gasbolaget med :? Men två andra finns i Falun. Verkar som att gasbolaget inte är ackrediterade för de föreskrifter som swedac hänvisar till. Är det några andra ackrediteringar och föreskrifter som kan gälla också? Det verkar ju ändå ha gått igenom med gasbolaget för dig.

Här är svaret från swedac, Göran Ståhlklinga <Goran.Stahlklinga@swedac.se, :
"Bestämmelser om bränsletankar för metangasdrivna bilar finns i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar, TSFS 2013:63.
I 6 kap. §§ 47, 62-64, i dessa föreskrifter finns vidarehänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om tryckbärande anordningar (AFS 1999:4) samt besiktning av sådana anordningar (AFS 2005:3)

Jag bifogar några länkar där du kan hitta företag som har ackrediterats mot dessa föreskrifter, förhoppningsvis kan någon av dem hjälpa dig vidare.

http://search.swedac.se/sv/ackrediterin ... S+1999%3A4

http://search.swedac.se/sv/ackrediterin ... S+2005%3A3

Relaterad information om gastankar med begränsad livslängd, se Transportstyrelsens hemsida. Länk

Vid kontrollbesiktning av ett fordon tillämpas Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning, TSFS 2010:84. Det innebär bland annat att tankens fastsättning kontrolleras, skador på systemet, risken för brand (läckage) etc"
andlov
Posts: 4
Joined: 2011-10-28, 22:43

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by andlov »

Jag har varit i Falun på Gasbolaget i juli, förlade ett par dagars semester i Dalarna. Fick hjälp med demontering av tanken på plats. Dan lämnade den sen i Stockholm i augusti. Monterade på tanken själv, lite läskigt, men det gick bra. Tog en plastburk, fyllde med nån tsk diskmedel o lite vatten. Stängde locket o skakade om. Åkte till pumpen. Smetade in löddret runt rörkopplingarna som jag precis skruvat ihop. Tankade gas och letade efter läckage. Inga problem. Värst var egentligen skyddsplåten med otroligt små marginaler att få på plats igen. Regbesiktigade den sen i Sollentuna på Bilprovningen där. Lite strul med att boka tid för dem visste inte riktigt var det var, så det slutade med att jag fick ringa direkt till en av besiktningsmännen o boka direkt av honom men egentligen var det bara en "vanlig" regbesiktning. Väl där var det bara kontroll av bilens tillverkningsnr, inspektion av intyget ifrån Gasbolaget, nytt tilägg till registreringsbeviset m.m. Ingen speciell koll av gasläckage eller liknande.

Så nu finns det åtminstone även en Opel Astra 2001 med förlängd livstid till 2021!

Ett stort tack till M-G för allt förarbete och även svar på mejl!!
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by larfor »

Här är en till Opel Astra (år 2000) som lever vidare :-) Jag var till Gasbolaget i Falun i början av sept. Tog en veckas semester och passade på att hälsa på en gammal kompis i Sandviken + tog en tripp till Sthlm. Fick hjälp med att plocka ur tanken och även montera in den. Skyddsplåten runt tanken hade jag monterat bort i förväg. Tanken blev godkänd för 6 år framåt :-) Dom lade även på lite rostskyddsfärg på några ställen som fått lite skav. Det blev dock dyrare än vad de sa innan jag lämnade in den :-/ Skyddsplåten är rätt krånglig att sätta tillbaks. Fick skruva loss "plastkonsolerna" eller vad det heter som sitter i bagageutrymmet under fönstren.

Jag har dock inte låtit genomföra någon registreringsbesiktning ännu. Kanske gör det till våren i samband med ordinarie besiktning. Vad kostade registreringsbesiktningen?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

940 kr kostar regbes. SBP rekommenderas! Både Uppsala och Sollentuna har nu erfarenhet av detta.

Kul att ni hittat till Falun och kul att en bil till rullar!

Kostnaden för provtryckning kan variera beroende på tanken och ventilens skick - är dock suveränt att de kan hjälpa till med monteringen.

Jag jagade i över ett år innan jag hittade Gasbolaget - så stor eloge till dem!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
merlin
Posts: 5
Joined: 2015-04-16, 18:19

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by merlin »

Nu har Gasbolaget I Falun provtryckt tanken till min BMW 316g. Hyffsat enkelt att skuva loss tanken och frakten tur och retur Göteborg - Falun med DHL kostade cirka 1500 pengar. Provningen medgav drift I ytterligare 6 år. Tanken är nu återmonterad och skall registreringsbesiktiga för fortsatt laglig drift om två veckor. Stort tack till Martrin som trotsat eländet och öppnat för denna möjlighet som är både säker och smidig.

Upp till kamp ...
merlin
Posts: 5
Joined: 2015-04-16, 18:19

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by merlin »

Nu är tanken till min BMW 316g återmonterad och registreringsbesiktigad för ytterligare 6 års drift. Kan varmt rekomendera Aröds bilbesiktning på Hisingen I Göteborg som nu är väl förtrogna med hanteringen och dessutom är nogranna med kontrollen.
Lycka till alla som försöker. Kan upplysa att tanken väger 124 kg och är lagom kul att hantera i en bil.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

Roligt att höra å bra jobbat!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by Kribban »

Hej...har en Astra 2004 med tankarna (2 st) under bilen. Någon som vet vad som gäller för dessa?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

Som liten uppdatering kan jag meddela att alla mina 4 st 850 jag haft genom åren klarat besiktningarna galant i alla år efter provtryckningarna.

De flesta Opel Astra har också fungerat enligt denna metod. HAr dock inte hört någon BMW-ägare som provat detta!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply