V70N -02 problem med gasdriften....

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Långmilaren
Posts: 2
Joined: 2012-08-09, 12:53

V70N -02 problem med gasdriften....

Post by Långmilaren »

Hejsan, ny här och ny med gasdrift.... Har köpt en gammal V70 f.d Taxi som gått 62.000 mil. Bilen går fantastiskt fint och bra, det som krånglar är gasdriften. Har märk hur mycket billigare den går på gas, så jag skulle gärna vilja ha ordning på det till en rimlig peng. Hoppas få lite råd och tips här. Problemet är följande, ibland när jag startar bilen och den efter en stund slår över till gasdrift så bara lägger den av, sedan får man tryck på kanppen och starta den på bensin, så köra på bensin. Ibland funkar den och går på gas, emn oftast så dör den då efter några kilometer och man får då slå över på knappen så hoppar den direkt igång o går på bensin. Trycker man igen och försöker få den att gå på gas så dör den bara. Den brukar kunna hoppa igång igen på gas om den får stå över natten, och så går den nån kilometer på gas. Det märkliga är dock att ibalnd går den längre sträckor på gas, som häromveckan åkte jag upp en hel gastankning med husvagn efter bilen..... och den gick perfekt, när gasen tog slut slog den över bensin. När jag sedan tankade full tank med gas igen, ja då vägrade den gå... Sedan har jag fått den att gå några korta sträckor. Jag har lämnat in bilen på Bilia i Sala, där byttes filtret och det var tydligen inte bytt på länge sa mekanikern. Han kunde inte ställa gastrycket för det kom inte fram gas. Han hänvisade mig också till någon annan verkstad, eftersom dom inte kunde så mycket om gasbilar i Sala. Jag har släppt lite på ingående gasledning vid gasregulatorn och det pyser ut gas, alltså när bilen står avstängd. Jag har även vid några tillfällen lyckats hålla liv i den genom att hålla full gas, men då har den inte gått på alla cylindrar. Det kommer alltså inte fram gas ibland är jag ganska säker på, eller för lite gas.... Vad kan vara felet...??? Tacksam för alla förslag. Jag själv misstänker nu den här tryckregulatorn, att den inte släpper fram tillräckligt med gas. Kan även nämna att jag inte har nå´n sådan där elektrisk kontakt på tryckregulatorn som jag sett på en del bilder här.... Vill så gärna få detta att funka eftersom bilen går så bra och är fin, samt att jag märkt hur billigt det är att åka med gas och så e det ju bra för miljön! :D
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70N -02 problem med gasdriften....

Post by avozetta »

Hej och välkommen till forumet.

Dina problem liknar väldigt mycket de problem jag hade tidigare, först byttes gasregulator men utan effekt, sedan byttes gasfördelare och då försvann problemet helt, läs denna tråd bakifrån så får du bra historik och problembeskrivning, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968 .

Tyvärr är det inga billiga delar, c:a 13000 brukar jobbet gå på :( .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Långmilaren
Posts: 2
Joined: 2012-08-09, 12:53

Re: V70N -02 problem med gasdriften....

Post by Långmilaren »

Tackar.
Nu har jag läst igenom allt, jag har dock aldrig haft några problem med tomgången, den funkar fint både på bensin och gas, och när man startar på bensin o den slår över på gas, de gånger det funkar så knallar den på lika fint på tomgång, oavsett bränsle alltså. Tankade full gastank igår, och sedan körde jag c:a 50 min. statskörning o lite landsväg utan minsta problem, idag startade jag bilen, den slog över på gas, gick i c.a 15min, sedan dog den, och jag fick manuellt trycka på knappen för att koppla över till bensindrift. Åkte sedan sedan 4 mil hem på bensin, tryckte på omkopplarknappen några gånger under färd, men då dog den direkt. Stängde av bilen hemm, startade den, den kopplade över till gas och gick på gas i 5 min. sedan bara dog den... Jag har ju också varit inne lite på det här med värmen, för jag har upplevt det som att den alltid lägger av efter undefär samma sträcka/tid, ungefär efter 10 minuters färd, sedan är det hopplösta att få den att gå på gas, förrän nästa dag, då kan den gå lika långt igen.... Det är ju konstigt bara att mekanikern på Bilia i Sala sa at han inte kunde ställa gastrycket eftersom det inte fanns nåt gastryck i gasfördelaren....? Jag pratade även med en duktig gasmekaniker i Linköping, han gav mig tipset att tryck på petrol-knappen när bilen gick på gas, upprepade tillfällen för att motioner kolven i gasfördelare. Detta gjorde jag igår, satt o växlade mellan gas/bensin i 10 minuter och allt funkade den kopplade om som den skulle, men efter 10 minuter (som vanligt) då började den hacka o missa på gasdrift o strax efter dog den, sedan var den "död" på gasdrift.... Fick även höra att dom tydligen kontrollerar på besiktningen att gasdriften funkar.... Borde ju bli många äldre bi-fuel bilar som hamnar på skroten då, så att man kan hitta beg. delar.... eller om man kan renovera gasfördelaren? Jag har ju blivit heltänd på det här att köra på gas, det är ju kanonbilligt och bilen går ju precis lika bra som på bensin! Jag bor ju mitt emellan Uppsala o Sala och kan tanka gas på bägge ställena så att tanka gas är ju inget problem alls! Men jag hoppas att jag kan lösa det här problemet, men du tror på gasfördelaren? Ibland har jag funderat på om det kan vara ventilen i tanken som krånglar, att den inte öppnar tillräckligt, så att det räcker en bit liksom o sedan måste den stå ett tag.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70N -02 problem med gasdriften....

Post by avozetta »

Var visst tvungen att läsa igenom min gamla tråd igen ordentligt. Glöm tomgångsproblemet (det har jag tyvärr kvar under den kalla delen av året, skall väl dra igång en ny tråd om det problemet någon gång). Det är dina (och mina tidigare) driftstopp under färd som pekar på gasfördelaren.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: V70N -02 problem med gasdriften....

Post by esselius »

Hej och välkommen!

Det låter för mig som olja i tankarna, kunde mekanikern inte ställa gastrycket och det pyser förbi tillräckligt för tomgång så kan ju inte gasfördelaren (som sitter efter) vara huvudproblemet..
Jag hade upprepade gånger dränerat filtret (som jag förstod var bytt) för att ev. få bita i det sura äpplet: en dyr rengöring av tankarna..
O-ringar i gasregulatorn byter du på ett par timmar, och monterar renoveringsatsen för gasfördelaren likaså - till en kostnad totalt på ca 350kr - så får du lite koll på dina prylar samtidigt..
Lycka till! //Stefan
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: V70N -02 problem med gasdriften....

Post by ottomatisk »

Hej,

Jag har liknande problem med min V70 -2004 som har gått mellan 15000 och 16000 mil.

En mekaniker dränerade mitt gasfilter för tre veckor sedan och det verkade göra susen. Men nu har problemet återkommit efter endast tre veckor (tre tankningar). Kan ju vara, som du antyder Stefan, att det ligger olja i gastanken och skvalpar. Tydligen blandas det i rätt mycket olja på en del tillverkningsställen (oljan kommer bl. a. från smörjning vid tillverkningen).

Tyvärr har jag inte kunskap nog för att själv dränera filtret (man måste kunna släppa ut tryck ur en vioss del av gas-systemet såvitt jag förstår). Så det känns som att det kan bli dyrt att lämna in bilen för upprepad dränering.

Vad kan en rengöring av tanken kosta?

Hur många dräneringar / hur ofta bör man dränera innan man går vidare med tank-rengöring resp byte av gasfördelare.

MVH

/ Otto
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel -04
Post Reply