Trasig gasfördelare v70??

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
duvillno
Posts: 5
Joined: 2010-03-19, 12:26

Trasig gasfördelare v70??

Post by duvillno »

Hej

Så har även problem börjat för mig med gassystemet. Har en v70 Bifuel -05 som gått 18 000 mil. Jag tycker mig egentligen inte haft några större problem annat än att den gula lampan felkods lampan(se ut som en motor) lyst till och från. Det börjde förra sommaren. Då byttes en tändspole och så var lampan släckt i någon månad. Sedan kom den och gick den. Sedan några veckor har lampan dock lyst kontinuerligt. Jag har dock på sistone tyckt att bilen gått lite dåligt på tomgång. Den har dock aldrig dött eller så på gasdrift.

Jag var med bilen till volvo idag för felsök. De konstaderade att vid gasdrift misständer bilen på cylinder 5. Inga problem vid bensindrift. De bytte tändstift och bytte plats på några tändspolar, men problemet med misständningen kvarstår. De säger till mig att det är gasfördelaren som är trasig. Säger att de kollar trycket vid regulatorn och det var ok. Ny gasregulator kostar 10 000 kr + arbete.

Det känns riktigt surt att lägga ut dessa pengar på något som man inte helt säkert vet är orsaken till felet.

Vad säger ni, låter det som att det är gasfördelaren som krånglar? Kan man få tag på en gasfördelare billigare någonstans? Kan den renoveras?

Mvh

Duvillno
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by Martinmat »

Tjenare duvillno! :-)

Trasig gasfördelare brukar, vad jag läst, ge ryckig gång vid jämn fart? Har du det eller är det bara tomgången som spökar?
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
duvillno
Posts: 5
Joined: 2010-03-19, 12:26

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by duvillno »

Hej hej

Jag har bara märkt av en bludrande gång vid tomgång. Slår jag över till bensin, går den hur fint som helst. Tillabaka till gas och den gå ojämnt.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by Martinmat »

Löst problemet?
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by OneYet »

Detta har även hänt mig nu. V70 -06:a med 13000 mil.
Har läst lite trådar om renovering av gasfördelaren men saknar ett par grundläggande frågor.
* Tar ni loss hela fördelaren från motorrummet och pillar på den eller hänger den kvar i alla sina slangar?
* HUR i hela världen tar ni i så fall loss den? Tar ni bort hela fronten på bilen eller bara kylaren eller något däremellan?
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by OneYet »

OneYet wrote:Detta har även hänt mig nu. V70 -06:a med 13000 mil.
Har läst lite trådar om renovering av gasfördelaren men saknar ett par grundläggande frågor.
* Tar ni loss hela fördelaren från motorrummet och pillar på den eller hänger den kvar i alla sina slangar?
* HUR i hela världen tar ni i så fall loss den? Tar ni bort hela fronten på bilen eller bara kylaren eller något däremellan?
Jag hade till slut inget att förlora utan laddad med alla trådar jag hade hittat om gasfördelare på svenska så skruvade jag isär gasfördelaren på plats i bilen i somras. Jag tog bort kylarfläkten men det var allt.
Sedan gjorde jag rent i fördelaren, tog in "locket" och lödde om lödningarna. Vet inte om det egentligen behövdes men när jag ändå hade biten löst så passade jag på.
Efter detta så har bilen gått hyffsat.
Nu har den börjat tvärdö på gasdrift ibland så jag kanske får lov att återkomma.
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

Trasig gasfördelare v70??

Post by Bohman »

Har en S60 -03. Jag "renoverade" gasfördelaren genom att skruva loss den från motorn. Ta bort kylarfläkten så går det bra. Sen bytte jag alla o-ringar och membranet som fanns i Volvos renoveringssats. OBS. Var tvungen att tjata lite för att de skulle hitta den i reservdelslistan.
Detta gjorde jag efter att regulatorn renoverats av Stojby el och bilen fortfarande funkade dåligt på gas.
Efter den operationen går den klockrent på gas trots 37000 mil.
Volvo V70 -07
Hempa
Posts: 2
Joined: 2013-09-24, 10:35

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by Hempa »

Hur lång tid tog det att renovera den? Fixar man det på en kväll efter jobbet eller ska man börja på fredag efter jobbet för att ha helgen på sig?

Jag har en V70 -04 som jag nyss renoverat gasregulatorn på och tätat lite gasläckage mha Loctite flänstätning. Gasfiltret är kollat och jag har gjort rent spjällhuset. Nu startar den fint, men går ojämnt främst i låg hastighet och jämnt varvtal. Ett par gånger på sistone har gasdriften lagt av och jag måste manuellt koppla över till bensindrift. Efter omstart funkar det dock igen.

Tror ni att det är fördelaren som är problemet eller är det kanske vacuumslangar eller vevhusventilation som är problemet? Fast i de senare fallen borde den väl gå ojämnt även på bensin?

Hempa

V70 bi-fuel 2004, 15 000 mil
Hempa
Posts: 2
Joined: 2013-09-24, 10:35

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by Hempa »

Med hjälp av olika renoveringstrådar har jag nu renoverat fördelaren och lött om kretskortet på stegmotorn. Dock har jag svårt att få tätt mellan stegmotorn och fördelaren, det pyser ut rejält med gas där när jag satt ihop paketet. Jag tog isär det och det visade sig att den nya tätningen gått sönder. Jag har nu beställt ett nytt kit och hoppas på bättre lycka denna gång.


En sak verkar dock skilja min fördelare från andra jag sett bilder på: mellan stegmotorn och fördelaren sitter en cylinder med fyra hål i. I ett av dessa hål sitter en slags fjäder/hållare som också är fäst i stegmotorns nedre del, precis ovanför den koniska änden under fjädern.

Det vore intressant med en sprängskiss på fördelaren, är det någon som har en länk att dela med sig av?

Henrik
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Trasig gasfördelare v70??

Post by ribar »

När jag tog bort min stegmotor så hoppade en brun liten 4-hålig cylinder loss ur röret. Jag hängde fast den på metallpinnen igen (så som jag trodde den skulle sitta) och det fungerade fint.
dannyboy
Posts: 1
Joined: 2016-07-27, 11:06

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by dannyboy »

Hej Jag har exakt samma symtom som duvillno. Är det någon som vet vad felet kan vara?
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Trasig gasfördelare v70??

Post by MrM »

dannyboy wrote: 2018-09-01, 15:44 Hej Jag har exakt samma symtom som duvillno. Är det någon som vet vad felet kan vara?
Jag hade liknande problem med dålig gång. Efter att ha kört med problemet ett par veckor fick jag förvärmningsfel på lambdasonden. Efter jag bytt lambdasonden gick motorn bra på gas igen.
Post Reply