VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
GasJonas
Posts: 8
Joined: 2009-08-04, 22:38

VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by GasJonas »

Hej,

Bil: Passat Ecofuel 2010. 3000 mil.

Min passat är fulltankad med gas, men mätaren visar att gastanken är tom och bilen går endast på bensin i "emergency fuel" läge.

Detta har hänt:

* Tankade fullt med gas. Allting var frid och fröjd och bilen gick på gas. körde tills tankan var full till ca 2/3 och ställde bilen för natten.
* Nästa dag startade jag bilen och gasindikatorn visade tomt. Bilen gick på bensin
* Tankade fullt med gas, och fick i ca 1/3 tank, dvs det var mycket gas i tanken och nu var den full.
* Tankmätaren visade att tanken var full i ca 1 km tills det var dags att koppla om till gasen, och då kom "fuel emergency" indikationen och gastankmätaren visade plötsligt "tom" igen.
* Efter det går den bara på bensin...

Tips? Förslag?
VW Passat Ecofuel 2010, DSG
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by CNG-Driver »

The Passat starts at about 10°C cooling water temperature with natural gas.
In fuel mode the Passat switch to natural gas mode if the cooling water temperature is at about 35°C.
If your car got a Climatronic you can see the temperature in the hidden menu - see 19-2?
Here is a link with a description of the hidden menu: http://www.my-gti.com/224/

If the cooling water temperatur is about 35°C the car will be forced to switch in the natural gas mode if you do this:
1.Shut the motor off and then start the motor
or
2. Use the inertia fuel shutoff
GasJonas
Posts: 8
Joined: 2009-08-04, 22:38

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by GasJonas »

Well, it did not work to shut it of an on again with a hot engine. Still that would have been a work around for the actual problem - the gas meter shows empty tank and it does not automatically run on gas.

After googeling for inertia fuel shutoff I'm not even sure there is such a switch?!
VW Passat Ecofuel 2010, DSG
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by CNG-Driver »

I sorry that it doesn't work. Usually after 3-4 seconds the car switches in the natural gas mode.
Inertia fuel shutoff means motorbroms på svenska.
If this does not work either the pressure regulator should be checked and perhaps a update of the engine control unit is necessary.
GasJonas
Posts: 8
Joined: 2009-08-04, 22:38

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by GasJonas »

Har haft bilen inne på analys VW Bromma.

Dom konstaterar att en av de tre gasventilerna som sitter på en av de tre gastankarna är trasig. Tydligen känt problem med gasventilerna på 2010 års modell (och tidigare?!). Problemet är extra vanligt på östkusten där vi har hög halt biogas till skillnad från västkusten där det ingår större del fosilgas i fordonsgasen. När gasventilen pajjade gick en säkring sönder. Genom att byta säkringen visade gasmätaren åter fullt, men strax efter start gick säkringen sönder igen och mätaren gick ner på noll. Dom vill byta alla tre ventilerna till en bättre modell från VW som tydligen inte ska gå sönder lika lätt, kostnad. 25.000 spänn. Låter mycket dyrt för 6 timmars arbete (dyra ventiler?!?). Men, fantastiska Trygg Hansa betalar kalaset och jag pyntar 1500sek i självrisk på maskinskadan. Prisa gudarna; här kommer skatteåterbäringen.


Har bokat tid och återkommer med slutlig analys efter reparationen...
VW Passat Ecofuel 2010, DSG
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by Stålis »

25000 låter verkligen som ocker. Bra att det finns försäkringsbolag men dåligt för premien med sådana priser.

Opel kallade in min Zafira i höstas för byte av magnetventiler på gasflaskorna pga "kvalitetsproblem". Kostnad för kunden: 0 kr. De behövde också 6 timmar på sig men vad jag förstod handlade tidsåtgången framförallt om att det tar tid att tömma bilen på gas. (Kör slut på gasen innan du lämnar in bilen så att vi slipper metanet i atmosfären.)

Undrar om VW och Opel har samma leverantörer? I så fall har de uppenbarligen olika sätt att hantera kvalitetsproblem i detta fall.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
guaruska

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by guaruska »

Har också en Zafira turbo som bytte till magnetventiler i höstas. Såg på fakturan att det endast hade gått på några tusenlappar, inga 25 000, om man pröjsat själv. Dock verkar det som min bil förbrukar mer bränsle nu...men det kan ha varit i samband med byte till vinterdäck samt att kylan kom ingång ordentligt, trots bränslevärmare. Totalt har min förbrukning legat ca 10-20% över det jag hade förbrukat innan. Men jag hoppas att det bara var ett dåligt sammanträffande, köpte bilen i slutet på september så har inte ägt den så länge.
GasJonas
Posts: 8
Joined: 2009-08-04, 22:38

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by GasJonas »

Nej, det låter helt galet. Även 6 timmars jobb som kanske kostar 8000 kronor skulle innebära att ventilerna kostar 17.000 spänn. Det kan ju inte stämma.. Håller med om att det är mycket märkligt när dom själva säger att det är fabrikationsfel från VW, men låter försäkringsbolaget ta smällen. Hade bilen gått 30.000 mil så visst, men den är ju i princip ny... Nåväl.

Börjar så smått lacka ur på VW. Sålde mitt senaste vrak och köpte den här för 320.000 spänn för att slippa sånt här elände, men efter 3000 mil summerar jag upp problemen till:
- Trasiga gasventiler. 25.000 kr. 1500 kronor på mig
- Dålig koppling DSG lådan (började märkas efter 900 mil). Svårt att återupprepa dock så har inte kunnat visa VW detta. Kommer och går, men blir värre. Inget problem ännu, men min magkänsla säger att inom 2000 mil kommer jag behöva byta koppling = typ samma pris som för gasventilerna, fast jag får stå för fiolerna.
- Motorn drar ojämnt första 200 metrarna vid kallstart (ibland). Går att leva med.
- trasiga dioder i blinkerslamporta (totalt 5 trasiga dioder). 3000 + arbete. Går att leva med om besiktningen går igenom.
- Tutan låter som en fiat. Tror ena hornet har pajjet. Folk fnissar när jag tutar och undrar om dom åker i en fiat.. Går att leva med.
- Nån trasig plastdetalj som håller varningstriangeln. Går att leva med
- Spräckt högtalare bak.. Nä, jag har inte spelat högt.. I princip går P1 eller mama mu om ungarna är med. Måste fixas.

Jag kör bilen som en gubbe, vårdar bilen som en baby.. smått bitter..
VW Passat Ecofuel 2010, DSG
guaruska

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by guaruska »

Att den går hackigt på kallstart...min Opel Zafira gör också det de första 200 m, men den startar alltid på gas...men det kan ju ha ett samband: din motor är också optimerad för ett bränsle med 130 oktan, men din startar alltid på bensin och det är ju bara 95-98 oktan i det.

Oavsett så gör detta, samt andra trådar om Passat jag läst, att man inte längre är så intresserad av att ha en Passat som pendlarbil. Ganska avskräckande. Speciellt DSG-lådan som alla (jag menar varenda en) måste byta. Men man kan ju skaffa en manuell som redan bytt gasventilerna. Undra om den då håller bättre?
Trasiga plastdetaljer och spräckta högtalare..?!
Går dioder ens sönder, ska inte dom lysa i typ alla evigheters evigheter? Fan, jag kanske skaffar en till Zafira Turbo istället, den är ju redan plastig som den är.
metanjalle
Posts: 2
Joined: 2012-05-29, 16:19

Re: VW Passat ecofuel visar tom gastank, trots full tank

Post by metanjalle »

Välkommen till Passat Ecofuel klubben!!! Köpte en Passat Ecofuel 09 och fick byta till bättre gasventiler enligt Volkswagen efter 6000 mil, kostnad
11 000 kr. Tydligen är detta känt av Volkswagen verkstäderna. Svagt av Volkswagen att inte stå för kostnaden utan låter ägaren ta kostnaden på försäkringen. Gastankarna är monterade under bilen och tydligen är gasventilerna inte av den kvalitè att de håller på Passat modeller äldre än 2011.
Post Reply