Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
gt_anders
Posts: 5
Joined: 2010-11-08, 10:40

Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by gt_anders »

Står inför ett motorbyte på min Opel Astra CNG-04 och har en fundering:

Var kan jag hitta relä eller säkringar till magnetventilerna? Behöver rycka dem för att tömma ut trycket så mycket det går innan jag släpper på ledningarna.

//Anders
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by Astra CNG »

Hej, detta lät intressant då jag har en likandan bil själv - fast hel!
Varför ska motorn bytas? Berätta mer, gärna med några bilder också :D

Säkringar och relä till magnetventilerna hittar du "om jag minns rätt" under huven vänster fram vid strålkastaren.
Jag har ett elschema någon stans, kan förska leta fram det om intresse finns?
Annars kan du hitta det på nätet via google.

Rycka säkringarna ska du nog inte göra för att släppa ut gasen, snarare "tillföra" spänning på spolarna.
Detta borde vara enklast att göra på respetive spole på gasflaskorna?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
gt_anders
Posts: 5
Joined: 2010-11-08, 10:40

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by gt_anders »

Läcker på insugsventilerna på två cylindrar och läcker på en cylinders kolvringar vilket medför upprepade misständningar och nödläge träder in. Då jag inte vet exakt vad som är problemet (ventilsäte, spricka i ventilerna eller nyppande ventilstyrningar) även om mycket tyder på det sistnämnda så väljer jag att byta motor då det är mindre komplicerat än att montera ner hela toppen och renovera den med allt vad det innebär plus den slitna kolvringen.

Jag menade inte att jag skulle tömma tankarna bara stänga ventilen i drift för att trycket i ledningarna mellan tank och regulator ska minska och därmed har jag fått ner trycket till mer hanterbar nivå när jag lossar på ledningarna. Jag kan välja att stänga av manuellt på tankarna men det är lättare att bara dra ett relä så magnetventilen stänger.

Tänker jag rätt? Har inte skruvat med gas innan men om jag sätter ström till öppnar jag väl ventilen och all gas strömmar ut vilket inte är mitt syfte.
Ska se om jag kan lägga upp lite bilder senare.
Tror inte det ger mig något med ett elschema i detta läget men tack för erbjudandet.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by Stålis »

Intressant projekt! Det verkar vara lite av ett lotteri hur länge de där motorerna klarar sig. Hur långt hade motorn gått i din bil? Min har har gått drygt 19000 mil vid det här laget och jag hoppas förstås att den ska hänga med ett tag till. Byter du bara motor eller följer gasregulator/gasfördelare med också?

PS: Letade just upp den gamla Astra CNG-broschyren i webbarkivet: http://web.archive.org/web/200610070610 ... f/opel.pdf
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by Astra CNG »

Hmm, det där lät intressant :)
Hur vet du att insugsventilerna och kolvringar läcker? Hur har du konstaterat detta? Vad har du för felkoder?

Ett "vanligt" fel på dessa motorer är ventilsätena, fanns en kampanj från Opel på detta då bla topplocket byttes, det "nya" topplocket monterades från fabrik under modellåret 2004, om jag minns rätt.
Visst har du en motor som heter Z16YNG? Är kampanjen med "oljefilter på gasledningen" utförd på din bil?
I kampanjen nämd senast så programmeras även motorstyrenheten om så förbränningstempen sänks, och tyvärr så minskar då också effekten 97 hk :arrow: 93 hk :(
Om du ska byta motor så se till att få en nyare med ovanstående ändringar på, glöm inte de delar som sitter på utsidan tex oljeseparatorn.

När det gäller att tömma ledningarna på gas så kan du lyfta av batteripolen och sedan öppna ventilen under bilen, "vid fötterna på föraren" sitter den om jag minns rätt...

Du ställer frågan om du tänker rätt. Med den inputen du gett här så är jag tveksam till de konstaterande felen, men jag har haft fel förr :wink:
Jag skulle rivit motorn först :mrgreen:

Kör hårt

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by hottuna »

Till gt_anders.
Jag bytte regulator på min Zafira -03. Det blev många demonteringar och monteringar av gamla regulatorn innan jag upptäckte spricken i huset.

Jag antar att du har orginal regulatorn på bilen som antagligen är en AFS Falcon.
Läckande sådana byts av GM verkstaden till något italienskt istället.

http://www.sherex.dk/data/6.AB.13_Falco ... _Guide.pdf
Den danska återförsäljaren av AFS Falcon har denna guidline hur du demonterar och monterar regulatorn dvs i ditt fall gör motorn och matningen trycklös.

Jag förlitade mig på gastankarnas magnetventiler men gjorde inte jobbet när det var fulltankat och 200bar.

Lycka till.
/Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
gt_anders
Posts: 5
Joined: 2010-11-08, 10:40

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by gt_anders »

Diagnosen är säkerställd till 98% slutligen med ett downleak test som konstaterade ovanstående läckage. Det är en lång historia och givetvis har jag kollat över tändningssystemet, styrbox och annat.

Motorn är en Z16YNG, 16000 mil och felkoderna är P0300 och P0301 samt en till som jag inte kommer ihåg i huvudet men som var misständning i bensindrift.
Jag har fått utfört garantireprationen så oljeavskiljare har jag redan monterad.

Motorn jag köpt är en sen 07:a som har gått 5000 mil i en Combo. Enligt Opel ska det vara exakt samma som jag har nu. Intressant det du nämde med att programmera om databoxen för denna motorn är registrerad på 3 kw mindre så då har jag fått förklaringen till det.

När jag frågade om jag tänkt rätt så var det med all respekt för din kunskap inte baserat på diagnosen som jag är väldigt säker på utan mer med tanke på hur jag lättast ska tömma trycket i systemet utan att tömma tankarna.

Min tanke var att om jag stänger magnetventilerna så är där fortfarande högt tryck fram till regulatorn men om jag kan stänga magnetventilerna utan att dra strömmen så kan jag köra bilen någon minut och låta den koppla över på bensindrift och på det sättet få ner trycket.

Under tiden jag skrev inlägget kom hottuna med ett inlägg som jag tackar för får se om det är den regulatorn jag har. Ser att du bor i Skurup. Har du vägarna förbi Anderslöv i helgen är du välkommen förbi för att se spektaklet. Det gäller alla andra också för den delen.

Tack för all input, intressant för er kanske men för mig en tom plånbok :(

//Anders
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by hottuna »

Lycka till i helgen, jag ska lyckligtvis åka till fjällen på lördag annars vet i tusan om jag inte kommit förbi.
Bodde något år i Anderslöv men flyttade därifrån 2003.
Bra att ha någon likasinnad i krokarna för att bolla Z16YNG problem med.
Från mitt kontor i Svedala ser jag CNG tankstationen så stannar du till där för att fylla upp din Opel får du gärna titta in. Jobbar med fabriksrenovering av bildetaljer till biltillverkarna. Har även en cng sniffer för utlån om du skulle behöva kolla läckage osv.

/Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Relä eller säkring till magnetventilerna Opel Astra CNG-04

Post by Astra CNG »

Hade du inte bott så långt ifrån mig så hade jag gärna också kommit förbi.

Om du har intresse så försöker jag hjälpa till med de resterande 2% 8)

Intressant med felkoderna, P0300 och P0301 kan tyda på felaktig resistans i tändstiften. Vilka tändstift har du monterade? GM 1214029? NGK?
Vore kul och veta vilka ytterligare felkoder du hade, borde va P0302, P0303, P0304 om felen du nämt stämmer.
Hur går motorn? Körbar? Går illa? Är felet endast att motorvarningen lyser? Har något kompressionsprov gjorts?

Din "nya" motor, är den komplett med insug, grenrör osv eller är den naken?
Om du monterar den nya motorn så passa på att byta kamrem & vattenpump innan du stoppar i den i bilen. Intervallen är 9000 mil / 6 år


Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Post Reply