Opel astra -02 som inte alls går på gas.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Peter H
Posts: 3
Joined: 2012-01-25, 06:55

Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by Peter H »

Jag har jätteproblem med min opel ( eller rättare sagt med Opel Sverige och Gustaf E bil i Borås )

Det ser ut som om jag har kört fast med att kunna få lagat min bil, jobbar själv här i Borås med att tillverka biogas så det känns helt frustrerande att man inte kan få tag i den delen som är sönder på min bil.

Läs själva mitt brev som jag har skrivit till Opel.
Tacksam för alla tipps.

//Peter

ps: trodde att biltillverakare hade ansvar för reservdelar i 10 år !

Tilläggas är att idag kör jag en straffskattad milöbil ( för att den är felreggistrerad av Oplel Svergie från början ) ,betalar 1850 istället för 450Kr som inte går att köra miljövänligt.

SUE 004



Det började med att bilen gick väldigt dåligt i början på året (2011), jag lämnade in den i Kinna på Automotor , dom hade svårt att hitta felet men kom sedan på att det var tändmodulen som var sönder.
Efter att ha bytt den så gick bilen hyfsat.


I maj så började bilen gå sämre och sämre på gas, jag pratade med Automotor men dom vågade inte ta bilen igen eftersom det är en gasbil och att dom inte har någon kunskap/erfarenhet av sådana.
Den dog helt för mej ( gick varken på gas eller bensin) så jag tog en bärgare som bogserade in den till er, Gustaf e bil, ni hittade inget direkt fel utan jag fick tillbaka bilen igen efter att ni hade justerat något, bilen gick i några dagar men dog helt igen, jag tog en bärjare igen in till er så ni kunde felsöka igen.
Första ide`n var byte av EGR ventilen men det visade sej vara fel sen kom det upp att det kunde vara katalysatorn, den byttes ( mot en beg )och i samband med det avgas systemet.
Efter det gick bilen bra tyckte jag, men efter semestern någon gg i juli började den krångla på gas igen.

Jag lämnade in den till er igen och ni hittade inget fel utan justerade gastrycket och bytte tändstift. ( kostade mej 3000 kr )
Fick tillbaka bilen, skulle köra den ett tag, den gick sämre än när jag lämnade in den.

Jag körde bilen ett tag men ansåg att det inte gick att köra den på gas så jag körde den på bensin.

Bestämde mej för att lämna in till er den 1/9 till er då vi skulle ha semester i två veckor framåt.
När vi kom hem så besökte jag er den 19/9 för att höra om ni hittat något fel, då påstods det att det kunde vara katalysator igen, jag ifrågasatte.
Den byttes men det konstaterades att det inte gjorde någon skillnad , bilen gick fortfarande lika dåligt på gas men bra på bensin, därför bör inte katalysatorn varit sönder igen.

Nästa sak som misstänks är att gasregulator/solenojd är trasig, om nu så är fallet så har det säkert varit felet som var redan i juli och då är det säkert den som har gjort så att ( om den nu var/är sönder ) katalysator gick sönder igen.

Gasregulatorn bör naturligtvis bytas för att se om det är felet men jag hävdar att jag inte bör betala utbildingskostnad/katalysator till er, sen har jag 3000 tillgodo anser jag ( se ovan )

Hoppas vi kan komma överens på ett bra sätt.

Peter Halvarsson

Detta brevet har lämnat till Gustav e bil i Borås och vi kom överens att dom skulle byta Gasregulatorn.
Nu idag den 19 oktober 2011 så ringer Andre från gustav e bil och meddelar att det inte går att få tag i någon regulator.
Ber nu er om hjälp att lösa detta problem.

Peter H
0702420449
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by Astra CNG »

Hej Peter,

Tråkigt att din Opel inte går som den bör.
En undran är om din bil är försedd med ett eftermonterat gassystem eller är den en av Opel:s gasbilar?
Detta ser jag som helt avgörande med tanke på reservdelstillgången.
Vilken motor har du? X16XEL eller Z16YNG?
Tankar du gas bakom den ordinarie tankluckan eller har du tanken i bagaget och påfyllningen på vänster sida?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by Astra CNG »

Hej igen,

Kollade upp din motor med hjälp av ditt reg.nr.
Du har (vad jag kan se) en efterkonverterad motor.
Vad jag vet så såldes dessa aldrig av Opel Sverige utan det var någon firma i södra Sverige som utförde konverteringarna.
Jag skulle rekomendera dig att försöka kontakta denna firma (om den finns kvar) och be dem om hjälp / råd.
Jag förstår att Opel verkstan inte kan / vet något om ditt gassystem, om nu felet är där.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Peter H
Posts: 3
Joined: 2012-01-25, 06:55

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by Peter H »

Nja du har delvis rätt men Opel Sverige och Gustaf E borde ha ansvar för i mina papper står att Gustaf E har sålt bilen här i Borås och att det gasbesiktnings bevis är utställt till Opel Sverige.
Det står inte att någon annan firma har sålt bilen, så jag anser att det är Opel som bör ta sitt ansvar.( Det var ju Opel som gjorde reklam 99-2002 att man har cng bilar för försäljning )
I vilket fall som helst så kommer detta inte att varken gynna mej eller Opel, tror att dert är många nybilsköpare som kommer att tveka om dom får reda på det.
Jag själv tvekar om jag tvingas köpa ny bil, det är ju inte bara opels serviceverkstäder som är dåligt uppgraderade på gas bilar, samma syndrom finns också hos ex. Volvo

Men jag fortsätter hoppas.

:)
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by Astra CNG »

Jo, någon typ av ansvar borde de ta kan man tycka. Men situationen är väl lik den idag för tex Volvo:s gasbil. Volvo gör inget själva utan företaget som gör konverteringarna har ansvaret.
Att Opel gjorde reklam för gas bilar stämmer men det var för deras "egna" icke konverterade bilar.
Sedan är det flera återförsäljare som på "eget bevåg" sålt efterkonverterade gasbilar mestadels till kommuner och liknande. Jag skulle gissa att din bil är av denna typ.
Lycka till med din bil och glöm inte att rapportera här hur det löser sig, för det gör det allltid :D

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Peter H
Posts: 3
Joined: 2012-01-25, 06:55

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by Peter H »

Japp du har rätt , det är en fd kommunbil, jag får kämmpa vidare skam den som ger sej.
Tack för chatten :D

//Peter
guaruska

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by guaruska »

Nu är inte jag kung på ämnet men när jag skulle köpa gasbil förra året forskade jag i ämnet i ca 6 månader innan jag upptäcket vad jag ville ha. Det jag upptäckte med astran är att mellan 99-02 så var den "efterkonverterad" av dem själva - med gastanken i skuffen. 2002 och framåt började dom med det som kallas kvasimonovalens och det gjorde dom genom att bygga en egen fabrik där deras teknologi för gasdrift tog form. Det verkar även som att deras gasbilar, eller åtminstone motordelarna, sätts ihop i denna nya fabrik.
Det löser inte ditt problem och det betyder inte heller att Gustaf E Bil i Borås (för övrigt den även jag hänvisas till) bör vara någon rackare på dessa bilar. Däremot kan jag föreslå att du hör med Ana i Trollhättan - de servar laster av kommungasbilar i Trestad. Ta inte Falköping för de hänvisade mig till Borås ang. gasdrift. Hade bilen i Falköping för ett vildsvin begick självmord mot min bil. Jag har inte haft några problem, det vara bara en kampanj dom hade med en magnetventil...som har gjort att min bil drar 10-15% mer...vågar inte ta dit bilen igen-vill inte dränera de grunda fickor jag har.
Lycka till
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Opel astra -02 som inte alls går på gas.

Post by larfor »

Hej
Hur har det gått för dig?
Jag har en Astra -99 och hade för några år sedan stora problem med gasdriften. Efter flera dyra besök på Opelverkstad med byte av bla regulator så blev det ändå inte bättre. Slutligen efter ett besök på Mekonomen, så misstänkte mekanikern tändstift och/eller tändkassett. Vi började med tändstiften och jag märkte genast en avsevärd förbättring, men ej helt hundra. Sedan bytte vi också tändkassetten och bilen gick felfritt på gasen. Enligt mekanikern är gasen känsligare än bensin för tändningsproblem, därför märktes inget speciellt vid bensindrift.

En bidragande orsak var troligen att motorn drog mycket olja, som försämrade tändstiften. Mekanikern berättade att han stött på fler som haft problem med Astror (bensindrivna). Han menade på att det helt enkelt var en dålig motorkonstruktion, där ventiler och kolvar slets ut och orsakade oljeförbrukningen.

Den höga oljeförbrukningen gav mig sen än värre problem: Klarade mig med nöd och näppe besiktningen pga höga HC-värden i avgaserna (100). En tid därefter började motorn hacka när jag rullat på motorbroms i en lång nedförsbacke. Jag stannade och klev ur bilen och avgaserna luktade väldigt illa. Körde sedan på bensin igen.

In till Mekonomen igen och de kunde bara konstatera att det var motorrenovering eller ny motor som gällde. Det fick bli renovering för ca 20 000 kr. Nu går bilen bra, men den drar fortfarande lite mycket olja tycker jag. Ca 1-2 liter på 1000 mil. Innan renovering var det ca 1 liter på 100-150 mil. På förra besiktningen var HC-värdena lite höga (40). Imorgon dags för besiktning igen. Får se hur det går.
Post Reply