Gastanken läcker...

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Gastanken läcker...

Post by Hewey »

Det blev en lång tid utan problemer, men nu har Mr. Murphy kommit igen. Gastanken läcker. Det finns gaslukt inne i bilen när den har stått still. Jag tror att jag bara kör gasen slut och kör vidare med bensin. Ingen chans att investera för ny gas tank just nu. Det står "Do not use after year 2013" på tanken, men det blev snabbare nu... :(
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Gastanken läcker...

Post by Iroc »

Näää, inte ge upp nu...
Du är en smart man, detta löser du lätt :wink:
Lite läckage spray och en rulle tejp så är det nog ordnat snabbt :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gastanken läcker...

Post by AndersH »

Hmm, gastankarna har alltså en livslängd på bara 15 år eller så? Gäller detta även Volvos P2-bilar? En drygt tio år gammal bil torde i så fall vara tämligen värdelös som begagnad på grund av ett kommande behov av byte av samtliga gastankar. En snabb koll på bildesbasen.se visade ett begagnatpris på 10500 kr för den stora gastanken och 2375 kr för var och en av de små gastankarna. Sedan ska grejerna monteras också. Det är dyrt att äga gasbil... :(
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Gastanken läcker...

Post by Iroc »

Ja, det är sjukt dyrt för en tank... men skroten tar väl 50% av nypriset för sina grejer var det nån som sa nån gång...
På min tank står det Do not use after 2020, och bilen är byggd september 2003..
När tanken är tillverkad har jag inte kollat, men på 15 år borde bilen redan tjänat sitt syfte, längre ska inte dagens bilar överleva..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gastanken läcker...

Post by AndersH »

Är det någon som kan ta ett tydligt foto av en sån där text på gastanken om sista användningsår?

Min egen bil är snart tio år gammal och har gått 10000 mil och jag kan inte se framför mig att den skulle vara färdig att köras till skroten om sisådär ytterligare fem år. Vid det laget ligger inte 2020 så långt bort och det borde rimligen stå 2020 eller 2019 som sista användningsår på gastankarna i min bil som är hopskruvad hösten 2002. Att då montera begagnade gastankar är ju meningslöst eftersom dessa rimligen borde vara ungefär lika gamla som de man redan har i bilen. Vill man hålla igång en gammal gasbil så blir man alltså tvungen att montera sprillans nya gastankar, om det går att få tag i... Att köra en gasbil endast med bensindrift låter sig ju heller inte göras (i Sverige i alla fall) eftersom bilen måste kunna köras på gas vid den årliga kontrollbesiktningen och att omregistrera en gasbil till enbart bensindrift är antagligen dyrt eller omöjligt.

En gasbil är alltså lite speciell genom att den har sitt dödsår inskrivet på gastankarna... :(
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Gastanken läcker...

Post by Iroc »

Men måste man verkligen byta tank då ?
Kan det inte vara som så att efter bäst före datumet, så slutar Volvos ansvar gälla, så skulle det ske en tankexplosion eller nåt så frånsäger dom sig allt ansvar... ?

Mätarställningen på min bil är uppe i ca 39980 mil, så snart nås den magiska 40 000 gränsen då inkörningen är klar och första oljebytet ska göras på en Volvo :lol:
Så bilen hinner nog rasa innan år 2020...
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gastanken läcker...

Post by AndersH »

Om det är så att tillverkaren har någon form av ansvar fram till den tidpunkt som anges på gastankarna så är jag rätt säker på att det dimper ner ett brev hos fordonsägaren som upplyser denne om att gastankarna måste demonteras eller bytas ut.

Jag försöker hitta tillämpliga regelverk för detta men det är inte lätt att hitta...

I detta dokument (https://www.msb.se/RS/2011/MSBFS%202011 ... ningar.pdf) står följande att läsa:
5 § En tillverkare som har skäl att tro att en transportabel tryckbärande
anordning som denne har släppt ut på marknaden inte överensstämmer med
kraven i ADR-S, RID-S eller denna författning, ska omedelbart vidta de
åtgärder som krävs för att få anordningen att överensstämma med kraven,
bli tillbakadragen eller återkallad.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Gastanken läcker...

Post by M-G »

På min 850 har jag tanken som är gjord i järn och mig veteligen saknar den bäst-före-datum. Det vore kanske en god idé att leta efter en sådan?

EDIT: funkar kanske bara på v70 97-00 kom jag på..

Kostnaden för omreg till bensin är 950kr + vägning 370kr (ca-priser när jag frågade på SBP)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Gastanken läcker...

Post by larfor »

Jag hade för ca 6-7 år sedan problem med gaslukt i kupén på min Astra -99. Kom aldrig underfund om vart lukten kom ifrån. Lämnade in den för läckagesökning. De använde gasmätare och lade på vätska på olika ställen för att se om det blev bubblor. Dom kunde också känna lukt men hittade inget läckage. Efter denna undersökningen med vätska, så försvann luktproblemen. Men nu senaste tiden har jag börjat känna lukt igen. Kan det vara så att någon ventil eller koppling "kärvar" lite och blev smord av läcksökningsvätskan och lukten försvann pga det. Och nu kanske det börjat kärva igen?

Intressant om bäst-före-datum. Min är efterkonverterad med tanken bakom baksätet. Vart brukar datummärkningen sitta?
Post Reply