850 bi fuel 1996 gasläckage / tomgångsbesvär

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Mr B
Posts: 3
Joined: 2011-05-26, 10:53

850 bi fuel 1996 gasläckage / tomgångsbesvär

Post by Mr B »

Hallå alla gasglada!

Jag är helt rookie på gasbilar men köpte för ett par månder sedan en volvo 850 96:a med gasdrift. Jag får gratis parkering med den och sparar bara där ca 600:-/månad. Ni får ursäkta lång utläggning nedan men jag tänkte att det kanske hjälper någon annan som har liknande besvär.

Nåväl. Jag köpte bilen i vintras och allt var frid och fröjd, den gick som en dröm både på gas och på bensin. Jag arbetade då ca 8 km hemifrån, en sträcka som dagligen kördes i stadstrafik ca 50km/h.
Efter ca en månad börjar bilen hacka och krångla, värst på tomgång och ibland så illa att den dör. Förtjusande kul med en automatväxlad bil mitt i stan.

Jag börjar läsa på lite olika Volvoforum och hittar flera möjliga förklaringar. Det absolut enklaste verkar vara den s.k. tomgångsmotorn, den sitter väldigt lättillgängligt till och man behöver i stort sett bara en skruvmejsel och tio minuter fritid för att få loss den. Denna smorde jag upp med multispray. Därefter fungerade bilen utmärkt igen.

Här gör jag dessvärre en riktig "tankevurpa", inser jag i efterhand - Efter ca två-tre dagar börjar bilen tomgångskrångla igen och jag bestämmer mig genast för att det då måste vara vevhusventilationen som är igensatt, när det troligaste egentligen är att tomgångsmotorn är såpass sliten att det hjälpte temporärt med lite smörj men inte på lång sikt. (Bytte även stift och rotor, men det hjälpte föga).

Efter att ha ringt och diskuterat med flera mekaniker (ja, det är jättevanligt vid kallt väder och många kortkörningar att vevhusventilationen sätter igen, fick pris på "ja, du får nog räkna mer än 3500:- i alla fall") och hittat en utmärkt guide för rengöring av vevhusventilation på nätet: http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html var jag ännu mer övertygad.
Jo, men det där såg ju inte allt för svårt ut tänkte jag och skred till verket.
Jag stod utomhus och tog en fin vårdag och började mecka ner insuget. Otroligt krångligt att komma åt och otroligt jobbiga arbetsställningar. Det blev inte bättre av att bilen är en gasbil = fler krångliga slangar i vägen.

Efter denna usla mekaniska utsvävning sansade jag mig lite och började tänka på tomgångsmotorn igen. Ringde Bilia, "Ja, den kostar 1795:-, men just nu är det rea så du får den för 1495:-", Tack för ingenting sade jag och åkte istället till skroten och köpte en begagnad för hundrafemtio spänn och satte dit. Efter detta har bilen gått väl över hundra mil utan att krångla det allra minsta.
Last edited by Mr B on 2011-07-07, 13:51, edited 2 times in total.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: 850 bi fuel 1996 gasläckage / tomgångsbesvär

Post by AndersH »

Välkommen till forumet först och främst! :)

En länk till något som åtminstone innehåller en principskiss över gassystemet i din bil:

http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p ... essKit.pdf
Mr B
Posts: 3
Joined: 2011-05-26, 10:53

Re: 850 bi fuel 1996 gasläckage / tomgångsbesvär

Post by Mr B »

Tusen tack!! Det gjorde allting mycket lättare!! Nu vet jag f.ö. att det är en av injektorerna som fått en knäck och läcker...
Post Reply