s60 -04 tjuvdör å lukt

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
niic
Posts: 5
Joined: 2011-05-21, 12:59

s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by niic »

Ny inköpt s60 -04 bifuel 13000mil

Nöjd med den fram tills nu!

Den har börjat spöka när gasen är inkopplad vid kall starter ( motorvärmare på) går bra fram till en korsning å när jag väl stannar börjar det lukta gas å den dör, eller hinna trycka på bensin knappen å då funkar den som inget hade hänt. Tycker bensin driften slår ifrån sig väl tidigt när motorn är kall, men vet inte vad som är normalt? (så som andra har beskrivit liknade problem här på forumet)

Igår hände ännu ett bekymmer, kör på landsvägen mil efter mil å plötsligt så dör motorn i 80km/h slår över snabbt till bensin å den kommer igång igen (automat) men prövar efter en stund å gå över till gas så hörs ett tjut från motorrummet å motorn dör igen, slår över till bensin igen. ( gör så här två gånger till, samma sak)
när jag kommer hem å slår av tändningen å väntar 1 min å sen drar igång bilen igen, så går jag över till gas så funkar den hur bra som helst???

Någon vänlig här på detta fantastiska "bollplank" som vet vad detta kan bero på?

niic
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by avozetta »

Din felbeskrivning passar väl in på mina tidigare beskymer. Byte av gasfördelare löste mina problem. Inga billiga delar, hoppas du har garanti kvar på ditt köp.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
niic
Posts: 5
Joined: 2011-05-21, 12:59

Re: s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by niic »

avozetta wrote:Din felbeskrivning passar väl in på mina tidigare beskymer. Byte av gasfördelare löste mina problem. Inga billiga delar, hoppas du har garanti kvar på ditt köp.
inga billiga delar säger du, gasfördelaren är det samma som stegmotorn?

Jag fick med en blocket försäkring när jag köpte bilen hoppas den kan gälla om det blir dyrt.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by avozetta »

När gasdriften krånglar på volvos bi-fuelbilar så är det ofta gasregulator (reglerar tryck) eller gasfördelare (fördelar mängd gissar jag) som är orsaken. Båda kostar runt 13000kr styck att byta på en volvoverkstad och då får du renoverade delar, inte nya, för då skulle det kosta ännu mer. Stegmotor är nog något annat. Om din försäkring inte kräver en speciell verkstad, se till att hitta en som har lång erfarenhet av dessa bilar då gassystemet sällan ger felkoder. Här har du min resa från problem till lösning, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
niic
Posts: 5
Joined: 2011-05-21, 12:59

Re: s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by niic »

Nu när jag var ute å körde så funka bilen utan problem, det enda är att gas mätarn rör sig fort. Kört 19 mil och nu är mätarn strax innan det röda sträcket, e detta normal förbrukning? Någon som har en bra gissning:)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by Fred »

Kör du på biogas så är det fullt normalt förbrukning. Lampan tänder väldigt olika, det kan till och med vara så att lampan tänds under körning för att sedan vara släckt om man gör en omstart av bilen.

Generellt brukar min lampa tändas strax under 20 mil och omslag till bensin vid knappt 25 mil med biogas i tanken. Nyligen slog jag dock rekord med nästan 34 mil innan omslag!! :D Det var dock på 100% naturgas.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
niic
Posts: 5
Joined: 2011-05-21, 12:59

Re: s60 -04 tjuvdör å lukt

Post by niic »

Fred wrote:Kör du på biogas så är det fullt normalt förbrukning. Lampan tänder väldigt olika, det kan till och med vara så att lampan tänds under körning för att sedan vara släckt om man gör en omstart av bilen.

Generellt brukar min lampa tändas strax under 20 mil och omslag till bensin vid knappt 25 mil med biogas i tanken. Nyligen slog jag dock rekord med nästan 34 mil innan omslag!! :D Det var dock på 100% naturgas.
34 mil verkar svår slaget hehe...

ska jag lämna in bilen på felsökningen eller finns det nått sätt jag kan kolla om det är gasfördelarn det är fel på?

någon som sitter på bra info :D
Post Reply