S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång

Post by Gigamaster »

Tänkte fråga er experter här om vad detta kan vara.

Ibland kan bilen få motorstopp när jag kört en kort bit på gas och av någon anledning tvingas stanna.
Detta händer nästan alltid när jag har låtit bilen stå en längre stund så att motorn blivit kall. Det som sker är att bilen startar direkt och går över på gas ganska snabbt, varpå jag kör ut den ur garaget och kommer till ett rödljus. Då börjar det efter en stund lukta gas i kupén och därefter så dippar varvtalet och "skakningar" känns.

Om jag då direkt kastar mig på petrol-knappen så ökar varvtalet igen och inget mer händer. Men om jag låter den vara kvar i gasläge så får jag motorstopp. Har detta väl hänt så blir bilen väldigt svår att starta igen. Det brukar ta ca en minut innan jag får igång den igen. Det verkar inte heller hjälpa att dra på startmotorn, utan man får helt enkelt vänta. Precis som om den behöver "vädras ur".

Efter att jag fått igång den igen går den en längre stund på bensin, innan den slår över på gas igen. Därefter går den som en klocka och ingen gaslukt känns. Det verkar som att har motorn väl kommit upp i temperatur (över två streck) så händer det inte. Jag vet inte alls vad detta beror på, men det verkar hända oftare när bilen är fulltankad med gas (dagen innan eller så).

Jag har gjort Freds bubbeltest vid två tillfällen varav ett lät jag bilen stå över natten, men inga bubblor uppkom. Så troligtvis beror det inte på gasregulatorn. Spjällhuset har bytts också alldeles nyligen och även före bytet hände det jag beskriver så det kan inte heller vara det.

Som det är nu använder jag en "workaround" där jag kör på bensin tills motortemperaturen gått över de två första strecken innan jag slår om den till gas.
En annan "workaround" är att hålla upp varvtalet genom att gasa, men det känns jobbigt när man står vid rödljus, och det är inte alltid det hjälper.

Så min fråga till er är helt enkelt, vad kan det vara som orsakar detta märkliga beteende?
Biogas. For Life
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång

Post by Hewey »

Bara gissningar, men om du känner gaslukt bara när felen kommer, det kan vara säkerhetsventilen i högtrycksidan av gastryckregulatorn som läcker gasen ut. Kanske säkerhetsventilen eller hela högtrycksidan av regulatorn fungerar inte perfekt (smuts inom regulator) innan motorn har värmat kylarvätskan -> regulatorn har också värmat upp. Försöka att lukta & hitta platsen varifrån gasen läcker ut.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång

Post by AndersH »

Kan det vara temperaturgivaren som ska signalera när det är dags att koppla om till gasdrift som är defekt, vilket gör att omkoppling till gasdrift sker alldeles för tidigt så att värmningen av gastrycksregulatorn inte räcker till?
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång

Post by Gigamaster »

Tack för svaren AndersH och Hewey.

Jag upplever att det blev så efter en service. Det kan ju vara en ren slump också, men mjukvaran uppgraderas i samband med service.
Kanske det helt enkelt är så att den slår över till gas för snabbt? Kanske kan detta lösas med ny mjukvara?

Hewey, vad behövs göras om det är säkerhetsventilen? Måste hela regulatorn bytas då?

Det jag är mest rädd för är vad det kan komma att kosta. Jag har i nuläget (efter spjällhusbytet) inte råd med ytterligare 10K.

MVH
Biogas. For Life
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång

Post by Hewey »

Om det finns smuts inom gastryckregulator, och det fungerar inte bra när det är kallt, men fungerar tillräckligt bra när det är varm, varför inte köra alltid en liten stund med bensin först? Du kan klara dig en lång tid bara med den där "workaround". Det är bättre också för bensinsystem om man användar det lite mera ibland. Jag tror inte att dom har olika mjukvaror hos Volvo som vill tex. slå över till gas nyss motorn har värmat till arbetstemperaturen. Även om en sådan mjukvara skulle vara klokare än den normala mjukvaran, som slår till gasen i 15 °C.

Om du gillar att meka, det är inte så hård att rengöra gastryckregulatorn. Men lära dig först från andra människors erfahrenheter, och vara alltid försiktigt! En ny regulator kostar kanske mera än 10K från Volvo, och vad har jag hört här, dom är ju inte helt nya, dom är renoverade gamla regulatorn... Vilket bara förstärkar begreppen att dessa regulatorer är goda delar som bara behöver service. Men 10K är för mycket för den jobb. Självmekarna klarar sig med ett par dagar och behöver att betala ändast för några billiga O-ringar osv.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply