Normal förbrukning???

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Halland
Posts: 8
Joined: 2011-03-17, 19:05

Normal förbrukning???

Post by Halland »

Hej,

Jag undrar om någon under längre tid har gjort uppföljning av förbrukning av CNG på V70 Bifuel? Jag upplever att förbrukningen på min V70 pendlat en del. Jag vet att trycket kan vara ojämt i pumparna men idag när jag tankade fick jag i 12,6 Nm3 efter att ha kört 224 km. Förbrukningen har senaste två månaderna pendlat mellan 0,52 Nm3 och 0,71 Nm3. Samma körsträcka och hastighet (pendlar 48 km ToR dagligen samma väg). Är det så enkelt att det inte går att avgöra förbrukningen såsom vid bensindrift pga det ojämna trycket i pumparna? Jag har tankat på samma gasmack sedan nyår (Eon). Är det någon som vet fabriksvärden i gasförbrukning för V70 Bifuel -06 och då om min förbrukning är låg eller normal?

/ Halland

V70 Bifuel - 2006
V70 Bifuel - 2006 med strax över 12000 mil
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Normal förbrukning???

Post by Fred »

Din förbrukning ligger precis i normalspannet. Det är så många saker som spelar in att man måste göra många tankningar för att kunna få ett snitt som är någorlunda rättvisande, och inte ens då blir det rätt eftersom våra bilar alltid startar på bensin. Om du klickar på min signatur så kommer du till min sida på spritmonitor.de. Där kan du se att det skiljer rejält mellan olika tankningar (beroende på olika tryck i pumparna) och att min snittförbrukning på bensin är löjligt låg. Detta är för att båda bränslena räknas på samma antal mil.

Nu på vintern går förbrukningen på gas ned, eftersom det tar länge tid för motorn att skifta bränsle. Detta är dock beroende på hur man använder bilen. I mitt fall kör jag ganska mycket korta körningar så då drar bilen mer bensin.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Halland
Posts: 8
Joined: 2011-03-17, 19:05

Re: Normal förbrukning???

Post by Halland »

Fred wrote:Din förbrukning ligger precis i normalspannet. Det är så många saker som spelar in att man måste göra många tankningar för att kunna få ett snitt som är någorlunda rättvisande, och inte ens då blir det rätt eftersom våra bilar alltid startar på bensin. Om du klickar på min signatur så kommer du till min sida på spritmonitor.de. Där kan du se att det skiljer rejält mellan olika tankningar (beroende på olika tryck i pumparna) och att min snittförbrukning på bensin är löjligt låg. Detta är för att båda bränslena räknas på samma antal mil.

Nu på vintern går förbrukningen på gas ned, eftersom det tar länge tid för motorn att skifta bränsle. Detta är dock beroende på hur man använder bilen. I mitt fall kör jag ganska mycket korta körningar så då drar bilen mer bensin.

Mvh
/Fred
Tack för snabbt svar! Du har bekräftat mina funderingar kring olika gastryck. Ska faktiskt ta mig tid att räkna ut snittförbrukning per 100 mil istället för som nu per tankning. Bensinförbrukningen har jag också extremt låg då jag i princip aldrig kör slut på gasen.
Återigen tack Fred!

mvh

Halland
V70 Bifuel - 2006 med strax över 12000 mil
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Normal förbrukning???

Post by Fred »

Ingen orsak!

Registrera dig gärna på spritmonitor.de så får du ett utmärkt verktyg för att kolla snittförbrukning, övriga bilkostnader m.m.

Du kanske lade märke till att jag inte loggat på ganska länge, det beror på att det är/har varit så stor gasbrist i Stockholm vilket gjort att jag ofta varit tvungen att köra på bensin. Detta strular till snittförbrukningen så mycket att jag inte tyckte det var idé att fortsätta. Om de får till en stabil tillgång på gas i Stockholm igen så kommer jag börja om från början med loggningarna, det finns flera fördelar med det, inte minst att man upptäcker om bilen börjar dra mer gas än vad som är normalt...man ser ju liksom inte en gasläcka på samma sätt som man ser en bensinläcka.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply