Hög förbrukning - Vw Transporter

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
grozzny
Posts: 4
Joined: 2011-02-07, 10:56

Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by grozzny »

Hej!

Jag har precis köpt en Vw Transporter -00 som är konverterad till gasdrift av Göteborgs kommun.

Jag körde den igår från Stockholm till Malmö och tycker att förbrukningen av gas (och kanske även bensin) är väl hög. Förbrukningen av gas verkar ligga på 1,3 "kubik" per mil!

Är det någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Tack!
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by Hewey »

Hej,

Det här är kanske det som man alltid pratar om, men om du vet inte när bilen har haft sina sista tändstift, byta dom först. På samma tid får du se från gamla tändstifte, om någon av cylindrar brinner bränsle dåligare än andra.

Hur många tusen mil har bilen körts? När motorn går tomgång med gas, kan du lukta metanen i luft, bilen kan ju ha en läcka någonstans i gassystemet.

En efterkonverterad gasbil är kanske inte konverterad på så optimaliska sett som en fabrikkonverterad -> bränsleförbrukning kan ju vara dåligare. Bensinförbrukning kan också öka i en gasbil på grund av sällan bensinkörning -> bensininsprutarna lite blockad -> man kan försöka en bensininsprutarerengörningsadditiv med bensin / ultraljud rengöring av bensininsprutarna.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
grozzny
Posts: 4
Joined: 2011-02-07, 10:56

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by grozzny »

Bilen har gått 15 300 mil. Jag vet inte när tändstiften senast är bytta, så det är väl steg 1 då samt luftfilter m.m. Är det lönt att köpa speciella tändstift för gasdrift? De jag såg (NGK) var ruskigt dyra: 360 kr/st...

Jag tycker inte att jag känner någon gaslukt när bilen går på tomgång.

Hur kan man annars optimera bilen för gasdrift?
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by Mange »

Har du nån liknande bensindriven bil att jämföra med? Man får ju ändå räkna med ett rätt stort luftmotstånd på den typen av kärra... Fast lugn landsväg borde väl hamna på 'rätt sida' om litern (och därmed oxå m3) per mil.
V70BiFuel2008
grozzny
Posts: 4
Joined: 2011-02-07, 10:56

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by grozzny »

Jag har tidigare haft en transporter från 89 och den drog maximalt 1,2 normalt 1,0 liter per mil. Transportern från -00 skall enligt manualen dra 0,97 l/mil.

En sak till som jag har lagt märke till är att bilen verkar ryka en hel del, vad kan det bero på?

Vad är annars tumregeln gällande gas mot bensin? Om bilen drar 1l bensin per mil drar den då 1 kubik gas också?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by Hewey »

Jag vet inte hur efterkonverteringfirmor optimerar bilar, men säkert stora bilfabriker har bättre resurser att göra jobbet. Om bilen har ryckningar, nya tändstifte är en bra ide. Kanske normala tändstifte håller inte så lång som specialstifte i en gasbil, men dom skulle leva åtminstone 1000 mil.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by Mange »

Vad är annars tumregeln gällande gas mot bensin? Om bilen drar 1l bensin per mil drar den då 1 kubik gas också?[/quote]

Räkna åtminstone med att ligga på "liter bensin x 0,9 = m3 gas"
V70BiFuel2008
grozzny
Posts: 4
Joined: 2011-02-07, 10:56

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by grozzny »

Tack för alla (snabba) svar!!

Skall göra en "grundservice" med tändstiftsbyte och se vad den drar efter det..
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Hög förbrukning - Vw Transporter

Post by Mange »

Hallå "Grozzny"!

Hur har det gått??

Det verkar ju ine vara några Transporters som hänger här på forumet, hade varit kul med lite mer feedback i ämnet...
V70BiFuel2008
Post Reply