V70 FELKODER

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
biogasrules
Posts: 1
Joined: 2011-01-17, 11:53

V70 FELKODER

Post by biogasrules »

Hejsan!


Jag är ny här på detta fantastiska forum och har en lite enkel fråga.
Besiktigade bilen och fick felkod- P0037 HO2S Värmestyrkrets låg signal (bank 1 givare 2)

Har letat som fxxn på nätet efter någon typ av översättning för detta, och det verkar som att det kan luta åt lambdasondgivaren på avgassystemet, den bakre, kan vara kass?

Men innan jag beställer en ny sådan behöver jag vara säker.
Var kan man översätta dessa felkoder någonstans.

Jag kollade en engelsk sida och där kallas den Syresensorer (O2S) eller uppvärmd syresensorer (HO2S).
De menar att den kan ha kortslutits om det kommit in mycket fukt, vatten. och tyckte att man skulle kolla säkringarna först.
Är det någon som vet om den så kallade syresensorn är samma sak som lambdasonden?


Tack på förhand.
Johan
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 FELKODER

Post by Iroc »

Hej och välkommen.
Utan att vara nåt vidare insatt i lambdafelkoder så tycker jag det låter som förvärmningen är dålig eller har varit dålig. Kan ju vara en jättegammal felkod som legat lagrad länge.
Detta är vad jag tror, och inget man ska lita på till 100% utan bara lite rådgivning :P

Säkring 4 i motorrumssäkringscentralen är det som skickar 12 volt till båda lambdasondernas förvärmning på min v70 -04...

Vet inte vad du har för årsmodell men kolla instruktionsboken eller sök på nätet efter rätt säkring, kolla så den är hel och mät även på stiftet i säkringscentralen så du har 12 volt där.
Har du 12volt där och ett fint rent kontakthus till lambdan, så är nog förvärmningen kass.
Den borde ju satt felkod på bägga lambdor om säkringen varit dålig iofs, så det lutar åt dålig sond.

Hade du bra avgasvärden för övrigt är det surt att köpa en sond för att den inte värms upp tillräckligt snabbt dom första sekundrarna. Fram med hårtorken och värm vid varje start. :lol:

Elschema finns nog här:
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams/
Kolla under emmision control sen när du fått ner rätt schema så borde du hitta lambdasonden och vilket stift som ger 12v till förvärmningen bla bla bla osv och sätt igång och uteslut kablagefel innan du köper ny sond.... :D

Lambdasond stift 1 på kontakthuset ska ha +12 volt enligt -04:ans schema.. Stift 2 jordas via styrboxen för att starta förvärmningen.
Stift 3 och 4 är till mätelementet som ger ca 0,1-0.99 volt signal till styrboxen beroende på hur fet bränsleblandningen är men det är inget du ska mäta på.


Lambdasensor och syresensor är samma sak.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 FELKODER

Post by Fred »

Gissar att du läste mitt PM på jagrullar.se och att du hittade hit tack vare det! Hur som helst är du välkommen till forumet!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply