V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Hej,

Ny på forumet. Har hamnat i en situation där jag behöver goda råd & hjälp att förstå. Och kanske lite pepp… :(
Alla tips / kommentarer / funderingar tas tacksamt emot!
(Jag har även postat detta meddelande på jagrullar.se)

Jag har en V70 BiFuel -07 som fungerat klanderfritt avseende gasdrift sedan jag köpte den december -08. 7200 mil på mätaren.

I helgen noterade jag av en slump (fyllde spolarvärtska) ett pysande ljud i motorrummet + en svag metanlukt. Inte bra, tänkte jag & ringde min Volvoverkstad som tog in bilen akut måndag morgon. :-)

Samma e.m. ringer de tillbaka och säger ”Du, det tog ett jäkla tag med felsökningen, men nu har vi hittat felet. Det var en plugg som var otät.” OK, överenskommer att jag kan hämta den nästa dag då den även skulle servas & lite stag i framvagnen skulle bytas.

Tisdag kväll får jag tillbaka bilen & konstaterar att den är inställd på bensindrift. Nåja, jag slår över & efter en stund slår den över till gasdrift. Varvid den tvärdör & styrförmågan försvinner :shock: . Inte så bra i trafik… Efter ett halvdussin omstarter fortfarande samma beteende.

Så jag åker tillbaka till verkstan (det var ju inte så många meter jag kommit, som ni förstår…) och lämnar tillbaka bilen. De lovar att kolla på det & jag får en lånebil.

Onsdag (igår) f.m. ringer en tekniker upp och säger ”Det är ju extremkallt ute. Du måste ju varmköra bilen först innan du slår över på gas”. Ett svar som jag inte godtar då gasdriften dels fungerat bra i kyla tidigare, dels kan inte -20 vara ”extremkallt” för en svenskkonstruerad bil i svenskt klimat. Mitt budskap är att de får försöka lösa problemet.

Till saken hör att jag fått bl.a programvaran uppdaterad i samband med servicen. Och det är ju bilens programvara som fattar beslut om när den ska slå över till gasdrift. M.a.o. är det rimligt att bilen själv klarar av att gå på bensin tillräckligt länge, det ska inte föraren behöva bestämma, så som teknikern svarade. Dessutom är det ju en sak om jag känner till denna ”specialare” som jag måste komma ihåg när det är kallt. Men om t.ex. min sambo sätter sig bakom ratten & inte tänker på det då…? Som sagt, bilen blir manöveroduglig när det händer & på en tättrafikerad landsväg är det lika med katastrof. Ytterst märkligt att de försöker lägga över ansvaret på mig på det sättet... ??:-/

Det fortsätter…

Onsdag e.m. ringer kundmottagare upp och berättar att de ”hittar inga felkoder och normalt förfarande vid dessa symptom är att gasfördelaren byts ut. Går jag med på det?” Mitt svar är ”ja, om ni bekostar det”. Bilen fungerade ju (trots gasläcka!) måndag morgon när jag lämnade över den till verkstan. Tisdag kväll när de är klara fungerar den inte. De vill byta ut en komponent som de varit inne och pillat på (på kvittot står ”byte av plugg i gasfördelare”!).

Ett i stort sett identiskt samtal har utspelat sig idag igen. Kundmottagaren säger att han inte har mandat att göra upp något om något pris med mig, utan det får jag ta med servicechefen. Servicechefen är dock jätteupptagen och hinner inte prata med mig förrän på måndag. Och i mellantiden vill de att jag lämnar tillbaka lånebilen, för de tänker minsann inte bekosta något som inte de orsakat… :evil:

Jag å min sida har försökt förmå dem att t.ex. kolla om det kan vara programvaran som är felaktig, t.ex. att den slår om till gas för snabbt.

Jag har också försökt få dem att förstå att de genom att lämna ut en direkt farlig bil utsatt mig & andra för stor fara.

Ja, som ni förstår blev det ”lite tjafsigt” mellan oss…

Nåväl. Anledningen att jag skriver är att jag behöver hjälp att förstå vad jag ska ställa för frågor, vilka krav jag ska ställa på verkstan, etc. Jag menar:

* Att problemet uppstått medan de haft ansvar för den
* Att de lämnat ifrån sig en uppenbart farlig bil
* Att de inte felsöker ordentligt (t.ex. programvaran)
* Att de kan påstå vad som helst om komponenter i bilen (jag har ju inte deras resurser, precis)
* Att det – om det nu är gasfördelaren som felar – är rimligt att anta att detta hänt medan de jobbat med den. De har dels felsökt bilens gassystem (länge & väl!), dels uppenbart varit på den komponenten.

Oj, det blev ett långt inlägg som andas en hel del frustration…

* Vad ska jag kräva?
* Vilka tester bör de göra?
* Vilka komponenter i bilen är rimliga att de byter ut i ”trail and error”?
* Är det rimligt att jag betalar för att reparera något som gått sönder när de hanterat bilen? (Om nu något verkligen är sönder, ens…)
* Etc…

Hjälp!

Please...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Hej Mullwad och välkommen till forumet!

(Detta svar är postat även i jagrullar.se)

Tråkigt att du hittade hit på grund av problem men så är det ofta, att man söker upp forum för att få hjälp med ett problem och sen upptäcker man hur bra forumen är till en massa olika saker! :D

Jag tänkte delge mina synpunkter på ditt långa inlägg men jag kan inte garantera att det ger dig pepp.

Om vi tar det lite i ordning:

1. Jag tycker att det är konstigt att det tog lång tid att hitta en läcka. En certifierad volvoverkstad ska ha det som kallas för "sniffer". Det är ett instrument som registrerar gaser och används vid läckkontroll som ska utföras vid vissa serviceintervall samt alltid om någon komponent i gassystemet bytts ut eller tillfälligt kopplats ur. Sniffern borde ha hittat läckan relativt snabbt.

2. Du får tillbaka bilen av verkstaden som säger att de fixat felet (vilket du ju också betalat för) och bilen dör när den slår om till gas. Detta gör att man kan misstänka att de inte provkört bilen tillräckligt för att felet skulle upptäckas. Dock kan det vara så att felet uppstått efter att meken provkört bilen.

3. Mekens besked om att "du måste varmköra bilen innan du slår över på gas" är det som upprör mig mest i din berättelse. Detta tyder på ignorans om hur gassystemet fungerar i BiFuel-bilar! Bilen ska varmköra sig själv innan den själv slår över till gas! Detta är inget som föraren ska behöva bry sig om! Du har också helt rätt i att -20° inte är extremkallt. Alla gasbilar i Sverige är typade till -40° C och systemen ska klara detta utan problem.

4. Det är mycket liten sannolikhet att det är fel på programvaran som laddades i, speciellt inte det med temperaturen vid bränsleomslag.

5. Att inga felkoder finns är inte konstigt på något sätt. Gassystemet är ett så kallat "piggy back"-system som är lagt ovanpå en normal 2.4 liters bensinmotor och är inte integrerat i bilens datorsystem.

6. Jag har full förståelse för att du blev upprörd när bilen tvärdog och du tappade styrförmågan, det hade jag också blivit, men att styrförmågan försvann beror på att servopumpen inte fick kraft av motorn. Samma sak händer om man får soppatorsk men det gör det ju inte mindre obehagligt. Bilen går fortfarande att styra med det är jäkligt tungt!

7. Att verkstaden kan påstå vad som helst om komponenterna i bilen stämmer förvisso men i ditt fall tror jag faktiskt att de inte har det mycket lättare än någon annan. Gassystemen är mycket svåra att diagnostisera (se punkt 5) och dagens mekar har inte samma kunskaper som gamla mekar hade. Jag generaliserar hårt här men många mekar på de stora verkstäderna är bara delbytare. De lagar ingenting och om datorn inte talar om för dem vad som är fel så kan de bara chansbyta grejer för att se om det avhjälper felet.

8. Du har hamnat i ett allt för vanligt dilemma när det gäller verkstadsbesök. Du lämnar in bilen för ett fel och när du hämtar den så är det ett annat. Häri ligger ett stort problem: när uppstod felet? Ingen vet och ingen kan bevisa något, varken du eller verkstaden. Är det mer rimligt att tro att verkstaden orsakat felet än att felet av ren slump uppstod i samband med att de hade bilen? Om felet uppstått efter 10 mils körning efter att de fixat läckan, skulle det fortfarande vara verkstadens fel? 100 mil? 500 mil? 1000 mil? Ja, du förstår.

Jag hamnade i ett liknande dilemma nyligen när min kulled skulle bytas och verkstaden även bytte drivaxeln för knappt 4000 kr extra. I mitt fall var det mycket enklare för mig att trycka på att verkstaden orsakat felet eftersom jag var med vid bytet (se gärna min tråd om det på jagrullar.se ) och såg vad som hände. Jag fick också väldigt mycket hjälp på forumet!

Mitt råd till dig är att lugnt och sansat prata med verkstadschefen. Ni borde kunna komma till en överenskommelse där båda blir nöjda. Förklara sakligt hur du ser på saken och att det är lite för mycket tillfällighet att samma komponent som meken fixat med plötsligt gick sönder mellan det att han provkört bilen och att du fick nyckeln i din hand. Jag tycker också att du ska ifrågasätta ifall meken verkligen provkört bilen ordentligt så att den hann slå över på gas. Dock tycker jag att det är mycket viktigt att du inte spelar ut "trafikfarlig"-kortet även om det känns lockande. Verkstadschefen skulle garanterat inte godkänna att en bil som de är medvetna om är farlig lämnas ut till kund. Att spela ut det mot honom kommer bara göra honom defensiv och fientlig. Bättre då att du visar vilja att lösa problemet utan att det kostar skjortan för någon av er. Tänk på att om ni kommer fram till att fördelaren ska bytas så kommer du få en sprillans ny i bilen...det är väl rimligt att du betalar lite för den om det inte kan bevisas att meken uppenbart varit orsaken?

När det gäller hyrbilen tycker jag att du ska erbjuda dig att hämta din bil och köra den på bensin över helgen. Bilen är inte farlig att köra (annat än att den har lite större miljöpåverkan) och det visar på god vilja från din sida.

Långt svar till ett långt inlägg men jag hoppas att det kanske finns några korn av konstruktivitet och pepp däri någonstans! :D

Lycka till!
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Hewey »

Kolla om dom har fastnat båda elkablar till gasfördelaren (om dom har tagit bort den). Speciellt det är lätt att glömma DFCO-kabeln i sidan av gasfördelaren. Gasen går inte via gasfördelaren om DFCO-ventilen öppnar inte. Om dom har inte tagit isär el-kablar, det är också möjligt att kablar har bara dåliga kontakter och när man pillar i närheten, kontakten har bara gick värre.

Det är inte klok att bara byta hela gasfördelaren utan att förklara om det är felaktig. Åtminstone dom skulle mäta gastrycket före och efter gasfördelaren. Då vet man om gasen kommer som den ska från tank -> regulatorn -> fördelaren -> insug. Om gasen kommer inte från tank till regulator, tex. på grund av tankventilens säkerhetsrelä tagit bort och glömde att sätta tillbaka, det är inte gasfördelarens fel att det finns ingen gas att fördela...

Dessa alternativer är kanske lite idiotiska, men jag har glömt sådana saker flera gånger när jag har pillat med gassystemen. Vi är alla bara människor...

Mvh, Hewey
Last edited by Hewey on 2010-12-02, 23:18, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Hewey wrote:Det är inte klok att bara byta hela gasfördelaren utan att förklara om det är felaktig. Åtminstone dom skulle mäta gastrycket före och efter gasfördelaren. Då vet man om gasen kommer som den ska från tank -> regulatorn -> fördelaren -> insug.

Mvh, Hewey
Funkar det att göra detta om bilen dör omedelbart vid bränsleomslag?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Hewey »

Javisst, för att hitta felaktiga delen som inte leder gasen vidare.

EDIT/ Det är inte så lätt att mäta gastrycket före och efter gasfördelaren, det finns bara en plugg i gasfördelaren (troligtvis den som läckte) var man kan fastna tryckmätaren till. Om det finns bra gastryck där, åtminstone tankventilen öppnar.

Jag läste också om Fred's andra erfanheter i jagrullar.se, fint jobb! Mycket bra att få sådana fina råd här nu när en annan har en likadan situation.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Hej & tack för seriösa svar & enorma generositet med er tid. Jag har fått massor av hjälp av detta!

Re: Hewey:

Tack för bra input! Jag ska försöka kommunicera detta till verkstaden på ett bra sätt. Är ju alltid svårt att som lekman försöka förmå en kundmottagare på en överbelastad verkstad att i sin tur prata med en mekaniker som… ja, ni förstår.

Just det att vi är bara människor har faktiskt varit ett av mina argument under veckan. Men när man då möts av ”Jag litar på mina killar & de säger att de inte gjort något fel” så står man ju utan något att sätta emot. Det krävs ju att alla inblandade parter är beredda på att erkänna att de kan göra misstag så att prestigen inte får gå först. :?


Re: Fred:

Jag svarar med samma struktur (I like! :) ).

1. Jag har ingen aning om hur de gick tillväga, men det du skriver pekar ju på att det borde inte varit så svårt. Huruvida det jag fick höra är sant eller bara något kundmottagaren sa / tolkade in i det meken i sin tur hade sagt till honom, det står skrivet i stjärnorna…

2. Precis min uppfattning. Som Hewey skriver, att fela är mänskligt. Och som jag skrev ovan, det har jag tagit upp med verkstaden. Men kundmottagaren har pratat igen med meken, som i sin tur slår ifrån sig och säger att han har gjort det han ska… Men visst känns det ytterst osannolikt att ett eventuellt fel på en gaskomponent skulle ha uppstått under de få timmar som förflutit mellan mekens provkörning & att jag hämtar ut min bil… tid när bilen dessutom bara stått still på deras parkering. En komponent de dessutom varit inne och skruvat på. Njaaaa, säger jag… :?

3. Betr. upprördhet: Samma här. Precis detta jag sa till meken; bilen ska själv klara av att fatta rätt beslut. Om inte så är bilens beslutsfattande (programvaran), alt. informationen som programvaran får att arbeta med från sensorerna, felaktig.

Re: Typning till -40º: Finns detta tydligt dokumenterat någonstans så att jag kan hänvisa verkstaden till det? Ska ju inte behövas, men när deras kille säger så, så undrar man ju…

4. Se 2. Om det är som du skriver så kanske det evt. kan vara signalen det är fel på, dvs. en givare / ledning / … ?

5. OK. Men detta borde väl verkstaden också känna till? Dvs. inte ta till felkodsavläsning som argument i det här fallet då? Jag bor ju dessutom i en ”biogasstad”, här rullar ett stort antal Volvo BiFuel såväl som taxi som privata & kommunala bilar. Vår verkstad torde vara en av landets mest erfarna på just gasbilarna, kan man tycka.

6. Exakt, det är jäkligt tungt. Jag kanske orkar ratta, men min gravida sambo då…? :shock:

7. Stämmer med min erfarenhet, också från att ha ägt andra märken. Som kund kan man bara sucka och hoppas att någon, någonstans, någon gång startar en bilverkstad där man faktiskt satsar på att kunna något om bilar… förlåt, nu ställer jag det på sin spets, men jag slås ibland av hur handfallna de tycks stå inför vissa situationer. Tänk om t.ex. vår läkarkår agerade likadant. ”Eh du, vi transplanterade ditt hjärta för att se om det var problemet, men det var det visst inte så nu testar vi njurarna istället…” :shock:

En annan aspekt av det här är också att poängen med en bil som minskar belastningen på miljön förfelas om man på måfå byter ut komponenter utan att veta om det verkligen är nödvändigt. Det kan ju bli ett rent slöseri med resurser. Det är ju inte därför jag köpt en gasbil, precis…

8. Ja, ett dilemma är det. Men detta borde rimligen vara reglerat i lag på något sätt? Jag menar att ägaren orimligen kan ha ansvar för sin bil under en tid då denne inte har möjlighet att påverka vad som händer med den. Och i det här fallet har de ju bevisligen skruvat på den komponent de själva senare säger kan vara felorsaken!

Dessutom borde de vara försäkrade så att deras ev. kostnader täcks så att de inte behöver säga till kunden att den får betala ens en del av kostnaden.



Ang. bemötandet så ringde jag imorse upp verkstaden, tack vare input från forumet. Fick inte tag i kundmottagaren (ledig), däremot chefen som tvärt emot beskedet igår faktiskt var anträffbar (nej jag är faktiskt inte ett dugg förvånad…). Jag insåg nämligen igår kväll att ett av kundmottagarens stora problem förstås är att han lovat bort ”min” lånebil till en annan kund och att han då förstås hamnar i kläm om jag behåller bilen. Så jag föreslog exakt det du skrev, att köra min bil på bensin. Tack för tipset! Jag hade faktiskt inte tänkt i de just de banorna innan :oops:

Jag tror detta spelade stor roll, för det bemötande jag fick av chefen var ett helt annat än det jag fick av kundmottagaren tidigare. Det känns jättebra!

Samtidigt blir jag lite putt över att jag först ska behöva ”ge” för att kunna ”få” något i en sån här situation. Jag menar att vi har ändå ett väldigt tydligt kund-leverantörsförhållande här och att jag som kund inte ska behöva vara ”tacksam” för att få vara kund hos dem. Det är ju ändå kunden som betalar lönen, inte tvärtom. Jag tycker ärligt talat att de borde ha kunnat föreslå denna kreativa lösning. ”Hjälp oss lösa ett av våra akuta problem, så hjälper vi dig att lösa ditt”. Istället har signalen från dem (genom kundmottagaren) tidigare varit ett ganska så hårt. ”Lämna tillbaka lånebilen nu! ” & ”Du får inte prata med någon som kan fatta några beslut förrän på måndag, punkt slut.”. Inte så mjukt/smidigt/tillmötesgående, precis…

Nåväl, nu fick jag ju prata med chefen trots allt. Han uppskattade väldigt att de fick tillbaka bilen, det bekräftar att min misstanke var korrekt. Jag redogjorde för huvuddragen, bl.a. att jag finner det extremt osannolikt att det skulle vara en slump att just den komponenten de pilat på skulle gått sönder ”ändå”. Beskedet var att ”Vi kommer att hitta en lösning på det här”. Dock fick jag inget konkret bud, för chefen ville först reda ut den verkliga felorsaken, dels prata med Volvo centralt.

Jag har också gjort skadeanmälan (maskinskada) till mitt försäkringsbolag, så nu ligger frågan mellan dem och verkstaden.

Betr. att få en sprillans ny fördelare så visst ligger det ett korn i det du skriver. Men min bil är en 07:a och har 7200 mil på mätaren. Om dessa komponenter är så känsliga att en så pass ny fördelare kan gå sönder så känns det ju mer som ett lotteri än något annat. Varför skulle den de sätter in vara garanterat bra? Och som jag skrev, min bil funkade klanderfritt när jag lämnade ifrån mig den, så ur mitt perspektiv får jag ju ”inget” för de eventuella pengarna.

Ojoj, ännu ett lååångt inlägg…

Stort tack igen för ert engagemang & support! :D Jag har både lärt mig en del rent konkret / ”tekniskt” kring bilen, dels fått en del att tänka på avseende hur jag ska närma mig verkstaden.

Jag kommer att uppdatera med hur det går, kanske intressant för någon annan som evt. hamnar i samma sits någon gång, vem vet?

Nu ska jag försöka komma på hur jag ska framföra Heweys tankar till verkstaden…
Last edited by Mullwad on 2010-12-09, 08:24, edited 1 time in total.
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Fred wrote:Jag hamnade i ett liknande dilemma nyligen när min kulled skulle bytas och verkstaden även bytte drivaxeln för knappt 4000 kr extra. I mitt fall var det mycket enklare för mig att trycka på att verkstaden orsakat felet eftersom jag var med vid bytet (se gärna min tråd om det på jagrullar.se ) och såg vad som hände. Jag fick också väldigt mycket hjälp på forumet!
Hewey wrote:Jag läste också om Fred's andra erfanheter i jagrullar.se, fint jobb! Mycket bra att få sådana fina råd här nu när en annan har en likadan situation.
Även jag har nu läst den tråden. Den ger bra stöd i det här fallet, tack! Snyggt agerat av både dig, Fred, & din verkstad (till slut). Jag hoppas på en liknande utgång här, om så blir fallet skulle jag inte tveka på att rekommendera min verkstad. Men det får tiden utvisa.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Roligt att det nu kommit lite små positiva signaler från verkstaden! Det visar återigen på att smidighet från kundens sida kan leda långt i dylika situationer.

Jag tror att vi bilägare har en djupt rotad inställning att alla verkstäder försöker lura oss på pengar. Detta med all rätt eftersom vi alla antingen blivit blåsta själva någon gång, eller hört om andra som blivit det. Därför går vi instinktivt in med en stridsattityd redan i förstaläget när något händer. Detta är givetvis kundmottagarna mycket medvetna om och har färdiga fraser att ta till: "Vi har inte gjort något fel", "Bilen fungerade perfekt när vi provkörde den så felet uppkom när du körde den", "När vi bytte X så upptäckte vi att Y var så sliten att den behövde bytas" etc.

Det är därför det kan vara så effektivt att vara väldigt ödmjuk som kund. Om man som kund gör precis så som du Mullwad nu gjort (och som jag gjorde med min drivaxelaffär) att ta reda på så mycket information som möjligt och sedan sakligt presentera den för verkstaden utan att slänga anklagelser och svordomar omkring sig så tar man ned verkstadens försvar. De flesta vill ju ha nöjda kunder! Bilia tillhör nog undantagen då de lever så gott på sina företagskunder att de kan skita på privatkunderna. I mitt fall handlade det ju om Upplandsmotor och de verkar köra stenhårt på sin "100% nöjd kund"-policy.

Man ska också veta att kundmottagare generellt är extremt okunniga! Jag jämför dem med växeltelefonister på typ Ericsson. Om man behöver hjälp med inställningarna för MMS på sin Sony-Ericssontelefon så är det ju ingen större idé att fråga telefonisten på Ericssons huvudkontor, man frågar om att bli kopplad till teknisk support. Därför pratar jag aldrig tekniska saker med kundmottagarna på verkstäderna, jag ber alltid om att få prata med den mek som kan mest om min fråga.

Jag fortsätter den långa trenden...men det gör ju inget! :D

Några kommentarer i listan:

1. Just av denna anledning försöker jag alltid vara med när någon annan ska skruva på min bil. Jag säger alltid till om detta redan när jag beställer jobbet. De flesta verkstäder går med på det och skulle de inte göra det så väljer jag en annan verkstad. För mig handlar det i första hand om att jag vill lära mig saker om min bil men också för att jag vill bevittna vad som sker under arbetets gång. I fallet med drivaxeln visade det sig ju vara väldigt bra också!

2. Jag tror nog att verkstadschefen kommer hålla med dig om detta.

3. Det går säkert att hitta något dokument om -40°typningen men det ska verkligen inte behövas. Jag är säker på att verkstadschefen inte kommer svamla om kylan, det var nog bara mekens lama försök att släta över saken.

4. Eftersom bilen slår över till gas så fungerar troligen tempsensorn som talar om att motorn är varm nog för att köras på gas. Då är det troligare att det är någon kärvande ventil eller något annat som hindrar gasen att komma fram till spridarna. Det kan vara väldigt många olika saker så det är väldigt svårt att spekulera i vad det skulle kunna vara. Som Hewey skriver, det kan vara så enkelt att de glömt sätta tillbaka säkringen (relät beroende på vad som gäller din bil) som man tar bort för att göra gassystemet trycklöst. Jag har för mig att det var säkring 13 i REM (Rear Electronic Module, alltså bakre säkringcentralen) i min -02a som ska tas ur för att kunna köra slut på gasen i det trycksatta systemet. Kolla om det sitter någon säkring där! :)

5. Det beror helt på vilken mek det är som fixat med din bil. Hans kommentar att du som förare måste varmköra visar ju som sagt på ganska stor ignorans om BiFuel. Dock kan man säga att de gjort helt rätt i att göra en felkodsläsning. Det ska alltid göras som första felsökning, ungefär som en läkare som lyssnar på lungor, hjärta och tar blodtrycket. Med det som framgått i detta fall så drar jag slutsatsen att du håller till i någon av "-köping"-städerna. Jag hoppas att du redovisar verkstaden när allt är klart så som jag gjorde i min tråd, det är bra konsumentvägledning.

6. Min poäng var inte att det var OK att bilen blir tungstyrd, absolut inte, utan att detta inte direkt berodde på verkstadens miss utan på att motorn dog. Det kan hända vi förarmisstag också så jag ville göra dig uppmärksam på att inte spela trafiksäkerhetskortet mot verkstaden. :)

7. Tyvärr är ignoransen och brist på handlingskraft ganska utbredd bland läkare också. Tro mig, jag vet som råkat ut för en sjukdom som en del läkare inte ens känner till, och bland dem som känner till den är det många som inte ens anser att den finns! Det enda man kan göra är att ta reda på så mycket man kan på egen hand och driva saken själv. Sen är det nästan det motsatta med läkare, de drar sig för att göra saker istället och man får som patient be dem göra saker.

8. Givetvis är det reglerat i lag. Problemet är bevisfrågan. Hur kan kunden bevisa att felet orsakats av verkstaden? Det är därför vi har ARN som är som en domstol som dömer i konsumentfrågor. Dock är deras beslut inte tvingande utan endast vägledande. Seriösa företag följer dock ARNs rekommendationer.

När det gäller hyrbilen så tror jag att det handlar om att detta skulle bli en konkret kostnad för dem till skillnad från t.ex. jobbet med att byta fördelaren. Hyrbilen är ju inte deras utan de får betala Avis eller Eurocar för den medan meken som gör jobbet redan är avlönad. Så länge ditt ärende inte är utrett så vet ju ingen var "skulden" ligger så då vill inte verkstaden öka på kostnader som de inte kan få tillbaka. Om det fanns lediga hyrbilar så kunde de ju ha sagt något i stil med att om utredningen visar de inte gjort något fel så får du stå för även den kostnaden. Chefen gör dessutom helt rätt att reda ut vad som hänt och göra lite efterforskningar om problemet hos Volvo centralt. Om han kommer fram till att meken gjort ett misstag så kommer han med all säkerhet ge dig rätt!

Ibland kan det vara effektivt att berätta att man tagit upp ärendet på ett par stora internetforum och att man fått mycket hjälp där. Dock måste man vara mycket försiktig och berätta att man inte på något sätt hängt ut dem utan att det bara varit med avsikten att lära sig själv mer om vad som kan ha hänt. I mitt fall med drivaxeln sa jag faktiskt inte att jag varit på forumet utan jag sa att jag varit i kontakt med "flera duktiga volvomekaniker" som bekräftat att drivaxeln inte borde har behövts bytas.

Kolla säkringen i bak när du hämtar bilen! :D

MVH
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Jag blev lite nyfiken och kollade i handboken efter säkringar. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är någon säkring som gått!

Jag måste flagga för att jag nu blev osäker på om säkringen jag nämner i mitt förra inlägg är rätt säkring. Enligt handboken finns det tre säkringar för gasdriften. I säkringcentralen i motorrummet är det två säkringar:

Nr 5. Vevhusventilationsvärmare, magnetventiler, bränslefördelare (Bi-Fuel) 10 amp
Nr. 15.Gastanksventil (Bi-Fuel) 15 amp

I säkringscentralen vid förardörren är det en säkring:

Nr. 6. Gastanksventil (Bi-Fuel) 5 amp

Dock står det ingenting om någon säkring i REM men jag såg själv när meken plockade ur en säkring där, och endast där, för att köra slut på gasen i min bils trycksatta system.

Lite förvirrande...men kolla alla dessa säkringar!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Hej igen & tack för svaren ånyo.

Status just nu är att jag har haft bilen & kört på bensin sedan i fredags kväll.

Testade själv under riskfria förhållanden att slå om till gas och se, med varmkörd motor gick den som den skulle. M.a.o. antar jag att ev. säkringar & andra dylika fel kan uteslutas. Så även någon form av totalhaveri på någon gaskomponent.

Nu ligger bollen mellan verkstaden & försäkringsbolaget. Verkstaden hävdar fortfarande att fördelare & / eller regulator kan behöva bytas; talade med chefen i morse. För att veta detta måste de helt enkelt byta & testa, är beskedet. Låter inte helt 100 i mina öron, men vad kan jag göra…? :? Nåväl, får vänta & se vad de kommer överens om med försäkringsbolaget.


Re. Fred:s kommentarer:

1. Jo, i den bästa av världar eller något… men nu har jag ju 1) ett eget jobb som inte utför sig självt och 2) vill förlita mig på att den som säger sig vara expert på något faktiskt är expert på detta något… läs: att verkstaden klarar av att göra det de säger sig klara av.

2. Ännu ej något rakt besked kring detta. Avvaktar dialog med försäkringsbolaget.

3. Korrekt prognos från dig.

4. Se ovan. Antar att detta utesluter säkring. Återstår kanske att kylan trots allt var en faktor genom att den orsakade att det kärvade…?

5. Will do!

6. Nej, så tolkade jag dig inte :-) Jag menade bara att jag ser risken. Och visst, motorn kan dö pga. förarmisstag. Men nu var det uppenbart att det berodde på att gasdriften strulade. Ett fel som verkstaden borde ha upptäckt om de provkört ordentligt. Till saken hör ju att bilen var ställd på bensindrift när jag fick tillbaka den i först skedet, dvs. då när den började dö för mig. Kan ju vara så enkelt att den som provkört bilen kommit åt alt. inte känt till omkopplarknappens funktion & helt sonika bara provkört den på bensin… Lägg till detta det osannolika i att en komponent de har varit inne och skruvat på bara råkar lägga av just när jag får tillbaka bilen… nej, som sagt, det tror jag inte på.

7. Tråkigt att höra. Jag ser dock en skillnad mellan provtagning och kirurgiska ingrepp ;-)

8. Köper det. Men ändå… hmmm… se 5.


Vi får se vad som händer härnäst. Stort tack för all hjälp hittills!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Kan ju vara så enkelt att den som provk ... på bensin…

Om jag inte missminner mig så är det så att om bilen varit strömlös så är "default"-läget att systemet är inställt på bensindrift när strömmen kopplas på igen. Om man alltså brutit strömmen av någon anledning så måste man själv trycka på "Petrol"-knappen för att bilen ska slå över till gas. Detta kan vara förklaringen till att meken inte upptäckte felet, speciellt om han inte känner till hur BiFuel fungerar. Det är dock inte på något sätt en ursäkt!

Skönt att du nu har försäkringsbolaget på din sida. I den situationen skulle jag försöka få verkstaden att betala halva självrisken som väl ligger på några tusenlappar.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Tack för den infon, det kände jag inte till. Kan vara värt att ta upp med verkstaden.

För egen del avvaktar jag fortfarande respons från dem ang. vad de kommer överens med försäkringsbolaget om. Dock tvekar jag mer & mer på att det verkligen är något som behöver bytas...
EDIT: Självrisken ligger på 5000:-. Hälften av det är fortfarande > det jag anser att jag ska behöva betala för att få tillbaka bilen till det skick den var när jag lämnade ifrån mig den. Den gick som sagt bra på gas (trots pysläckan!) innan den var på verkstad...

Jag har nämligen gjort lite fler egna tester, dvs. provkört bilen på gas under säkra förhållanden. Dels låtit den starta normalt med blinkande diod, dvs automatiskt slå över till gas när bilen tycker det är dags, dels själv kopplat om fram & tillbaka ett par gånger. Inte en tendens till att dö på gasdrift! Detta får mig att tro att det inte måste vara fel på någon av de "stora" komponenterna (fördelare / regulator), de som verkstaden är inne på att byta. Känns ju hyfsat onödigt att börja byta ut komponenter och orsaka försäkringsbolaget kostnader & mig en självrisk (för att inte tala om det resursslöseriet; som sagt har jag köpt gasbil för att jag vill belasta planeten mindre, inte mer) om det inte ens är säkert att det behövs.

Det var mycket riktigt ordentligt kallt när jag fick tillbaka bilen förra tisdagen. OK, -20 ska den klara av, inget snack, men det var trots allt hyfsat kallt. Detta får mig att fundera. Så jag har några idéer som jag gärna testar med er. Jag kan vara fullständigt ute & cykla här, förklara gärna varför i så fall. Jag kan ta att jag har fel, bara jag får reda på hur/varför, så att jag lär mig något :)

a) Kanske problemet inte sitter i gasen, utan i lufttillförseln...? Kan den påverkas av kylan?

b) Kanske det är någon temp.sensor som ger fel signal till styrboxen, så att den slår om för tidigt? (Fred var väl inne på det)

c) Kan det vara tändstiften som är problemet? Jag tänker att de kanske inte klarade av att tända gas/luft-blandningen vid så låga temperaturer.

d) Kan det vara så att det var (för mycket) luft i gassystemet? Jag tänker att när jag fick tillbaka bilen & meken (eventuellt) bara hade provkört den på bensin så hade gassystemet inte varit i drift efter de bytt pluggen. Och när den byttes måste det rimligen ha varit trycklöst, dvs. tomt på gas. Kan det vara så att den lilla luftmängd som fanns kvar i ledningarna när det sattes ihop & trycksattes igen kan ha varit tillräckligt för att gasblandningen skulle bli för mager? Långsökt kanske, men värt att bolla upp...

e) Kan det vara någon gastryckssensor någonstans som spökar? Killen på försäkringsbolaget var inne på det spåret. Resonemanget var att sensorn kan ha fungerat väl så länge trycket pga läckan var lägre, men när det kom tillbaka till rätt nivå så ballar sensorn ur.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Mullwad wrote:För egen del avvaktar jag fortfarande respons från dem ang. vad de kommer överens med försäkringsbolaget om. Dock tvekar jag mer & mer på att det verkligen är något som behöver bytas...
EDIT: Självrisken ligger på 5000:-. Hälften av det är fortfarande > det jag anser att jag ska behöva betala för att få tillbaka bilen till det skick den var när jag lämnade ifrån mig den. Den gick som sagt bra på gas (trots pysläckan!) innan den var på verkstad...
Om vi ponerar att ni kommer fram till att regulator och/eller fördelare måste bytas så är 2500 kr väldigt billigt! Jag har full förståelse för att det känns surt att lämna in bilen för att byta en liten plugg och sedan få punga ut med 2500 kr extra för ett fel som kanske verkstaden orsakat. Men jag måste ändå säga att den komponent som byts ut är begagnad, som redan har avverkat en del av sin livstid, och du får nu en splitt ny komponent som kommer hålla längre än din gamla. Dessa gaskomponenter har ju visat sig inte hålla lika länge som man kan förvänta sig så din gamla hade ju redan kommit en bit på väg att ge upp ändå. I fallet med min drivaxel (tråden jag hänvisade till) så handlade det om en komponent som ska hålla hela bilens livslängd så det ärendet får man nog anse vara av lite annan art.
Jag har nämligen gjort lite fler egna tester, dvs. provkört bilen på gas under säkra förhållanden. Dels låtit den starta normalt med blinkande diod, dvs automatiskt slå över till gas när bilen tycker det är dags, dels själv kopplat om fram & tillbaka ett par gånger. Inte en tendens till att dö på gasdrift! Detta får mig att tro att det inte måste vara fel på någon av de "stora" komponenterna (fördelare / regulator), de som verkstaden är inne på att byta. Känns ju hyfsat onödigt att börja byta ut komponenter och orsaka försäkringsbolaget kostnader & mig en självrisk (för att inte tala om det resursslöseriet; som sagt har jag köpt gasbil för att jag vill belasta planeten mindre, inte mer) om det inte ens är säkert att det behövs.
Toppen att du gjort detta!! :D Då var det ju ytterligare fördelar med att hämta bilen, utöver att stryka verkstaden medhårs! :wink: Du resonerar också helt rätt, att byta komponenter på chans är inte bra för någon (bortsett från verkstaden då, som får jobb...men de klarar sig nog!). Har jag uppfattat saken rätt om jag påstår att bilen bara krånglat en gång, direkt efter att du hämtade bilen första gången?
Det var mycket riktigt ordentligt kallt när jag fick tillbaka bilen förra tisdagen. OK, -20 ska den klara av, inget snack, men det var trots allt hyfsat kallt. Detta får mig att fundera. Så jag har några idéer som jag gärna testar med er. Jag kan vara fullständigt ute & cykla här, förklara gärna varför i så fall. Jag kan ta att jag har fel, bara jag får reda på hur/varför, så att jag lär mig något :)
Med reservation för att även jag är ute och cyklar så:
a) Kanske problemet inte sitter i gasen, utan i lufttillförseln...? Kan den påverkas av kylan?
Generellt sätt så går alla förbränningsmotorer bättre ju kallare det är. Luftens densitet ökar ju kallare det blir (det är därför det fungerar att flyga varmluftsballong, varm luft= lägre densitet= lättare än kall luft) vilket ger fler syreatomer per given volymenhet. Eftersom bilen fungerade bra på bensin så bör inte luften varit boven.
b) Kanske det är någon temp.sensor som ger fel signal till styrboxen, så att den slår om för tidigt? (Fred var väl inne på det)
Absolut, en tempsensor kan ha fått fnatt. Dock är det mycket svårt att kolla, speciellt om bilen fungerar bra igen.
c) Kan det vara tändstiften som är problemet? Jag tänker att de kanske inte klarade av att tända gas/luft-blandningen vid så låga temperaturer.
Dålige eller felaktiga stift kan ge problem med gasdriften men dessa problem tror jag inte är temperaturberoende. Vet du om stiften är bytta och i så fall till vilken typ?
d) Kan det vara så att det var (för mycket) luft i gassystemet? Jag tänker att när jag fick tillbaka bilen & meken (eventuellt) bara hade provkört den på bensin så hade gassystemet inte varit i drift efter de bytt pluggen. Och när den byttes måste det rimligen ha varit trycklöst, dvs. tomt på gas. Kan det vara så att den lilla luftmängd som fanns kvar i ledningarna när det sattes ihop & trycksattes igen kan ha varit tillräckligt för att gasblandningen skulle bli för mager? Långsökt kanske, men värt att bolla upp...
Detta är intressant! Om bilen fungerar felfritt i alla situationer nu så känns det inte alls främmande att tro att luft i systemet initialt gjorde att bilen strulade. Jag har aldrig hört talas om det men helt otroligt känns det inte. Jag vet att min bil bluddrat rejält vid bränsleomlag efter att gassystemet varit trycklöst. Dock har bilen då stått på tomgång på mekplattan (eftersom mina mekar alltid har varit noga med att vänta till omslaget för att testa) så motorn var obelastad. Det är ju bara den meken som tog hand om din bil som vet vad han gjorde så vi kan inte annat än spekulera i hur det gick till.
e) Kan det vara någon gastryckssensor någonstans som spökar? Killen på försäkringsbolaget var inne på det spåret. Resonemanget var att sensorn kan ha fungerat väl så länge trycket pga läckan var lägre, men när det kom tillbaka till rätt nivå så ballar sensorn ur.
Mycket möjligt, sensorer och ventiler är ju kända för att vara känsliga så visst kan det ökade (normala) trycket fått något att kärva. Mer troligt är kanske att kylan kärvat till saker och ting. Det kan också vara så att meken provkörde motorn i den varma hallen och då fungerade allt. När bilen sen stod och väntade på dig ute på den svinkalla parkeringen så kärvade något ihop. Dessa spekulationer tyder i så fall på att verkstaden och meken är oskyldiga.

En annan sak som legat i mitt bakhuvud och gnagt är något jag hört om lite flyktigt. Det ska tydligen vara så att om man kört slut på gas och motorn gått över till bensin så måste man tänka på att ha blinkande lampa när man väl tankar gas igen. Man ska alltså inte köra med fast sken, tanka gas och köra vidare med fast sken. Detta ska ha att göra med motorns adaption till bränslet på något sätt. Om meken inte känt till detta kanske det har strulat till något. Det här är jag mycket osäker på och har heller aldrig satt mig in i, eftersom jag alltid kör omkring med blinkande lampa även om det är många mil till närmaste gaspump, så lägg inte så stor vikt vid det.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Tack ånyo för utförligt svar!

Jag har nu pratat med verkstaden igen och dryftat en del av de funderingar som vädrats här. Jag har också meddelat att jag gjort ännu fler körtester på gas & att den går som den ska. Nu har vi förvisso inte varit nere på minus 20 igen, så förutsättningarna är ju inte riktigt de samma.

Status nu är att de ska fundera på sitt håll på det vi dryftade & att jag ska fortsätta köra bilen. På måndag finns tid reserverad för byte av regulator, men efter att ha dryftat dessa saker så lät faktiskt även kundmottagaren tveksam till om det verkligen är problemet.

Vi får se vad verkstaden säger när vi hörs nästa gång (på fredag). Blir onekligen knepigt att felsöka utan ännu en köldknäpp...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Det viktiga här är att du har reklamerat jobbet som verkstaden gjort och det är dokumenterat via försäkringsbolaget. Därför kommer ditt ärende ligga under verkstadens garanti under ett år (om de har någon).

Enligt SMHI så kommer det bli under -13° i Stockholm på måndag och kylan ska hålla i sig under 10-dagarsperioden. :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Hej!

Tänkte lämna en kort update, kanske är det intressant för någon mer än jag själv?

Min senaste kontakt med verkstaden var i december före helgerna. Efter att ha resonerat om möjliga anledningar till bilens beteende kom vi tillsammans fram till att den mest troliga förklaringen är denna:

Bilen stod inne i verkstadshallen när den servades. Varmt & gott inne. När den sedan kördes ut på parkeringen där det rådde bister vinter, ca. -20°, kyldes motorn ner ganska snabbt. Det var alltså en hyfsat stor temp.skillnad. Eventuellt provkördes bilen också enbart på bensin, pga. att de varit inne och pillat i gassystemet.

När jag sedan hämtade ut min bil hade denna snabba temp.diff lett till att något kärvat. Kanske hade det bildats kondens någonstans i någon av de gaskomponenter som servats?

I vilket fall som helst så var hypotesen då att de problem jag upplevt var tillfälliga. Vi kom överens om att jag ska fortsätta köra bilen som vanligt & höra av mig om ev. fel visar sig igen.

Sedan dess har det förvisso varit kallt, men det har inte riktigt blivit så att jag varit ute & kört i liknande förhållanden som då i december. Men nu äntligen :? har det smällt till med vinter igen i våra trakter! -22° när jag körde till jobbet igår. Motorn startade som den skulle på bensin och gick efter en stund snällt över till gas utan störning. Bara det sedvanliga korta ”hacket”, inget annat.

Så jag törs drista mig till att säga att hypotesen ovan har stärkts något.

Betr. ev. uppgörelse med verkstaden så har det alltså inte blivit aktuellt. Jag kan därför inte uttala mig om deras ev. villighet att ta någon del av detta. Jag fick dock känslan av att det inte skulle vara omöjligt att hitta en lösning.

Tråkigast i det hela tycker jag att en på området välrenommerad verkstad valde att direkt gå in på spåret ”Det-och-det behöver bytas och du får betala. Vi har inget ansvar för att detta hänt.”, istället för ”OK, låt oss gå till botten med hur det kunde bli så här, sen ser vi vilka ev. åtgärder som behövs.”.

Tack alla ni som svarat & stöttat!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Härligt att bilen nu verkar gå bra! :D Tänk vilket drama det blev bara för att meken antagligen inte provkörde bilen på rätt sätt.

Viktigt i ditt fall är att du nu verkar ha en bra relation till din verkstad. De känner till dig och nästa gång du kommer dit med bilen, antingen om felet återkommit, bara för en enkel service eller något annat, så vet du vad du går för. Du är inte en kund som är "dramakung" med massa krav och oförskämt språk utan du är saklig och smidig i ditt agerande, en bra kund helt enkelt! :D
Tråkigast i det hela tycker jag att en på området välrenommerad verkstad valde att direkt gå in på spåret ”Det-och-det behöver bytas och du får betala. Vi har inget ansvar för att detta hänt.”, istället för ”OK, låt oss gå till botten med hur det kunde bli så här, sen ser vi vilka ev. åtgärder som behövs.”.
Jag tror att detta har att göra med en kultur inom bilverkstäder. Vi diskuterade detta några inlägg längre upp och har med verkstädernas grundinställning till kunder att göra. Självklart är det enklaste för dem att bara byta ut grejer och låta kunden betala, snabbt in och ut med bilen bara. Ju fler bilar som passerar verkstaden desto mer pengar till bolaget. Många kunder har bilen via företaget så de bryr sig inte om vad det kostar eftersom ekonomiavdelningen ändå betalar. När det gäller just Volvo så skulle jag dessutom tro att den absolut största delen är just företagsbilar/leasingbilar, speciellt i vissa städer, och vi privatkunder är väldigt få så verkstäderna är inte vana vid att kunden ifrågasätter kostnaderna. Jag tycker ändå att din verkstad skött saken på ett bra sätt när du väl ruskade dem ur sitt "standardtänk".

Du har ännu inte redovisat verkstadens namn men skulle jag gissa så är det Rejmes med tanke på att du huserar i Östergötland! :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Oldfield »

Väldigt intressant tråd, oerhört inspirerande att läsa eftersom jag har dylika problem med min gasdrift på en V70 -06.

Roligt att det verkar ha löst sig för dig.

En tanke, har du återkopplat till verkstaden dina känslor av deras behandling?

PRecis det du skriver sist i inlägget är vad verkstaden behöver höra. Helt utan värderingar eller personliga anklagelser. Det är en möjlighet för dem att förbättra sin service mot kunder.
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Hej & tack för svaren.

Re: inställning så ligger det nog en hel del i det som Fred skriver. Tyvärr...

Re: verkstadens namn så känner jag att eftersom det inte tycks bli någon särskilt tydlig konklusion av det hela så vill jag heller inte varken hänga ut eller för den delen berömma någon enskild aktör.

Re: huruvida jag berättat vad jag känner inför detta så har jag gjort vissa försök att framföra detta, vet dock inte hur väl jag lyckats. Känns inte som idé att kontakta dem i det ärendet nu då det gått så lång tid. Jag har dock redan tidigare skickat länken till denna tråd till verkstadschefen samt berättat att jag har sign. Mullwad, så på sätt och vis har jag berättat.

Re: Oldfield: Hoppas det löser sig med din bil!
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by MrM »

Hej!

Kul att det löste sig för dig.

Jag har en S60 bi-fuel som gått 15 000 mil och jag har råkat ut för precis samma sak som dig 4 gånger de senaste 7000 milen.

Motorn lägger av direkt när gasen ska kopplas fram. Samtliga gånger har det löst sig själv och jag har sluppit att anlita en verkstad. De erfarenheter som jag fått av detta problem är:

-Jag har aldrig lyckats få tillbaka bilen till gasdrift igen förrens bilen har stått i flera timmar och kylt ner sig, oftast över natten. Har provat varje morgon att låta den både automatiskt och manuellt gå över till gasdrift när jag åker till jobbet. Har inte det lyckas har jag fått köra vidare på bensin och provat igen nästa dag. Som mest har den inte fungerat på en vecka.

-När den väl lyckas gå över till gasdrift brukar hacket vara mycket mer markant än vanligt. Och jag kan köra några tusen mil till innan jag får problem.

-Har vi två tillfällen fått problem direkt efter jag tankat gas.

-Finns ingen relation mellan utetemperatur, har haft problemet både på sommaren och vintern.



Det inte alltid lätt att köra miljövänligt!
rollebe
Posts: 1
Joined: 2011-08-09, 09:20

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by rollebe »

Hej :D Jag blev med i forum i dag och tycker att det verkar bra och seriöst jag har själv en V70 -06 bi-fuel som stannar ibland och som står på volvoverkstaden nu, så jag får väl se vad dom säger om min bil.
Jag kollade även upp att volvia (som jag har) har maskinskada som tar upp till 15 000 mil om bilen är köpt av aukt vovohandlare. Men vad jag läser om olika bi-fuel problem så tycker jag att när det gäller volvo så finns där problem med olika komponenter som volvo borde kunna ta fullt ansvar för.
Hur det än är så skall ju ej ett så välrenomerat företag använda sina kunder som försökskaniner och därmed få missnöjda kunder som kan solka ner varumärket VOLVO. Jag återkommer med info ang mina problem..
Ha de bra..
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Martinmat »

Välkommen rollebe, detta forum är nog det mest engagerade och sympatiska forum jag varit på. Fred och hewey är klippor när det gäller tips om gasbilar.

Återkom gärna med feedback hur det går med din bil?

Regulatorn är ju en dyr affär, ngn som har koll på vad en fördelare går på inkl byte?
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Mullwad »

Long time, no... tänkte det ev. kan vara intressant att ta del av hur det har gått. Det enkla svaret är: Bra!

Eller...?

Min bil har alltså gått som en Rolex hela det år som nu passerat sedan den aktuella verkstadens första & då ganska säkra respons var "gasfördelaren behövde bytas". Jag tror nog att vi efter ett års & ca 2000 mils klanderfri drift, genom bister kyla, rå fukt och stekande sommarhetta, kan konstatera att det var en aning förhastat.

Varför då min tveksamhet ovan, det var väl bra att den inte behövde bytas? Ja för mig ja, varför klaga på att slippa den utgiften? Men för alla kunder vars bilar uppvisar liknande symtom - inkl jag själv i framtiden, kanske - så är det bara för bedrövligt om inte en av de mest välrenommerade verkstäderna är bättre än så på att diagnostisera ordentligt innan de ger sig i kast med att byta komponenter på denna prisnivå. Nu när det börjar närma sig service igen så är det inte utan viss oro för vad som ska hända den här gången... :?
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by MartinF »

Väcker lite liv i en halvgammal tråd men jag håller med om problematiken kring felsökning av gaskomponenter och verkstäderna vilja att bara felsöka genom att byta (svindyra) delar. Vi hade problem med små knyckningar vid körning i jämn fart och verkstans enda idé var att byta gasfördelare. Vi lät bli och det visade sig senare vid ordinarie service (på annan verkstad) att det räckte med nya fräscha tändstift. Har inte haft några ryckningar sen dess.

Jag tror det ligger en del i att BiFuelbilarna till stor del såldes till företag som tjänstebilar. Då var det inte så gnälligt om det kostade lite att reparera. Nu när de som begagnade landar hos oss vanliga fattiglappar är det inte så roligt längre. Bara en sån sak som att Volvo bytte ut ett defekt spjällhus (var det väl?) på V70, men i BiFuel fortsatte man att använda samma dåliga komponent! Så hade man inte kunnat göra i en modell som var mer riktad till normalkonsumenter.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Fred »

Apropå priser...

Jag hade just min bil inne på service och bad dem då byta gasfiltret (jag tror det är bra att byta det klart oftare än officiella intervallet med tanke på "olja i tankarna"-problematiken). Filtersatsen, som består av ett par O-ringar och ett litet plastfiler kostar nästan 700 spänn!! Sen tillkommer arbete så bytet går på drygt 1000 skattade kronor!

Jag såg till att få med mig det nya filtrets låda så jag sökte lite på nätet för att se ifall det gick att hitta billigare, Kina kommer ju starkt. Dock hittade jag inte mycket, de ställen jag hittade där kostade satsen 70€ vilket ju är ungefär samma som här hemma. Det står på filtret att det är tillverkat i USA av alla ställen för en Volvoreservdel. På en officiell site för Volvodelar jag hittade kostade det $10!! Då snackar vi en tiondel av priset i Europa!! Givetvis hade filtret utgått så det går inte längre att beställa från dem. :evil:

Man undrar lite var satsen kostar på en Volvoverkstad i USA...någon som känner någon jänkare som kan kolla?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply