Felindikering på Passat TSI Ecofuel

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Axel
Posts: 11
Joined: 2009-11-14, 09:32
Location: Stockholm

Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by Axel »

Följande fel/felindikeringar har inträffat flera gånger:

Efter gaspådrag blir motorn kraftlös, går över till bensindrift och motorfelsymbolen blinkar i 7-10 s. Går sedan på bensin. Efter omstart gasdrift direkt och allt fungerar normalt igen.
Parkeringsbroms felindikering under färd på motorväg.
Problem med att gasventilerna inte öppnar, går ej på gasdrift.

Någon annan som upplevt problem med gaspassaten, dela gärna med er.
VW Passat TSI Ecofuel Variant 2010 Image
min
Posts: 4
Joined: 2010-03-01, 11:47

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by min »

Se mitt inlägg från 2010-03-01 "Driftproblem Passat Gas". Mina kollegor har nu när vintern börjat återfått samma problem igen. Från VW får vi besked att det är en känt problem som de jobbar med att hitta en lösning till. Det kan inte ha så hög prioritet eftersom det gått ett år sedan de kände till det! Det kanske krävs att någon eller några omkommer för att motorn tappar drivkraft vid en omkörning för att det ska hända något...

Ligg på din verkstad och tjata om detta så att de får in många felrapporter så att de ser att missnöjet växer. Annars kanske man ska gå till kvällstidningarna. En rubrik om att en av Sveriges vanligaste tjänstebilar riskerar att vara "dödsfälla" kan ju vara en säljande rubrik som sätter fart på VW!
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by Hewey »

It seems that the sun shines also to the VW owners... :( These new-age cars with loads of complicated electronic systems are getting more and more uncertain to own. I hope that you will be able to pressurize VW to come up with a solution. And if they're not up for the job, you can always join the used Volvo community: never any problems and if something should get broken, the spare parts cost almost nothing :lol: (Yeah right) Well, what else can we do but to "always look on the bright side of life"... :wink:

Regards, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Röd passat ecofuel
Posts: 1
Joined: 2010-12-18, 09:07

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by Röd passat ecofuel »

Min Ecofuel 2010 tappade kraft vid körning i runt -10, kom som max upp i 70 km/t och motorn hackade. Ingen motorfelslampa lyste. Bogsering till verkstan, som sa det var kondens och is i laddluftkylaren!! Efter demo, upptining & rengöring gick bilen bra ett tag. Men problemet åtekom efter en vecka, då märktes det som hackning och kraftlöshet vid acceleration och vid körning > 120 km/t. Sen testade jag några fullgasaccelerationer från låg fart. Efter sista fullgastestet började motorvarningslampa lysa, men slocknade efter 5 sek. Sen var problemen borta! Kan nån förklara? Verkade som fullgas hade "rensat" systemet. Men inte ska det frysa i laddluftkylaren i en modern bil? Fler som har haft detta problem?
PeterForsgard
Posts: 1
Joined: 2010-12-20, 17:50

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by PeterForsgard »

Jag hade EXAKT samma problem. Påtalade detta när bilen skulle in på 1500-mil service.
Fick reda på att hela motorn ska bytas. Enligt felkoden saknades kompression på två cylindrar. Tycker det verkar lite konstigt, det borde märks mer.
MattiasA
Posts: 1
Joined: 2011-01-05, 19:56

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by MattiasA »

Har haft min Passat EcoFuel i 15månader och ca 7000 mil. Jag har haft exakt samma problem ett antal gånger. Gasregualtorn byt 2ggr, ventiler bytes den 2010-12-23 sen gick bilen i ca 50 mil, åter samma fel bilen, och hackar och tappar ork, och dax för bärgning. Nu var det kondens och i spjället. Fick bilen åter dan efter körde 8km sen dax för ny bärgning, Byte insprutningen på den sen var verkstaden ute och provade ringde tillbaks och sa att bilen går fortfarande inte som rent, nu väntar man på delar från Tyskland bl a lambdasond. Det ända possitva med det hela är att jag fick ut en Passat TDI som ersättningsbil tills min är färdig.
min
Posts: 4
Joined: 2010-03-01, 11:47

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by min »

Efter att ha fått felet igen och fått motorstopp på motorvägen (motorn gick över på "nödläge"=maxfart 40 km/h fick jag veta sedan) började jag antyda att jag vill häva köpet. När bilen varit inne på verkstad konstaterades att det var ansamling av vatten och is i laddluftkylaren (intercoolern) och insugningsrör. Detta är alltså ett känt fel som VW centralt inte har någon lösning på alternativt tycker blir för dyrt att lösa. Eftersom det bara förekommer i kalla klimat har det väl ingen hög prioritet...
Nu ska man testa att borra ett hål i en lågpunkt på insugningsröret hör att vatten ska kunna dräneras ut genom detta. Låter för mig som en enkel åtgärd som borde testats tidigare, men är det någon motorkunnig som vet vad detta kan ha för eventuella negativa konsekvenser (läckage, ändrade prestanda, oljedimma i motorrummet)?
Det verkar som om denna lösning ej har stöd från VW centralt och de har väl någon orsak till att detta inte genomförts tidigare. Tacksam för respons eftersom vi ska ta ställning till denna åtgärd (har fått garantier om att motorn återställs helt om något inte fungerar men det kan vara bra att veta eventuella negativa effekter).
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by Göran »

min wrote:Nu ska man testa att borra ett hål i en lågpunkt på insugningsröret hör att vatten ska kunna dräneras ut genom detta. Låter för mig som en enkel åtgärd som borde testats tidigare, men är det någon motorkunnig som vet vad detta kan ha för eventuella negativa konsekvenser (läckage, ändrade prestanda, oljedimma i motorrummet)?
Vad det kan ha för effekter på en passat ecofuel vet jag inte.
Jag antar att det är på insugssidan man borrar hålet vilket medför att turbon kommer att dra "tjuvluft" alternativt kommer luft att läcka ut genom hålet. Vilket som händer beror på var man borrar hålet.

Om hålet borras på lågtryckssidan av kompressorn:
Luften som kommer genom hålet blir inte filtrerad, kan teoretiskt medföra kortare livslängd för motorn.
Dessutom går nämnda luft inte igenom luftmassemätaren, vilket teoretiskt kan innebära fel blandningsförhållande bränsle / luft.
Hur stor inverkan ovanstående saker får i praktiken beror på hur stort hålet blir.

Om hålet borras på högtryckssidan av kompressorn:
Kommer det att pysa ut luft istället (fyllnadsgraden blir inte lika bra i cylindern).
I och med att luft "pyser" ut innebär det att motorn inte får det blandningsförhållande som styrenheten förutsätter.
Om detta kan medföra att vevhusgaser också kan komma ut vet jag inte men misstänker att så kan vara fallet.

Påpekas bör att ovanstående resonemang är väldigt teoretiskt hur stor inverkan det får på motorns prestanda i praktiken beror mycket på hur stort hålet blir.
Ovanstående operation kommer alltså troligen att minska motorns prestanda men detta väldigt marginellt, du kommer antagligen inte ens att märka skillnaden.


En bekant med ungefär motsvarande problem på en Citroen C3 Diesel har fått liknande operation gjord på sin bil av en välrenommerad Cittra verkstad i trakten, han har inte märkt av något negativt efteråt.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Felindikering på Passat TSI Ecofuel

Post by taz »

Axel wrote:Följande fel/felindikeringar har inträffat flera gånger:

Efter gaspådrag blir motorn kraftlös, går över till bensindrift och motorfelsymbolen blinkar i 7-10 s. Går sedan på bensin. Efter omstart gasdrift direkt och allt fungerar normalt igen.
Parkeringsbroms felindikering under färd på motorväg.
Problem med att gasventilerna inte öppnar, går ej på gasdrift.

Någon annan som upplevt problem med gaspassaten, dela gärna med er.
Jag och kollegan har haft samma fel med våra bilar.

Att gasventilerna inte öppnar beror på felaktiga gasventiler. Till slut kan säkringen för dessa ventiler lösa ut och då går den inte alls på gasdrift. Lämna in bilen och få ventilerna bytta.

Gaspådrag motor kraftlös. Har vi också haft.. Jag tror de bytte gasregulator på våra bilar för det..

Parkeringsbroms felindikering har vi dock inte haft...

Vi har haft våra 2 bilar inne och fått bytt ventiler/topplock/insprutningsmunstycken pga dålig kompression på vissa cylindrar.. Som jag också såg i tråden..

Nu går våra bilar dock bra efter 3-4 besök på verkstad / person.

Kollegans bil har gått drygt 10000 mil och min har gått 7500. Hans bil skall nu lösas in (tjänstebil)

Tror ni man vågar skaffa en gaspassat igen? Kan problemen vara lösta i de nyare modellerna?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply