Varför "dog" bilen (V70) i gasdrift?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
MattiasSTHLM
Posts: 3
Joined: 2010-10-16, 23:11

Varför "dog" bilen (V70) i gasdrift?

Post by MattiasSTHLM »

Jag kör en Volvo V70 bi-fuel -07 och den har gått felfritt (i 8000 mil) fram tills i förra veckan då bilen "dog" under färd - allt lade av. Efter några sekunders rullande utan komplett styrförmåga kom dock meddelande upp att den övergår till bensindrift - och allt kom igång igen.

Förstår att det är en vag beskrivning men det är allt jag själv har att gå på. Någon som har en idé vilket fel det kan vara? Eller hur jag bör gå vidare för att få reda på vilket problem det är?

Vid samtal med verkstad (upplands motor) kunde de inte ge några råd förutom att de tror de måste ta in bilen (ev. en heldag) för felsökning. Så nu kör jag enbart på bensin innan felsökning gjorts. Det som är litet extra tråkigt med det hela är att bilen var inbokad på 8000-milaservicen några dagar efter incidenten, men då missade dom att kolla på felet eftersom min begäran att utöka från normal service till att även felsöka problemet slarvats bort och endast det "normala" som görs på v70 bi-fuel vid 8000-mila hade gjorts...men kan det (hoppas jag) vara så att det som görs vid den servicens kan ha löst problemet? Vågar jag köra med gas för att testa?

Tack på förhand för hjälp!
/mattias
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Varför "dog" bilen (V70) i gasdrift?

Post by AndersH »

Välkommen till forumet till att börja med! :)

Vid 8000 mil byter man gasfilter, kontrollerar/justerar gastrycket och (förhoppningsvis) provkör man bilen på gas. Om man inte meddelade dig om annat vid återlämningen av bilen efter service så borde den fungerat som den ska då i alla fall.

Mitt förslag är att du kör på gas ett tag för att se om problemet återkommer.
MattiasSTHLM
Posts: 3
Joined: 2010-10-16, 23:11

Re: Varför "dog" bilen (V70) i gasdrift?

Post by MattiasSTHLM »

Hej och tack för välkomnandet samt tipset :D

Jag har i dag kört på gas och det har gått bra, verkar som servicens gjorde susen. Jag fortsätter och återkommer ifall problemet uppstår igen.

Nu ska jag bara hitta en (ny) bra verkstad i Stockholm som servar V70 Bi-fuel (skriver en eget inlägg om det)...
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Varför "dog" bilen (V70) i gasdrift?

Post by Mange »

Skönt att de funkar! Men det kanske bara var något tillfälligt, om än oroande i sig...

Självklart vill verkstan ta in bilen så de kan klämma dig på några sköna kronor, men nu är det väl ändå bara att tuta och köra???
V70BiFuel2008
Post Reply