Gasdrift endast på höga varv

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Sebastian
Posts: 9
Joined: 2010-10-08, 00:19

Gasdrift endast på höga varv

Post by Sebastian »

Hallo alla,

Jag har nyss införskaffat en Fiat Multipla Bifuel och är därmed ägare av miljöbil. Känns kul men den fungerar inte riktigt som förväntat. Gasen fungerar bara när jag slår om i farten. När jag slår om och håller hög fart går den grymt bra. Annars slår den av och ger mig felmeddelande som: "engine oil pressure low" eller "Engine faulty - contact garage". Felmeddelande kommer beroende på ifall den stannat i farten eller om jag bara startat den och låter den stanna i tomgång.

Den går att starta på gas men håller inte tomgång mer än 3 sekunder. när jag switchar i farten kan jag växla upp och köra stabilt men jag får inte släppa gasen. Då slocknar den.

Annars går bilens gasdrift till och med bättre än bensin (kännbart!) och jag har hela tiden fått höra tvärtom. Enligt papper ska den ha 102 hk vid bensindrift och 91 vid gas. Känns tvärtom.

Hoppas nån känner till detta, hade vart kul att få lite mer vetskap.
Jeg har en Fiat Multipla -01
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasdrift endast på höga varv

Post by Hewey »

Hej,

Grattis för den nya miljöbilen! Du är lyckligare än många andra gaskörarna, du åtminstone har felkoder när bilen går inte bra :) Det kanske finns många feler nu, inte bara i gassystem, eftersom du får någonting som "engine oil pressure low". Det är ingen vits om motorn har inte tillräckligt oljatryck. Varför inte gå till Fiat-verkstad så dom kan kolla felkoder?

Om du känner att i gasdrift där finns mera kraft än i bensindrift, kanske motorn får för mycket bränsle i gasdrift. Det kanske ger mera kraft, men också mera utsläpp (katalysatorn går sönder om det får obrinnad bränsle) och ökar naturligtvis bränsleförbrukning.

I alla fall, det är inte klok att köra med gas om det är klar att någonting är fel med gasdrift. Jag har lärnt mig "the hard way" (=nya katalysatorn = 10000 kr).

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Sebastian
Posts: 9
Joined: 2010-10-08, 00:19

Re: Gasdrift endast på höga varv

Post by Sebastian »

Vad skönt att få det sett från en lite mer positiv sida. Bra, då låter jag gasdriften vara tills jag har fått den på service. Lite oroar man sig nu då jag verkligen testat med gasdriften. Finns det något sätt att känna/ta reda på om katalysatorn är omkommen? Jag gissar på att den inte smäller utan helt enkelt bara lägger av.

Det är nog helt säkert en reglering på gastrycket som behövs. Logiskt borde det vara det som är felet. Den kvävs av gaserna vid för låga varv men lyckas hålla upp då motorn är i hög förbränning.


Trevlig helg,
Sebbe.
Jeg har en Fiat Multipla -01
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasdrift endast på höga varv

Post by Hewey »

Tändspolen i cylinder #1 i min bil gick sönder och jag kört ca. 5 mil hemma med motorn som hackade mycket. Om din motor hackar inte, är det inte så farligt då. Men kanske bättre att riskera inte? Utsläppsmätning i nästa besiktning ska visa hur katalysatorn mår.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply