V70 går inte längre på gas!!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
edge
Posts: 1
Joined: 2010-10-07, 22:01

V70 går inte längre på gas!!

Post by edge »

Hej
jag har en v70 bi-fuel -05 som gått ca 12000 mil nu går den inte längre på gas, så fort jag trycker in bensinknappen så stannar den efter några sekunder, den får mao ingen gas , tror jag.
Det hela började med att bilen stannade ibland när man körde på gas. Men tryckte man på bensinknappen så hoppade den igång igen och man kunde sedan byta tillbaka till gasdrift. Detta började sedan inträffa oftare och oftare tills den inte alls gick att köra på gas längre. Vid ett tryck på knappen för att byta till gas så dör bara bilen.

Den läcker inte för tryckmätaren har stått på samma tryck ett bra tag nu, under tiden som jag kört på enbart bensin.
Jag hörde med en volvokille som trodde att det kan vara någon ventil som sitter någon stans bak vid tanken som inte släpper fram gas, jag har gjort service nyligen och då passat på att uppgradera mjukvaran till 2.0 tror jag det hette.
Jag frågade bil & truck vad de tror och de sa att de får nog felsöka och ev byta ut vissa delar skulle kosta ca 20 000 kr, verkar inte klokt!!
är det någon som vet något annat alternativ?
någon som kan fixa detta?
kan jag laga det själv?


Tacksam för hjälp!
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Hewey »

Hej,

Kolla först om det verkligen är tankventilen som inte fungerar. Man kan känna med hand gastrycket i lågtrycksidan i den tjocka slangen som leder gasen från gastryckregulatorn till gasfördelaren (om man har ingen tryckmätare). Om det finns tryck i lågtrycksidan, det kan också vara DFCO-ventilen/membranen/stegmotorn som inte fungerar i gasfördelaren -> gasen går inte från gasfördelaren till motorn.

Om det är tankventilen som fungerar inte, det är kanske inte lätt att hitta själv en ny ventil billigt. Vet inte, men jag tror att det är också hård att ta isär ventilen och sätta in nya ventilen. Den måste ha ganska stor spänningsmoment när gastrycket som det tar mot är 200 bar. Men 20000 kr är i alla fall för för mycket för en liten ventil i gassystem. En hel efterkonverterad gassystem kostar vad, kanske 30000 kr? Slutligen, en tankventil är troligen en standarddel, som man skulle kunna också hitta från andra platser än Volvo reservdelar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by frakt »

Vi hade samma problem när vi köpte vår S60.
Då bilen inte lämnar några felkoder så är inte felet lätt att hitta för en verkstad som inte är duktiga på gasbilar.
På vår bil byte dom gasfördelaren (tror det var den, alt tryckreglarton) på garantin, dom tog det på maskinskada försäkringen har hört att ett sådant byt kan kosta mot 20 000: -
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

Tja

Har någon kommit fram till någon lösning på ovanstående problem? Min bil har blivit precis likadan nu. Den tvärdör på gas och jag måste köra på bensin hela tiden. Min felbeskrivning är identisk med trådskaparen. Jag har en V70 Bi fuel 2006, 16000 mil alla service gjorda utom den senaste då bilen inte sagt till om det ännu.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

Tryckgivare som är trasig tydligen enligt felkoderna. Byte kostar ca 6500:- inkl arbete.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Iroc »

Tryckgivaren som sitter på gasregulatorn kan man hitta på bildelsbasen för 500:- upp till 2000:-

Den måste känna av ett tryck på 0,96-0,98 bar, annars går inte bilen på gas. Har du mätt upp trycket så det ligger inom rimlig nivå ? Annars vill inte bilen gå på gas..
Vet inte hur vanligt det är att såna här givare går sönder, men justera gastrycket innan.
Annars är givaren lätt att byta själv..
Finns lite mer info i denna tråd hur gassystemet funkar och hur grejerna ser ut...

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089

Ganska lättmekat bara man är försiktig och noggrann.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

ÄR det en sådan här jag ska köpa?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20413781

Hur kan Volvo ta flera tusen kronor för den?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by AndersH »

När jag tittar på tryckregulatorn i min V70N -03 så ser jag ingen sån där tryckgivare. Verkar som om det har tillkommit ytterligare (svindyra) gaskomponenter på årsmodeller efter -03 alltså...
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Iroc »

Ja, det är en sån givare... Du kan läsa av numret på den som sitter i din bil och se så det är samma. syns lätt när du öppnar huven...
På min -04 är numret 30650797..
Kan vara lite svårt att hitta gasdelar på bildelsbasen, ibland ligger dom under kategorin övrigt, ibland på nån speciell för gas elller bland vanliga delar. Men prova sök på artikelnumret under olika kategorier så kanske du hittar nån nära dig.

Min givare har fått ett adapterkablage pga glappkontakt står det på ett gammalt verkstadspapper jag haft. Då gick inte bilen på gas.

Adapterkablage gastrycksgivare mont. TJ11989 205,50:-

Man ser på bilden här under att jag har en extra ca 15 cm lång sån här adapterkabel..
Den måste ha lite andra kabelskor i sig som pressar hårdare, eller hur ska den annars kunna hjälpa mot glappkontakt ??
Kolla med volvo om dom vet nåt om det kan vara glappkontakt.. Får man inte in dom 5 volt som givaren ska ha som referensspänning ger den ju ingen signal, och enligt VADIS är ju gasfelkoderna inte så lätta att tyda, så det kan kanske vara glapp som sagt som ger felkod..



Det borde sitta en sån givare även på din AndersH, annars skulle ju inte bilen gå på gas väl ? Har du bild så skicka gärna, intressant att se om det finns varianter på detta.





Image
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by AndersH »

Så här ser min tryckgivarlösa gastrycksregulator ut (V70N -03):

Image
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Iroc »

Det var lite intressant..
Den sitter inte nån annanstans på slangen då innan gasfördelaren på dom äldre ???
Från och med -03 så finns denna felkod med i VADIS i alla fall.. Samma felkod gäller för många symptom.. Du har inte tillverkningsår -02 på bilen då kanske ???
Jag hittar inte denna givare på nåt kopplingschema heller.. Det är lite skumt.

Enda infon jag hittade i VADIS:
Felkod ECM-F00D

The engine control module (ECM) checks the pressure on the low pressure side, between the gas regulator and the fuel rail, using a gas pressure sensor.
This diagnostic trouble code (DTC) (too high/low signal) is stored if the engine control module (ECM) detects a short-circuit to ground or supply voltage, or an open-circuit in the gas pressure sensor. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.

Diagnostic trouble code (DTC) (too high/low pressure) is stored if the engine control module (ECM) detects that the pressure is too high or too low. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.

Diagnostic trouble code (DTC) (performance high/low) is stored if the engine control module (ECM) detects that the actual pressure does not correspond to the requested pressure despite control. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when using gas power.

Diagnostic trouble code (DTC) (signal missing) is stored if the engine control module (ECM) detects that the difference between the low pressure side and the intake manifold is too high, despite numerous flushing attempts at the request to change from gasoline to gas power. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when changing from gasoline to gas power.

Diagnostic trouble code (DTC) (static signal) is stored if the engine control module (ECM) detects that the signal from the gas pressure sensor deviates slightly despite the driving conditions. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when using gas power when the driving conditions have varied from high to low load over an 8 second interval.

Substitute value
-The signal from the gas pressure sensor is set to a constant.

Possible source

Signal too high
-Short-circuit to supply voltage in the signal cable
-Damaged gas pressure sensor.

Signal too low
-Short-circuit to ground in the signal cable
-Open-circuit in the signal cable
-Damaged gas pressure sensor.

Pressure too high
-Contact resistance in the connector for the gas pressure sensor
-Damaged gas pressure sensor

-Damaged governor (internal leak).

Pressure too low
-Contact resistance in the connector for the gas pressure sensor
-Damaged gas pressure sensor.


Performance, high
-Incorrect governor setting
-Contact resistance in the connector for the gas pressure sensor
-Damaged gas pressure sensor

-Damaged governor (internal leak).

Performance, low
-Incorrect governor setting
-Empty gas tank
-Blocked filter on the high-pressure side, between the gas tank and the governor
-Sticking gas pressure valve on the high-pressure side (by the gas tank)
-Contact resistance in the connector for the gas pressure sensor
-Damaged gas pressure sensor

-Damaged regulator.

Signal missing
-Damaged governor (internal leak)
-Sticking fuel shut-off valve for gas.

Static signal
-Contact resistance in the connector for the gas pressure sensor
-Damaged gas pressure sensor.


Fault symptom[s]
-Gas power not possible
-Automatic flashover from gas to gasoline power.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Fred »

Inte heller min regulator som jag har liggandes här hemma har denna tryckgivare. Jag noterade skillnaden tidigare på dina bilder Iroc, men jag trodde att meken som bytte min regulator kanske flyttade över givaren när regulatorn byttes. Nu när jag ser AndersHs bild så känner jag att det är så det ser ut i mitt motorrum.

Kan det här vara det jag läst om att man ska kunna ställa regulatortrycket via VIDA? Jag minns inte var jag läste det men någon hade haft sin bil inne för tryckkontroll/justering och då hade ingen manometer används utan kontrollen kördes helt via VIDA. Volvo kanske införde denna givare i efterhand för att få in åtminstone lite av gassystemet i felkodsdiagnostiken samt för att underlätta kontroll och justering av gastryck?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Hewey »

Det måste vara så att Volvo har börjat att använda en sådan lågtryckgivare i år 2004 och vidare. Man kan ju lita på den där tryckgivaren när man justerar gastrycket. Men när man tänker att den där givaren arbetar alltid på bilen, den kan ha smuts på el-kontakter, och den kan ju gå sönder slutligen, det är kanske klok att kolla gastrycket också med en separat gastryckmätaren. Speciellt om man har problemer med bilen.

Det är ju en bra säkerhetsdel, den där lågtryckgivaren, om den verkligen fungerar sådant, att om gastrycket ligger inte inom spesifikationer, bilen går inte med gas. Men det skulle vara intressant att veta, om bildatoren användar gaslågtryckmätningen till bränslematningsjustering som "feed forward style", eller litar bilen bara till lambda-mätning, som är en "feedback system". *Sorry, gotta switch the language* In the last case, the computer then just checks with the low-pressure sensor that the gas pressure is within the specs, and neglects the possible variation within the specs, even though it has information about it. Well, if the spec limits are that narrow (0,96...0,98 bar), it is kind of obvious that the gas pressure is meant to be stable, and is not included in the fuel trimming calculation.

Thanks Iroc for bringing up new information once again to the discussion. That detail about your car's additional electric cable extension (in order to improve the contact) for the gas low pressure sensor, is surely worth of checking out for everybody else with problems in their cars. Anyway, people can first try just to clean the original cable contacts with suitable cleaner sprays. I've gone through almost all similar contacts I have found in the motor room.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

Iroc wrote:Tryckgivaren som sitter på gasregulatorn kan man hitta på bildelsbasen för 500:- upp till 2000:-


Annars är givaren lätt att byta själv..


Ganska lättmekat bara man är försiktig och noggrann.
Tack för all info, delen är inköpt till en tiondel av volvos pris, stort tack för det :)

Kan du utveckla den delen jag citerar lite? Vad innebär lätt att byta själv? Påverkar det bilens datorsystem något så man måste få den konfigurerad för att bilen ska "fatta" att man varit i bränslesystemet och bytt delar?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Fred »

Om du ser till att bryta strömmen i bilen innan du lossar något elektriskt så kommer bilen, i de flesta fall, inte märka att något är bytt. Det finns komponenter som måste laddas in i bilens mjukvara men givaren vi talar om här skulle jag bli mycket förvånad om den tillhör dem.

Tillvägagångssättet för göra bilen strömlös är som följer:

1. Stäng av motorn och ta ur nyckeln.
2. Vänta i minst fem minuter, gärna tio, innan du lossar polskon på batteriets minuspol.
3. Utför det elektriska jobb du vill göra.
4. Sätt i startnyckeln och vrid om till läge II.
5. Sätt tillbaka polskon på batteriet. (Det kan blixtra till lite men det är inget att oroa sig för.)

Nu är det fritt fram att provstarta bilen eller ta ur nyckeln och låsa om du inte ska åka någonstans.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

Delen bytt men bilen går inte på gas ändå :?:
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Fred »

Det är ju lite märkligt att det fanns felkod på givaren och att bilen inte går på gas efter byte av denna. Är felkoden nollad efter bytet? Jag är inte helt säker men jag har för mig att jag läst att felkoder som är kvar i systemet i vissa fall kan påverka funktionen även när den felaktiga komponenten bytts ut.

Rent logiskt sett skulle det kunna vara så i detta fallet. Om diagnostiksystemet blivit varnat (av den felande givaren) för en helt tokig nivå på gastrycket så kan nog felkoden sitta ganska hårt. Då kanske koden tvingar bilen att fortsätta köra på bensin tills diagnostiken nollats, efter att felet identifierats och avhjälpts. Kolla på volvoforumet ifall det finns någon i kalmarområdet som har en PPC som kan hjälpa dig att radera koden. Annars kanske det skulle vara värt att få det gjort på verkstad.

En annan orsak till problemet skulle kunna vara den tempgivare som talar om för systemet när motortemperaturen kommit upp till rätt temperatur för att köra på gas. Detta fel har avhandlats på något av forumen, minns inte om det var här eller på jagrullar. Personen som råkade ut för det hade problem med att bilen slog över till bensin helt godtyckligt och mekanikerna bytte delar hej vilt tills någon provade att byta tempgivaren. Efter det gick bilen som en klocka. I ditt fall Oldfield kanske tempgivaren aldrig visar att temperaturen kommit upp i "gastemperatur". Tyvärr vet jag inte var denna givare sitter men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.

Mvh
/fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Iroc »

Här var det massa skrivet som man missat, men för att svara på det sista så kommer här lite text:
Min var också lite knepig det första när man grejat lite med gasgrejerna.
Den gick inte på gas och sen gick den dåligt och stannade ofta den första halvtimmen...
Prova några gånger och starta och låt den stanna och starta igen osv... Styrdonet är ju adaptivt så det lär ju sig om bilen går magert eller fett osv, så det kanske tar en stund att anpassa sig, jag vet inte.
Men min kom igång efter några försök.
Kolla även med läckagetestare så du fått det helt tätt när du monterade givaren. Läckagevätska från husvagn funkar med, men är inte lika säkert att man ser små små läckor med.

Sen var det ju det där med adapterkablage som det skrevs om tidigare.. Är det dålig kontakt i själva kontakthuset så uteblir ju 5 volts signalen och då går inte bilen heller.
Vad hade du för felkod på bilen om du kommer ihåg ??


En liten fundering på det där med att göra bilen strömlös bara Fred..
Så här har jag fattat det som att när man tar ur nyckeln ur tändningslåset, så börjar alla styrdon kommunicera och skicka data emellan varandra för att kontrollera så inga felkoder uppstått... Efter ca 5 min går alla styrdon i "sleepläge" och då är det ok att koppla loss batteripolen.. So far so good :)
Men sen när man ska lägga på polen, varför ska man ha tändlåset i radioläge ?? Det drar ju bara massa onödig ström och skapar gnistor och "chockväcker" radion mm från sin vila väl ?
Eller hur funkar det då ??

Bra med mer folk som skruvar och får lite problem, det är då man lär sig som bäst :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Fred »

Iroc wrote:En liten fundering på det där med att göra bilen strömlös bara Fred..
Så här har jag fattat det som att när man tar ur nyckeln ur tändningslåset, så börjar alla styrdon kommunicera och skicka data emellan varandra för att kontrollera så inga felkoder uppstått... Efter ca 5 min går alla styrdon i "sleepläge" och då är det ok att koppla loss batteripolen.. So far so good :)
Men sen när man ska lägga på polen, varför ska man ha tändlåset i radioläge ?? Det drar ju bara massa onödig ström och skapar gnistor och "chockväcker" radion mm från sin vila väl ?
Eller hur funkar det då ??
Först och främst, varför vänta minst fem minuter?

Dessa moderna bilar har en mängd datorer som jobbar en stund efter att nyckeln tagits ur. Ett exempel är ECCn som fortsätter att vara aktiv några minuter och bryter man strömmen för snabbt kan man "bränna" hela ECC-panelen. Detta har flera råkat ut för med resultatet att hela panelen måste bytas för åtskilliga tusenlappar! :shock: Det är alltså bara ett exempel på vad som kan hända men man riskerar att få flera olika felkoder från diverse komponenter om man är för stressad med att bryta strömmen. Om bilen diagnostiserar i samband med att nyckeln tas ur vet jag faktiskt inte, men så kanske det är.

Den andra frågan är väldigt berättigad men svaret är mycket logiskt när man får det förklarat för sig.

Bilars elsystem är, som alla vet som fixat lite med dem, mycket egensinniga väsen. En kabel som kortsluter en krets kan ge symptom på någon helt annan plats i bilen. T.ex. kan en kortsluten kabel till bakrutedefrostern göra att centrallåset slutar fungera i förardörren (detta har hänt!). Om man då ska fixa med något elektriskt i bilen så finns det en elektrisk krets som man verkligen inte vill ska triggas vid fel tillfälle: krockkuddarna. Så om man haft bilen strömlös och kopplar på batteriet med nyckeln ur, när får då krockkudden ström första gången? Precis: när man sätter sig tillrätta framför ratten, sätter i nyckeln och vrider om! PANG!! :shock: Av den anledningen är det hyfsat mycket säkrare att befinna sig i backluckan när kudden får ström första gången efter att man varit och trixat med elektriska komponenter i bilens elsystem! :D

Det här blev lite långt, så för att sammanfatta:
Gör bilen strömlös, efter en väntan på minst fem minuter från det att nyckeln tagits ur, för att undvika felkoder och att komponenter "bränns".
Nyckel i läge II innan strömmen kopplas på igen för att eliminera risken att skadas OM något blivit knas med SRS-systemet under arbetet.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

Tack för alla tips.

Har provat att köra och växla över till gas = bilen stannar

Startat bilen i gasläge (blinkande petrol-lampa) ett antal ggr i följd = bilen stannar

En fundering kring tempgivaren som någon skrev om. Den borde väl rimligtvis fungera korrekt eftersom bilen vill koppla över till gas, men när gasdriften ska startas så kommer det inte in någon gas i förbränningen. Hade tempgivaren varit trasig borde väl bilen inte ens försökt att köra på gas?

Angående felkoden: På servicerapporten står det bara "felkod på tryckgivare". Så jag vet inte mer än så.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Iroc »

Ok Fred, som en gammal låt också heter.. Då är jag med... :)
Men det är också farligt att lägga på batteripolen och orsaka en gnista så det blir knallgasexplosion får man tillägga, så man får ha lite respekt för batterier också.
Sen att styrdonen gör sina "interna kontroller" och skickar massa buss data när man stängt av tändningen gör ju inte så styrdon bränns.. Dom kanske hänger sig eller låser sig som vilken dator som helst gör när man avbryter under skrivning till nån krets.
Och det borde gå att "låsa upp" väl ??? Som man gjorde med stereoapparater förr, släng in dom i frysen i minst 30 minusgrader så nollställs dom där flashkretsarna och styrdonet kanske är räddat igen... Vad vet jag, bara en fundering :P

Åter till ämnet.
Felkod på tryckgivare behöver inte betyda att den är trasig, utom som det står ovanför här så kan trycket vara för högt eller lågt och signalen kan saknas osv...
Svårt att säga mer nu utan att veta felkoden exakt, har volvo eller verkstaden konstaterat med VIDA att det verkligen är tryckgivaren som är kass, och inte signalfel, lågt tryck osv...

Det sitter ju en tryckgivare i stora 200 bars tanken bak, den mäter gastemperaturen och trycket och på det viset räknar den ut hur mycket gas du har i tanken... Funkar tankmätaren som den ska ??

Men i detta läget skulle jag börja med att koppla loss tryckgivaren igen, kolla in i kontakten hur stiften ser ut, dom ska ligga ihopspända bra så det blir ordentlig kontakt mot tryckgivaren.
Är det ok så är det kanske dags att låta volvo mäta trycket via VIDA, och då ser man ju hur allt beter sig..
Sen har jag slut på ideer.

Åter till studion... :mrgreen:
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

åkte och fyllde tanken med de resterande 6 kubik som saknades, och nu går bilen helt plötsligt alldeles utmärkt på gas. Betyder detta att trycket i tanken är felaktigt eller fungerar det som det ska nu? Jag har bara kört ett par km ännu.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Iroc »

Gött det :D
Hoppas det funkar nu då... Min var också lite kinkig i början som sagt, men sen kom den igång..

Som Fred var inne på tidigare så kan det vara en felkod som ligger lagrad och hindrar bilen från att gå på gas, men efter ett visst antal körcykler så "nollar" sig felkoden och tillåter att bilen får gå på gas.
Felkoden ligger säkert lagrad i minnet fortfarande, men själva säkerhetskontrollen styrdonet gör känner ju att allt är bra nu då och släpper på gasen...
Eller nåt.. Ren gissning.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Oldfield »

Det var en kortvarig glädje. Sex mil kom jag sen slutade gasdriften att fungera igen precis som förra gången den slutade att fungera. Kan det på något sätt ha att göra med hur mycket gas det är i tanken? För allt verkar ju fungera när det är proppfullt i gastankarna?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 går inte längre på gas!!

Post by Hewey »

Vintertidet är alltid hård för bilar. Eftersom din bil fungerar nu bra endast när det finns mycket gastryck, jag kan tänka om en par saker:

- Blockerad/frysad gasfilter. Om du tar bort filtern och provkör en tank utan filter, du får se om det var orsaken.

- Gastryckregulatorn fungerar endast med stor gastryck. Men vet inte varför den skulle göra så... :(

- Tror inte att det finns fel på någon ventil, eftersom bilen först går på gas när man har tankad den -> ventilar har ju öppnat när det finns mycket gastryck i systemen. Varför skulle dom inte öppna när gastrycket går ned?

Bara gissningar dom här, det skulle vara bra om du kunde mäta gastrycket från lågtrycksidan när bilen går inte med gas.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply