Golf svårstartad p.g.a. otäta gasventiler - var köpa nya?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
MadMatz
Posts: 1
Joined: 2010-10-06, 14:29

Golf svårstartad p.g.a. otäta gasventiler - var köpa nya?

Post by MadMatz »

Hej!
Haft inne min VW Golf Bifuel 2005 på VW verkstad pga att den är svårstartad. Deras diagnos visar att gasventilerna är otäta och tar in tjuvluft vilket gör att man måste dra runt startmotorn många varv innan den startar. Att byta 4 st gasinsprutningsventiler är inte billigt, de vill ha över 7000 kr för detta och då är inte arbetskostnaden mer än 1000 kr. Har hört att det inte är VW som tillverkar dessa utan att det är något företag som tillverkar delar till gasapplikationer, typ Honeywell. Någon som har mer info om detta? Fick ett fint utdrag ur VAGs servicemanual där det tydligt står att de ventiler som sattes in från fabrik var otäta och när verkstaden byter så ska de ta ett helt annat artikelnummer, alltså en annan ventil än vad som sattes i från fabrik! Med andra ord vet VAG om att de är kassa, men ändå får kunden betala för dessa, för någon goodwill var inte aktuell i detta fallet.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Golf svårstartad p.g.a. otäta gasventiler - var köpa nya?

Post by Hewey »

Hej,

Intressant. Gasventilerna otäta? Menar det att O-ringar mellan gasventilerna och insug är för småa? Eller hur kan dom annars läcka? Det finns ju gastryck inom ventilerna -> lufttryck är mindre än gastryck -> omöjligt att läcka luft inne till gaslinje.

Är det säkert att det inte menas gasläcka med "otäta gasventiler". I detta fall det skulle det vara logisk: gasventiler läcker gas till insug -> hård att starta på grund av extra metan i insug.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Golf svårstartad p.g.a. otäta gasventiler - var köpa nya?

Post by MartinF »

Dvs samma som felet med gasregulatorn på Volvo? Min Golf är likadan, svår som fasen att starta. Förutom vissa kalla dagar då den startar på ett kick! :?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Golf svårstartad p.g.a. otäta gasventiler - var köpa nya?

Post by Hewey »

Om det finns en likadan undertryckslang från regulatorn till insug, det är logisk om den samma felen finns också i Volkswagen (hård att starta). Man kan alltid göra en bubbeltest när man har stängd av motorn. Det är möjligt att regulatorn läcker gas bara i en fastställd temperatur när regulatorn svalnar sig.

Men om det är möjligt att det finns också fel i gasventilerna på insug (läcker tjuvluft), det är hård att såga vilken av dessa feler gör mera effekt.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
perdaniel
Posts: 1
Joined: 2010-12-08, 09:26

Re: Golf svårstartad p.g.a. otäta gasventiler - var köpa nya?

Post by perdaniel »

Hej

Jag hade samma problem med min Golf-06. Eftersom jag hade garanti kvar, då jag köpt bilen hos bilhandlare, så behövde jag inte betala men allt som allt hade det kostat 4000kr (3000kr för arbetet, 1000kr för delarna). Arbetet gjordes på Folkadoktorn i Nacka .

De bytte gasinblåsningsventil samt gasfördelningslist. Jag vet inte om det är enkelt att göra själv eller inte, själv är jag inte så händig med bilar.
Post Reply