Passat drar plötsligt mycket mer gas

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by Danni »

Sedan någon månad tillbaks har jag märkt en gigantisk förändring i gasförbrukningen på min Passat. Jag kör inte särskilt snålt i vanliga fall, men brukar komma runt 40-45 mil på en tank, ibland mer (har varit uppe i 55 mil). Men de senaste tre tankarna har bara räckt 30 mil! Detta trots en långresa, vilket brukar öka körsträckan på en tank markant.

Jag har inte märkt några drastiska förändringar på bilen i övrigt. Skulle jag våga mig på en högst okvalificerad gissning skulle jag peka på DSG-lådan, som har betett sig lite annorlunda på sistone. Den växlar inte riktigt lika jämnt, drar en aning på växlingarna och känns stundtals lite slirig, och ett par gånger i kökörning har det känts som om bilen skakar till och inte riktigt orkar. Trots detta känns inte bilen markant slöare än vanligt, och sticker fortfarande iväg bra vid full acceleration.

Bilen har gått 2970 mil, så det är dags för service nu och jag tänkte ta upp det med VW då, men om någon härinne har liknande erfarenheter eller tankar/gissningar kring problemet så tas det tacksamt emot.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by Göran »

Hej Danni
Innan du börjar misstänka bilen.
Har du koll på om du lyckats fylla tanken riktigt. Gastrycket kan variera vid tankning, ibland kan kanske tankstationen lyckas trycka i 210 bar ibland bara 190 bar vid samma temperatur.

Du kanske inte ens märker det om du inte kan kontrollera med en tryckmätare vid tankning. Min egen V70 börjar tex. redan visa full tank vid 180 190 bar det gör ca 4 till 5 mil i räckvidd för mig (upskattat värde) och med min normala räckvidd drygt 25 mil så stämmer mina siffror ganska väl med dina 10 mil och ca 45 mils normal räckvidd.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by Danni »

Fast pumpen berättar ju efter varje tankning hur mycket den lyckats trycka ner i tanken. Och det har varit minst 30 Nm3 varje gång, så inga problem på den fronten.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by Hewey »

Kan du lukta gas, speciellt när tanken är nyfylld? Kanske där finns än läcka?
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by Danni »

Hewey wrote:Kan du lukta gas, speciellt när tanken är nyfylld? Kanske där finns än läcka?
Nej, jag har inte känt något av det. Men det är inte alls omöjligt att det är en läcka. Jag försökte snålköra lite idag, och det såg bra ut på färddatorn. Ska försöka vara lite mer uppmärksam på både möjliga läckor och på riktig förbrukning vs färddatorförbrukning.

Har i alla fall bokat tid för service och bett dem kolla även på det här (provar Mechanum denna gång istället för Din Bil - någon som har erfarenheter av dem?)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by taz »

Hur gick det med bilen? Hittade de något fel?

Det kan ju vara växellådan som är något fel på.. Jag och kollegorna (3 bilar) har dock inte haft några problem med våra lådor. Men det skulle inte förvåna mig..

Hade det varit en läcka så hade du nog kännt gaslukt.. En mycket liten läcka kan man sniffa sig till... Dessutom stängs väntilerna på gastankarna när man stänger av bilen..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by Danni »

Mechanum hittade inget alls. De kontrollerade ventilerna och lite annat. Jag orkade aldrig lämna in den till Din Bil för det här, eftersom bilen ändå ska bytas ut snart. Och ett par veckor senare var förbrukningen tillbaks på normala värden. Ingen aning om vad det kan ha varit. Kan det ha varit nåt med gasen i just min gasmack då? Hmm.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Passat drar plötsligt mycket mer gas

Post by taz »

Danni wrote:Mechanum hittade inget alls. De kontrollerade ventilerna och lite annat. Jag orkade aldrig lämna in den till Din Bil för det här, eftersom bilen ändå ska bytas ut snart. Och ett par veckor senare var förbrukningen tillbaks på normala värden. Ingen aning om vad det kan ha varit. Kan det ha varit nåt med gasen i just min gasmack då? Hmm.
Hmm det kan det ju ha varit... Kanske har kommit med vanlig luft in med gasen? :) Sämre energiinnehåll i all fall.. .. Inte en aning.. Bra att det löste sig i alla fall..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply