V70 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd [LÖST]

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

V70 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd [LÖST]

Post by avozetta »

2010-12-29: Rubriken på inlägget ändrat för att spegla de problem som tas upp i tråden.

Hej!
Efter att under en period på ett par månader oftare och oftare fått problem med att motorn går dåligt på tomgång efter omslag till gas efter start så lånade jag tråden om "Dessa eviga spjällhus", http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1940. Några av er tror inte längre på att spjällhuset är boven och det gör inte heller minst 2 verkstäder som jag pratat med efter att ha beskrivit felsymtomen. Därför väljer jag att starta en ny tråd istället. Kan också säga att jag damsög hela mellansverige för att få en verkstadstid före eller under vår bilsemester det men lyckades inte. 6 september får jag hjälp :( men det kanske fanns en anledning till det ...

Vi tar det från början igen:
1. Oftare och oftare fått problem med att motorn går dåligt på tomgång efter omslag till gas efter start, självdör ibland med "bensindrift inkopplad" i displayen. Motortemperatur spelar ingen roll, varm som kall händer detta. Varvar upp motorn någon minut och symptomen försvinner. Slår om till bensin och symptomen försvinner.
2. Orolig tomgång i samband med att man saktar in, lite "jojo" känsla ibland.
3. I högre farter, 90 och uppåt har jag upplevt som om motorn ibland rycker till.
Ovanstående har inte uppstått samtidigt utan kommit efter varan i ordningen jag nämnt dem eller ? ... Vi kan nog stryka punkt 2, jag har nog lurat mig själv, jag kör ju automat så man frikopplar ju inte när man saktar in utan lådan växlar ju ner och då går ju varvtalet upp lite grann för att sedan sjunka med fartminskningen igen, därav "jojo"-känslan. Och punkt tre kanske bara är att jag blivit nojig och letar fel, kan ju faktiskt bara vara ojämnheter i vägbanan.

Så vi koncentrerar oss på punkt 1 om startfenomenet med tomgången och kanske har även det problemet en lösning, kör upp en eller 2 tankar bensin?
Bilen har gått utmärkt att köra på gas förutom själva startproblemet så det blev gasförbränning Stockholm - Strömstad. Gasen räckte ett par dagar i Strömstad också med ett par startbekymmer. Därefter kördes bilen dagligen bara på bensin utan problem ända tills på fredagen när vi besökte Uddevalla och fyllde på med gas på Sveriges nyaste gastapp i Munkedal. Vid detta tillfälle hade jag kört upp c:a 17 liter bensin. Efter detta har bilen startas och slagit över på gas minst tio gånger under hemresan till Stockholm med en tendens till tomgångsproblem efter omslag vid endast ett tillfälle, en klar förbättring.

Att Volvos motor inte är fullt optimerad för gasdrift vet vi ju alla men det är ju i alla fall en snygg fabrikskonvertering. Är det så att motorn inte mår bra av att bara köra på gas :?:
2 verkstäder jag pratade med nämnde att flera kunder haft "motorstörningar" men avbokat sitt verkstadsbesök efter att problemen försvunnit när de har kört bilen på bensin ett tag :!:
Eller finns det fulgas och fingas precis som etanolägarna har råkat ut för fuletanol :?:
Att metangas och bensin är helt olika bränslen är väl ganska uppenbart, kan det vara någon smörjande effekt som saknas i gasen tro :?:
Vad har ni för erfarenheter på era bilar kring detta att problemen (eller andra problem) försvinner efter x antal mil på bensin :?: Volvo eller annat märke :!:

Vad händer nu då? Jo, jag har valt att bränna upp 30 liter bensin till innan jag går över till gasdrift på heltid igen (en del gick redan åt på hemresan från Strömstad). Den är snart slut så under nästa vecka får vi se om mina start/tomgångsproblem återkommer.

Pust, det blev några rader. Hoppas ni orkar läsa :)
Last edited by avozetta on 2011-01-27, 19:54, edited 2 times in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Martinmat »

Intressanta funderingar. Gasbilarna verkar ju som sagt ha lite egenheter och man kan ju fundera om det som du säger ibland hänger ihop med att motorn inte är ptomerad för gasdrift. Jag har vid ngt enstaka tillfälle under sommaren upplevt låg tomgång vid omslag till gas. Det var då väldigt varmt och bilen slog om inom några sekunder från att jag startat den, känns som den förhöjda tomgången som normalt är en liten stund när man startar på bensin inte fungerar när den slår över till gas. Nu när det är lite svalare har jag inte märkt av det igen.

Du, och andra, kan väl hålla denna tråd uppdaterad med hur det utvecklar sig.

Om jag inte minns fel har Fred också skrivit ngn gång att han under sommaren haft låg tomgång ibland. Kanske det är en egenskap hos Bi-Fuel :wink:
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Med mina erfarenheter går det tyvärr inte göra den kopplingen till temperatur, varken motortemperatur eller utetemperatur. Visst, problemen har ju uppstått under sommaren men det har ju varit några mornar under 20 grader och det har krånglat ändå. Förra sommaren existerade inte detta trotts ökenvärme vissa perioder precis som i år. Motorn slog ju då över till gas efter bara några sekunder.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Mange »

Jag fick lämna min bil i Sundsvall igår kväll efter att den slagit över på bensin och kännts allmänt kraftlös. Tomgången gick som en jo-jo mellan typ 1000-1500 rpm. Detta hände mitt i stan och på väg till macken för att tanka bensin (gasen i det närmaste full), jag tog mig till macken, tankade och startade igen och då gick bilen normalt i ca en km då den slog över på bensin och gick som en riktig kratta. Jag stannade och provade att starta om den igen men då gick den risigt på en gång. Varningslampan lyste rött och texten i displayen var något i stil med "Motorsyst. serv. snarast"
Då ringde jag Volvo Assistans och de skickade en bärgare...

Lite orolig är man att "VA" bjussar på bärgning och hyrbil men att det kommer surt efteråt när de ska försöka ge sig på bilen på verkstan...
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Mange wrote:Jag fick lämna min bil i Sundsvall igår kväll efter att den slagit över på bensin och kännts allmänt kraftlös. Tomgången gick som en jo-jo mellan typ 1000-1500 rpm. Detta hände mitt i stan och på väg till macken för att tanka bensin (gasen i det närmaste full), jag tog mig till macken, tankade och startade igen och då gick bilen normalt i ca en km då den slog över på bensin och gick som en riktig kratta. Jag stannade och provade att starta om den igen men då gick den risigt på en gång. Varningslampan lyste rött och texten i displayen var något i stil med "Motorsyst. serv. snarast"
Då ringde jag Volvo Assistans och de skickade en bärgare...

Lite orolig är man att "VA" bjussar på bärgning och hyrbil men att det kommer surt efteråt när de ska försöka ge sig på bilen på verkstan...
Alltid trist när bilen krånglar. Med din beskrivning så verkar du ha andra problem än vad jag har då din bil går dåligt på bensin också. Dessutom har du en felkod vilket jag saknar. Återkom gärna med hur det löste sig.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Jag har också likadana erfarenheter, dvs. om man kör en lång resa med bara bensin, motorn går bättre igen. Vet inte säkert om varför är det så, men det här är vad jag kan tänka om saket. Bensinen har additiver som rensar motoren. Gasen kanske brinner mycket rent under optimaliska förhållanderna (och därför har inga rensningadditiver), men i realitet finns det inte alltid sådana förhållanderna i gasbilmotorerna. Om man nästan alltid kör med gas och har då lite ojämn gång på gasdrift, man kan alltid försöka att köra en liten tid med bara bensin. Till exempel kör först den gamla bensinen bort och tanka en full tank om färsk bensin och köra det också bort. Det kan ta lite tid innan bensininsprutarna rensar sig först. (När man inte användar bensininsprutarna med gasdrift, dom kan täppa till delvis) Då när man har igen optimaliska bensin mist från insprutarna, och bensinen brinner bra igen i motorn, man kan vänta att rensning additiver rensar mera än vad bensinförbränning smutsar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Hewey
Är det i samband med start och övergång till gas som dina problem också uppstått eller är det i andra situationer som du har driftstörningar?

(6 starter utan problem efter att nu ha gått över till gasdrift igen :) )
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Hela sommaren var bil mycket fint. Nu när det har blivit lite kallare, jag har igen lite ojämnt tomgång efter start när motorn växlar från bensin till gas. När motorn har värmat sig, det går fint igen.

Kanske jag ska också köra gamla bensinen bort innan vintern och köra en par tankar av färsk bensin i vintertid. Vill inte ha dålig start igen i vintertid.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Hewey wrote:Hela sommaren var bil mycket fint. Nu när det har blivit lite kallare, jag har igen lite ojämnt tomgång efter start när motorn växlar från bensin till gas. När motorn har värmat sig, det går fint igen.

Kanske jag ska också köra gamla bensinen bort innan vintern och köra en par tankar av färsk bensin i vintertid. Vill inte ha dålig start igen i vintertid.

Mvh, Hewey
Jag det kanske är det som är medicinen för nu är jag uppe i 14 starter och omslag till gas utan något som helst problem. Om detta nu är en egenhet på Bi-Fuel-bilarna så borde ju rimligtvis fler råka ut för detta. Eller är vi bara några få som verkligen gör allt för att undvika att köra bilen på bensin några längre sträckor? Jag kanske ska dra igång en tråd i Volvoforumet också.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Fred »

avozetta wrote:...är vi bara några få som verkligen gör allt för att undvika att köra bilen på bensin några längre sträckor?
Så tror jag faktiskt att det är! Sen tror jag att många tvingas köra på bensin på grund av bristande gastillgång. Personligen avskyr jag att tvingas till det nu när situationen ser ut som den gör i Stockholm! :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by åsaboe »

Jag har lyckats undvika "gastorsk" i stort sett helt och hållet, det är nog tre, fyra år sedan jag tvingades köra någon mil på bensin. Än så länge har jag inte haft några som helst problem, peppar peppar..
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Fred »

...så bor du inte i Stockholm heller, kära åsaboe... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by åsaboe »

Nää, jao beor i ein harrli biogaskommun! :mrgreen:
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Här kommer senaste nytt på mitt problem. Jag är nu uppe i 32 starter och helt problemfritt har det inte varit. Vid 2 tillfällen har jag haft en tendens till ryckig tomgång men inte mer. Vid dessa tillfällen har motor/utetemperatur varit olika så det går inte att göra den kopplingen denna gång heller. Självdött har den inte gjort vid dessa tillfällen.

Att motorstörningarna blivit klart färre av att jag kört upp ett par tankar bensin (med lite gaskörning emellan) är ju uppenbart nu tycker jag. Har verkstadstid bokad på måndag men tvekar just nu om jag skall lägga ut 1400 bara på felsökning eller om jag skall lägga pengarna på en eller ett par tankar bensin till för att se om jag kan få bort felet helt.

Har i varje fall uppdaterat serviceteknikern på läget och vi ska väl stämma av läget innan måndag.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Efter att ha pratat med Upplands Motor så avbokade jag verkstadstiden på måndag. I och med att jag inte har några problem i övrigt och inga tända varningslampor/felkoder så kom vi fram till att jag kör upp ett par tankar bensin till (eller upp till en månad på bensin) för att se om problemet försvinner helt. Surt att behöva köra på bensin men något större motorhaveri vill jag inte vara med om framöver.

Han var inne på samma teorier som vi har här, nämligen att det blir beläggningar i systemet (bl.a. nämnde han ventiler) som bensinen sedan rensar bort. Han drog också en parallell med etanolproblemen och kvalitetssäkringen av bränslet vilket ju är ett intressant spår. Finns det inga kvalitetsnormer på Biogas/Naturgas?

När jag nu skriver detta kom jag in på på denna teori också: Om nu ovanstående problem med beläggningar är ett faktum så kanske grundproblemet är att jag under en längre period haft mycket korta körsträckor, under milen och med stopp på dagis på vägen. Det är mycket sällan det blir någon längre landsvägskörning/motorvägskörning. Jag är alltså inne på att det inte skulle spela någon roll vilket bränsle jag skulle köra på utan det är körcykeln som ställer till det. Om jag dagligen skulle pendla till Uppsala i stället så skulle motorn hålla sig i trim även på gas. Vad tror ni om den teorin?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Din sista teorin kan också vara helt rätt. Min erfahrenheter av långa resor till norr med bara bensin -> motorn går bättre efter dom -> kan också vara på grund av den sista teorin. Jag kunde bara inte ha gas upp i norr, men jag körde en par hundra mil inom några dagar.

Men det gör inte heller illa att köra också med bensin ibland för att bensininsprutarna ska inte täppa till.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Pontan
Posts: 1
Joined: 2010-09-06, 18:42

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Pontan »

Hej alla,

jag har varit gasbilägare i drygt ett år och följt forumet lite på avstånd. Men nu är det dags att engagera sig.

Jag upplevde det beskrivna problemet med låg tomgång, "bensindrift inkopplad", och tjuvstannande motor direkt efter start idag.
Måste dock tillägga att jag tyvärr kört ganska mycket på bensin i sommar så där känner jag inte igen mig. Finns det andra teorier om vad som skulle kunna orsaka problemet?

Mvh

Pontan
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Jag tror att din motorn har inte tillräckligt gas när den försöker att växla från bensin till gas. Jag skulle först mäta upp gastrycket från gasfördelaren, så man kan veta om gastrycket är ok när motorn växlar till gas. Om gastrycket är ok i gasfördelaren, och motorn dör fortfarande, kanske någon/alla av gasventiler (samma som bensininsprutarna i bensinsystem) på insuget öppnar inte bra -> gasflödet till några/alla cylindrar är inte tillräckligt trots gastrycket är bra.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Jimmy »

Jag hade precis de problemen och felet var gasfördelaren. Den byttes på maskinskadeförsäkringen (Volvia) och alla problem försvann :D
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Tack för alla bidrag så här långt kring detta fenomen och vad det kan bero på.
Jag har nu eldat upp c:a 75 liter bensin och valde igår att åter börja köra på gas. Bilen har gått utmärkt på bensin och även de 4 milen hem från landet igår på gas.

Tyvärr hände något tråkigt strax innan jag skulle köra på enbart bensin ett tag, motorn mer eller mindre dog på gasdrift, dessutom på Essingeleden av alla ställen. Jag kastade mig raskt på Petrol-knappen och motorn gick igång omgående. Det var relativt lite gas kvar men med råge tillräckligt för att kunna köra flera mil till innan den normalt sett slår över till bensin automatiskt. Vid ett antal tillfällen under bensinperioden har jag provat att koppla om till gas med lite olika resultat, ibland har det gått, ibland har det gått en stund och sedan kopplar motorn om till bensin automatiskt och ibland dör motorn när jag kopplar om till gas och man hör ett väsande ljud från motorutrymmet. Allt detta med relativt lite gas i tanken.

Omkopplingen igår gick som sagt bra men då hade jag tankat 7Nm3, lite nya förutsättningar. Vi får se vad som händer framöver, något är det ju som spökar, frågan är om det är ett eller flera fel.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Om du vill felsöka här i forumet, kan du kanske ge lite mera information om din bil så vi kan fundera tillsammans? Hur många mil har din bil körts? Hur många mil har bilen körts med nuvarande tändstiftserien? Hurdana gassystem service har bilen fått?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Hewey wrote:Om du vill felsöka här i forumet, kan du kanske ge lite mera information om din bil så vi kan fundera tillsammans? Hur många mil har din bil körts? Hur många mil har bilen körts med nuvarande tändstiftserien? Hurdana gassystem service har bilen fått?

Mvh, Hewey
Tack Hewey, men jag tror inte jag ger mig på så mycket mer felsökning själv om nu problemen kommer tillbaka, då blir det verkstadsbesök. Bilen har i varje fall gått 5800 mil och servats enligt alla konstens "dyra" regler hos Volvoverkstad. Vet inte vad det är för intervall på stiftbyten men det gjordes inte på senaste servisen i varje fall.

Ett gott tecken idag var att jag kunde köra slut på gasen helt denna gång och motorn slog om automatiskt till bensin. Jag lyckades dessutom tanka fullt på gas vilket inte är självklart i Stockholm. Samtliga starter har så här långt gott utmärkt.

Vi får se om den positiva trenden håller i sig.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Hej,

Kul att höra om positiva erfarenheter. Jag tror att du ska ha mera om dom i framtiden också. Tack för information om bilen, det finns alltid någonting som man kan fundera på förhand:

Om bilen har inte gått till 6000 mil service, det har fortfarande originella tändstifte, eftersom tändstift bytas varje 6000 mil i normal service. Men det har vi gaskörare lärnt att det gör inte ont att byta tändstift mer ofta, eftersom gasen kräver bättre gnista än bensin. Så om det är slitna tändstift som orsakar problemer i din bil, det tar inte så lång mera när 6000 mil service kommer och din bil får nya tändstift. Hoppas att då problemer försvinner. Och om det värkligen är så, kanske det är klok att byta själv tändstiftena en gång på 9000 mil.

Eller då kan du investera till NGK Laserline LPG iridium-platinum tändstifte, som kanske lever hela 6000 mil bra. Men dom kan tyvärr kosta så mycket att man köper kanske tre gånger normala tändstift för samma priset :) Slutligen det beror på vad man vill göra. Om man gillar att meka, det är klok att byta billigare tändstift mer ofta, och då man kan alltid se hur alla cylindrar brinner bränsle = är det något fel på en av cylindrar. Om man gillar inte att meka så mycket, man kan köpa bättre tändstifte och hoppa att allt fungerar alltid bra = "det stör inte vad man ser och vet inte" :mrgreen:

Mvh, Hewey

p.s. Det skulle vara bra om du kan få tillbaka gamla tändstift när dom tas ut från motorn. Då när du skriver till varje tändstift den cylindernummer, du kan forska dom med tid, utan fara att dom blir blandad.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Lyckan varade inte så länge :( , på väg hem från jobbet idag så började motorn hacka och systemet slog om till bensindrift men gick aldrig igång på bensin. Jag fick starta om med nyckeln. Nu blir det till att boka tid på verkstan.

Inte helt fel med dubbla bränslesystem, man blir ju inte stående :D .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Martinmat »

återkoppla gärna efter verkstadsbesöket
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Post Reply