"Sämre" motorbroms vid gasdrift...

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

"Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Post by Mange »

En förmodligen ganska oviktig sak, men det slår mig varje gång jag kör ner i vårt underjordiska garage på jobbet. När jag kör på gas märker jag en markant försämrad motorbroms (på ettans växel) i nedfarten, delvis eftersom jag har den andra platsen efter nedfartsrampen och inte kan dra nytta av den ökade farten. Har tänkt på, dock ej noterat, den ökade hastigheten men om någon vill ge sig in och förklara varför det blir så kan jag tänka mig att göra hastighetsjmf samt även mäta tidsmässigt.
Någon som kan skingra dimman :?:
Jag har en Volvo, är det någon med annat bilmärke som noterat samma sak (eller tvärtom...)?
V70BiFuel2008
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Post by Sven »

Jag har kraftigare motorbroms på gas på alla växlar (Opel Zafira 08). Har provat min broders idag 2 ån gamla VW Passat, motorbromsen på gas var där nästan inte märkbar.
Opel Zafira CNG -08
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Post by larsa »

Jag har en känsla av att tiden till "fuel cut-off" vid släppt gaspedal tar mycket längre tid i gasläget än i bensinläget. Tills dess får ju motorn tillräckligt med gas för att gå på tomgång vilket tar bort en hel del motorbromseffekt.
Kanske fem sekunders fördröjning på gas, någon annan som vet mer om detta eller har kännt samma sak?
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Post by Fred »

Jag har en känsla av att DFCO (Deceleration Fuel Cut Off) inte är lika rapp i min Volvo som i andra bilar jag kört. Dock har jag aldrig tänkt på om det skiljer mellan gas och bensin eftersom jag kör så lite på bensin. Eller snarare har kört så lite på bensin...bor man i Stockholm så tvingas man ju köra på mer bensin än vad man vill. Jag kan testa att slå över på bensin nästa gång jag kör, i backen jag brukar störa mig på den slöa DFCO:n, så kan jag se ifall jag märker någon skillnad.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Post by Astra CNG »

Hej,

Det som bestämmer motorbromsens effekt till stor del är kompressionen, ju högre kompression desto kraftigare motorbroms.

Opel:s cng motorer är jämfört med motsvarande bensin modell försedd med andra kolvar som ökar kompressionen, från 10.0 till 12.5 om jag minns rätt.
Volvo kanske inte har ökat kopressionen på sina cng motorer, någon här kanske vet?!
Finns det en decelerations funktion vid gasdrift på volvo?

Angående Passatens "dåliga" motorbroms beror det kanske på att den är överladdad med kompressor och turbo och har därmed lägre kompression.

/Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Post by Astra CNG »

Hej,

Hittade en som verkar ha konstaterat samma sak som Mange,

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1824

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Post Reply