Tjuvstannar trots spjällrengöring

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Tjuvstannar trots spjällrengöring

Post by dr_blue »

Tjena grabbar! Har (det senaste året) haft problem med att min V70N tjuvstannar på gas, den bara dör i kraft och jag får slå över på bensin. Detta kan göras under tiden jag kör, förutsatt att den dött när jag varit uppe i varv och inte i friläge för då får jag motorstopp.

Efter tips & trix från detta forumet har jag gjort rent spjällhuset och nu ligger tomgången på stabila 750 rpm, mot tidigare hoppande mellan 1000-500 rpm för att sedan tvärdö (se video: http://www.youtube.com/watch?v=joke3jV6f5I, jag frikopplar efter ett par sekunder & den dör efter lite plågning i slutet av filmen :)). Märk att jag inte rör gasen på hela tiden utan det är motorn själv som får tuppjuck. Det mest intressanta händer vid 1:29 då den börjar köra runt riktigt och sen dör 1:59.

Dock så fortsätter den dö när jag kör på gas. Några tips? En gång hade säkringen till Bi-Fuel systemet gått och då fungerade den (så klart) inte alls på gas, bara dog när man kopplade om, men nu är allt helt och fint vad jag kunnat mäta!

Tips? Btw, gasregulatorn läcker "som ett såll", har gjort Freds bubbeltest, se video för massa bubblor :): http://www.youtube.com/watch?v=BO4UNBwms8A

Mvh Johan
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Tjuvstannar trots spjällrengöring

Post by Rushdie »

Dåliga membran antagligen. Den måste vara lite svårstartad då den stått ett tag, till exempel över natten?
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: Tjuvstannar trots spjällrengöring

Post by dr_blue »

Ja minst sagt. Därför gjorde jag Freds bubbeltest och verifierade misstankarna om att membranen "läcker som ett såll" så att säga! :)

Tack för att du bekräftade mina misstankar, det blir till att hoppas på den där engelska firman att den kan leverera membran till min kombiregulator och inte bara till lågregulatorn!
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tjuvstannar trots spjällrengöring

Post by Hewey »

Om man har tillräckligt energi och tid, jag är ganska säkert att man kan hitta någonstans en ark av likadan gummimembran och klippa själv membraner för regulatorn. Vad jag förstår, det krävs inga mirakelna från gummimembranen: den måste ta mot några bar gastryck, och läcka inte. Natruligtvis måste membranen vara elastisk, för att ventilen (som membranen är länkad till) fungerar bra.

Om man hittar en begagnad regulator med trasig membran, man kunde försöka att reparera den först. Men det ser ut är det är inte lätt att hitta en sådan :( Någon som vet om det finns en likadan web-shop som bildelsbasen.se för begagnade bildelar i Tyskland/Belgien/Holland? Där finns ju en massa gasbilar, och då måste dår också vara mera begagnade gasbildelar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply