Diagnoskoder gasdator V70

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Diagnoskoder gasdator V70

Post by dr_blue »

Hej! Läst & försökt hämta ut diagnoskoder från gasdatorn i min V70N -04 men jag har ingen "grey wire" bakom min "Petrol"-knapp som de som kör Koltecs LPG-system. Har öppnat upp och tagit bort klimatanläggningen och stereon men där finns nada. Gasdatorn borde ju vara i principip liknande. Kanske måste koppla på mej direkt i motorrummet? Någon som vet exakt var gasdatorn sitter i motorrummet? Enligt Volvo's skisser ska den sitta "till vänster om motorn" vilket ju inte är jätteexakt, speciellt inte när man inte vet hur den ser ut! :D

Se bifogad PDF (zippad) för info om diagnostic system for Koltec!

EDIT: Kan tillägga att "Diagnostic connector" finns kopplad på microprocessorn på Volvo's Necam MEGA-system för 850's och äldre V70's.
Attachments
Read out Diagnostic system Koltec.zip
(4.45 KiB) Downloaded 613 times
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Diagnoskoder gasdator V70

Post by AndersH »

Det är bilens ordinarie motorkontrollenhet (ECM, Engine Control Module) som sköter styrningen av motorn oavsett bränsle i V70N/S60/S80.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Diagnoskoder gasdator V70

Post by AndersH »

Om någon eventuellt är nyfiken på saken så slänger jag upp några kopplingsscheman som visar ECM i sitt sammanhang (årsmodell 2003). :)

6/105 = Gasfördelare (stegmotor)
8/75 = DFCO-ventil (Deceleration Fuel Cut-Off Valve)
8/88 = Ventil stora gastanken
8/89 = Ventil liten gastank vänster
8/90 = Ventil liten gastank höger

Image

Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Diagnoskoder gasdator V70

Post by Danni »

Nordström? :o
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Diagnoskoder gasdator V70

Post by Hewey »

Hej,

Vill bara klargöra lite mera för säkerhets skull. Jag tror att min bil från år 2000 är den första generation av Bi-Fuel bilar som har också gasstyrning integrerad inom huvuddatorn. Alltså det finns ingen separat gasdatorn -> ingen grey wire. Kanske man kan läsa samma felkoder (som man får från gamla systemer med grey wire) ut från Volvo's egen datorsystem, men vet inte om det stämmer.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: Diagnoskoder gasdator V70

Post by dr_blue »

Hej AndersH & Hewey!

Tack för era svar! OK det var tvärt emot vad jag trodde! Men varför lämnar gassystemet inga felkoder i ECM'n? I alla fall inget som en "vanlig" felutläsning kan detektera? Jag har haft problem med att bilen stannar på gas och gör över på bensin titt som tätt och för något år sedan så bad jag Volvo läsa av felkoder men där "fanns inga". Datorn i bilen borde ju i alla fall veta var det går snett väl? Volvo sa till mej att man fick byta prylar "efter hand som" och se vilket som "hjälpte".. Därav mina undersökningar nu de senaste månaderna då problemen intensifierats på sistone!
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: Diagnoskoder gasdator V70

Post by dr_blue »

Kan tillägga att det var från det här schemat som jag hittade i ett pressmeddelande för Volvo 850 Bi-Fuel för 1996:

Image
http://img5.imageshack.us/img5/339/20100725001849.jpg
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
Post Reply