Kallare termostat för metankörning?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Kallare termostat för metankörning?

Post by Hewey »

Om man kör nästan bara med metan, skulle man inte kunna använda en kallare termostat (tex. ~70 °C)? För är det inte så att man behöver hög motortemperatur bara för bensin, för att bensin ska växla sig komplett från vätska till gas -> brinna bra. Metan är färdigt gas och blandar lätt med luft. En kallare motorn med metan ska ha mera effekt (på grund av kallare metan) och också slita mindre / ha mera livstid, eller hur?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kallare termostat för metankörning?

Post by Astra CNG »

Hej Hewey,

Knepig fråga, jag förstår inte varför en lägre motortemp skulle vara till fördel? Det du bla beskriver är bränslet och dess egenskaper att förgasa sig.
Jag misstänker att du tänker på förbränningstemraturen? Det blir nog sämre avgasrening med en lägre motortempratur, katalysator osv.

Kan du förklara mer tekniskt varför det skulle bli bättre?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Kallare termostat för metankörning?

Post by Rushdie »

Förutom problemet att hitta en vettig termostat som öppnar redan vid 70°C, så lär motorstyrningen balla ur fullständigt. Dessutom så kommer dessa få grader inte förändra temperaturen i förbränningsrum speciellt mycket. Risken är att du får högre förbrukning, för att motorstyrningen kompenserar med mer bränsle för att den tror att motorn är under uppvärmning. Har katten tänt och lambdan fungerar, men temperaturen aldrig når normala nivåer så kan jag tänka mig att motorstyrningen till slut tröttnar och börjar sätta felkoder. Så hade jag designat systemet iaf :)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kallare termostat för metankörning?

Post by Hewey »

Motorstyrningen måste ge mera bensin när motorn är kalt på grund av att alla bensin ska inte förgasa (och tända) sig innan motorn har värmat sig till ~ 80...90 °C. Men när man användar metan, det är inte logisk om motorstyrningen ger mera metan när motorn är kalt, det behövs inte. Tvärtom, när motorn är kalt, också metanen är kallare, innan kylvätskan värmar sig och värmar också metanen. Därför får man större massa av metan med samma gasfördelare öppningen när motorn är kalt. Så, när motorn är kallt, motorstyrningen skulle hellre öppna gasfördelaren lite mindre än då när motorn är varm. Den kylvätska temperatur gränsen (15 °C) som Volvo bilar kräver innan metanen kan användas, är bara att skydda gastryckregulator/kylvätska från frysning. Om man startar i vinter i -30 °C, kylvätskan kan frysa om man kunde köra med metan, eftersom metanen skulle kyla kylvätskan även mera.

Jag tänker att kanske det skulle vara säkrare för gasbilister (som kör nästan bara med metan) att ha kylvätska/motor temperaturen lite kallare, eftersom när man kör med metan, motorn har ingen kylning från bränsle förgasning. Då om man kör mycket hård med metan, och motorn är färdigt mycket varm, inre delar av motorn kan värma sig mycket hög innan kylvätskan kylar dom igen. Det finns ju värmeskiftresistans mellan kylvätska och förbränningsrum / cylinder. När man kör hård men bensin, då motorn också har mycket bensin som förgasar sig och kylar motorn från inne.

Vet inte hur mycket ska avgastemperaturen skilja om man användar kallare termostat med metan? Varför skulle det skilja?
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Kallare termostat för metankörning?

Post by CarlBurator »

Oavsett ifall motorstyrningen använder temperatursignalen för att reglera gasflödet eller ej så tror jag att en konsekvent lägre kylvätsketemperatur innebär mer besvär än fördelar. T ex är oljans egenskaper temperaturberoende, så ändrar man motorn för att gå kallare eller svalare rubbar man även den balansen.

Nu har jag inte provat med någon gasbil, men alla mina tidigare bensinare som jag bytt termostat på har alla mått och gått bättre med en varmare s.k. vintertermostat som får sitta i hela året. Moderna bilar som är stenhårt styrda av elektronik skulle jag gissa funkar bäst med originaltermostaten.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Post Reply