Trimming på sommartiden med en insugluftkylare?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Trimming på sommartiden med en insugluftkylare?

Post by Hewey »

Alla bilpimparna ohoj, det är sommartiden igen och man självklart bara måste trimma lite bilen... :mrgreen:

Skulle det kanske vara möjligt att använda kylningseffekten i gastryckregulatorn till kylning av insugluft? Om man avskiljar gastryckregulator kylvätskaslangor från motorkylvätskasystem och konstruerar en separat vätskacirkulation från gastryckregulatorn. I den här värmeväxlingsystemet ska vara en vätska-luft värmeväxlare (tex. en kupevärmepaket under insugluftfiltern) och en vattenpump. Skulle det kanske fungera? Självklart ska den fungera bara i sommartiden, annars vill gasregulatorn frysa.

Slutligen både insugluft och metan vill vara kylare -> mera kraft :)

Mvh, Hewey

EDIT: I gamla trofasta Bi-Fuel systemer det finns ju separata gastryckregulatorer för hög- och lågtryckregulation. Om man vill inte pimpa för mycket, man kan avskilja bara högtryckregulator (som till och med har bättre kylningseffekt från 200 -> 8 bar) från motorkylvätskasystemet till pimparesystemet. Då lågtrycksregulator, som måste fungera bra med vacuumreglering, ska absolut inte frysa. Kanske man kan då också köra med en sådan system i lite kallare väder än sommartiden.

Wallander, är du redan färdigt för en gasbilstreetrace...? :mrgreen:
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Trimming på sommartiden med en insugluftkylare?

Post by Wallander »

:lol: Hehe! Alltid redo! :D
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply