Alla bilpimparna ohoj, det är sommartiden igen och man självklart bara måste trimma lite bilen...
Skulle det kanske vara möjligt att använda kylningseffekten i gastryckregulatorn till kylning av insugluft? Om man avskiljar gastryckregulator kylvätskaslangor från motorkylvätskasystem och konstruerar en separat vätskacirkulation från gastryckregulatorn. I den här värmeväxlingsystemet ska vara en vätska-luft värmeväxlare (tex. en kupevärmepaket under insugluftfiltern) och en vattenpump. Skulle det kanske fungera? Självklart ska den fungera bara i sommartiden, annars vill gasregulatorn frysa.
Slutligen både insugluft och metan vill vara kylare -> mera kraft
Mvh, Hewey
EDIT: I gamla trofasta Bi-Fuel systemer det finns ju separata gastryckregulatorer för hög- och lågtryckregulation. Om man vill inte pimpa för mycket, man kan avskilja bara högtryckregulator (som till och med har bättre kylningseffekt från 200 -> 8 bar) från motorkylvätskasystemet till pimparesystemet. Då lågtrycksregulator, som måste fungera bra med vacuumreglering, ska absolut inte frysa. Kanske man kan då också köra med en sådan system i lite kallare väder än sommartiden.
Wallander, är du redan färdigt för en gasbilstreetrace...?
Trimming på sommartiden med en insugluftkylare?
Trimming på sommartiden med en insugluftkylare?
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Trimming på sommartiden med en insugluftkylare?
Hehe! Alltid redo!