Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by larfor »

Min Astra -00 tycker jag drar ännu mer olja nu, ca 1 liter/ 100 mil verkar det som. Den har gått 13 500 mil.
Och på senaste besiktningen var det mycket nära att den inte gick igenom på grund av höga HC-värden.
Kan det vara så att oljeförbrukningen är orsaken till de höga värdena eller borde katalysatorn klara att rena föroreningarna från oljan?
Kanske har katalysatorn blivit dålig pga att jag kört länge med hög oljeförbrukning?

Råkade ut för överhettning (kokning) en gång, varefter det var nödvändigt med topplocksrenovering. Jag tror att oljeförbrukningen och HC-värdena steg efter detta.

Hade ju också stora problem med tändningen ett par år, bilen ryckte och gick orent på tomgång.
Kan detta ha lett till dålig förbränning och försämrat katalysatorn?
Kan misständningarna ha lett till skador på motorn med högre oljeförbrukning?

Min servicemekaniker har sagt att han känner till att flera Astror med min motormodell (Ecotech) har haft problem med hög oljeförbrukning och man har fått byta kolvar på dem.
Enligt honom beror det på att konstuktionen på kolvarna gjorde att motorerna slets ut mycket snabbt. Vet inte om det kan vara sant eller ej.

Någon som har några ideér om mina funderingar?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by Hewey »

Om motorn rycker mycket och man kör med ryckningar, katalysator övervärmar och går sönder. Jag hade en sådan olycka, och HC-utsläpp gick mycket hög efter det (över 200 ppm). Behövde att köpa en ny katalysator. Bytade alla tändspolar också på samma tid, eftersom ryckningar kom på grund av en dålig tändspole.

Kan inte säga om oljan har någonting att göra med sönder katalysator, kanske inte mycket. Kanske lite tjockare olja skulle vara bättre?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by larfor »

Tändningsproblemen på min bil berodde på trasig tändkasset (den är istället för tändspolar) och dåliga tändstift. Tändstiften var också dåliga och hade vita beläggningar, vilket tydde på att olja kom in i motorn.
Hade bilen på service nu efter besiktning. Först fick dom också höga värden, sen körde dom bilen på trean en bit på motorväg så att den blev riktigt varm. Då blev värdena bra. De sa att det är bra att "bränna ur den" lite då och då. Men det kan ju inte vara meningen att man ska behöva köra bilen på det sättet innan besiktning.

Dom bytte inte tändstift på denna service, eftersom det tydligen inte ska göras varje gång. Men om den drar mycket olja kanske dom måste bytas oftare? Kan tillägga att den ganska ofta går dåligt på tomgång, mycket låga varv, ca 500, och ibland höga, ca 1300. Kanske det beror på dåliga tändstift?

Men jag är fortfarande lite förbryllad över varför den drar så mycket olja. Kanske ska prova lite tjockare olja, men det ska väl fortfarande vara syntetolja?
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by Astra CNG »

Hej larfor,

Att motortypen (X16XEL) i din Astra förbränner motorolja är tyvärr inte ovanligt.
Detta beror ofta på två olika saker, ventiltätningar eller kolvringar som fastnat.
Jag förutsätter att ventiltätningarna böts vid renoveringen efter överhettningen, så det beror inte på dem.
Att kolvringarna fastnar kan ibland bli så illa att motorn inte startar pga ingen kompression, ibland på en eller flera cylindrar samtidigt.
Detta med allt sot som bildas vid föränningen av oljan får en del tråkiga följdfel.Ett klassist beskrivet - ryckte och gick orent på tomgång.
Vanligtvis beror detta på en elektrisk EGR ventil som kärvar / fastnat ofta pga av sot.
Angående kolvarna så har många bytts men pga att de varit för små, alltså fel från tillverkningen av motorn.
Konstigt nog klarar sig katalysatorerna, dör de så brukar det vara av andra anledningar.

Svårt att råda dig till något enklare än att byta kolvar, det finns två saker du kan prova.
1 - Det jag kallar Finsk sotning, köp en burk 556, håll motorvarvet på ca 2000-3000 varv samtidigt sprayar du in 556 i insuget, till burken är tom. Obs motorn bör vara varmkörd innan.

2 - En annan typ av sotning, köp en dunk fotogen eller diesel, gänga ur tändstiften, vrid motorn tills alla kolvar är i samma höjd, ta en tratt och fyll förbränningsrummen, låt stå över natten eller en vecka och se till att det finns vätska hela tiden. Efter allt detta byter du givetvis motorolja eller enklast om oljepluggen är urskruvad redan från början.

Orsaken till att kolvringar fastnar är ofta sot. Detta beror ofta på att det slarvats med service och speciellt med de som kör många korta sträckor och sedan servar bilen efter km/mil baserat serviceschema. Opel rekomenderar att vid denna typ av körning byta motorolja var 500-1000 mil istället. Anledningen till de "nya" känsliga motororerna är sk lågfriktionsmotorer eller i detta fall kolvar. Kolvarna är då mycket korta och kolvringarna "trycker" inte så hårt mot cylinderväggarna. Fenomenet med oljeförbrukning kommer vi få leva länge med tror jag. Audi har tex vissa motorer som kan dra lika mycket som nio oljebyten mellan servicetillfällena.

Nu till det fina, gasbilar som nästan uteslutande kör på gas har inte dessa problem med sot då det inte bildas något sot från förbränningen.
Och då menar jag inte sk gasbilar som efter start går en bit på bensin - usch!

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by Rushdie »

Det beror väl på hur hårt den gått tidigare. Har man bara fiskört en längre sträcka och aldrig varvat upp den ordentligt så kan man få problem. Bromsarna bak är också en sådan sak som lätt strular om man inte kör 'ordentligt'.

Att tändstiften inte byttes på grund av att detta inte krävs vid varje service är ju lite fel. Stiften är ju en utav de första delarna som tar stryk vid felaktig förbränning/körning, följt av avgasventiler och avgasrening. (Om den inte spikar då dvs)

Du kan göra ett kompressionsprov för att se hur kolvringarna mår. Detta är inte helt tillförlitligt när det gäller oljeproblem dock, eftersom kompressionsringarna kan må bra, men oljeskrapringen mår dåligt. Eller tvärt om. Men om kompressionsringarna är dåliga, är nog oljeskrapringen det med. (eller tvärt om :) )

Är kompressionen dålig så är det ganska troligt att ringarna är dåliga och till viss del bidrar till hög förbrukning. Är kompressionen bra betyder det dock inte att oljeskrapringarna är bra.

Vad säger manualen om oljeförbrukning? Jag vill minnas att jag för några år sen slöläste en manual till en opel och blev förvånad över att det specificerades 5dl / 1000km oljeförbrukning.

Finsk sotning :D . Den var bra.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by Hewey »

Det går inte att kalla den där operation en Finsk sotning. Vi är så fattiga här att en hälft burk av 556 måste räcka... :mrgreen:

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Hög oljeförbrukning och höga HC-värden

Post by Astra CNG »

Hej Hewey,

Det var inget illa menat med Finsk sotning :wink:

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Post Reply