Kolla gastrycket

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
jool
Posts: 4
Joined: 2010-05-18, 11:33
Location: Stockholm

Kolla gastrycket

Post by jool »

Hej. Hade bilen inne för service i slutet av april, efter en vecka började den gå ryckigt på gas.
Snackade med verkstan och frågade om de missat något. Svaret blev "absolut inte". Jag frågade om gastrycket och gasfilter, svaret blev
att det kollas inte på vanlig service. Jag visade då serviceprotokollet att punkten gastryck kontroll/justering var ikryssad.
Killen blev tyst och gick in till teknikern och snackade lite, kom tillbaka och bokde in en tid för en ny koll.
Idag kom jag på att bilen var tom på gas när den var inne, kan de kolla gastrycket när det är tomt på gas?
VOLVO V70 BI FUEL -06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kolla gastrycket

Post by Fred »

Hej jool och välkommen till forumet!

En sak som är jättebra är om du skriver i din signatur vad kör kör för bil, modell och årsmodell är väldigt bra. På så sätt slipper man fråga när du ställer frågor om problem med din bil.

Om bilen är tom på gas kan trycket ej kollas.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kolla gastrycket

Post by kallabaz »

På Volvo har jag lärt mig att den måste ha mer än halv tank och inte får vara fylld inom 4 timmar innan service.
jool
Posts: 4
Joined: 2010-05-18, 11:33
Location: Stockholm

Re: Kolla gastrycket

Post by jool »

Tack för svaren.
Jag lämnade in bilen i dag, pratade med servicekillen och påpekade att tanken var tom förra gången.
Svaret blev- det måste ha funnis lite gas kvar när jag kollade.
Jag sa till honom att jag ville ha trycket kollat en gång till nu när det finns gas.
Han skulle kolla det och det skulle bli utan kostnad.

Jag tror att de struntade att kolla förra gången.

Jag hade /har bilen hos Bilia i Tyresö.
Finns det någon annan verkstad i Stockholm som har kunnig personal på gas?
VOLVO V70 BI FUEL -06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kolla gastrycket

Post by Fred »

Finns det någon Bilia som har kunnig personal...? :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kolla gastrycket

Post by Hewey »

När gasen tar slut i körning, motorn växlar till bensin när gastrycket räcker inte mera till den där gas krävet. Men på tomgång är gas krävet inte så stor, så bilen vill gå igen med gas om man växlar till gas på tomgång. Men eftersom det ska vara mera än halv tank gas när man kollar gastrycket, den första gastryck mätning kanske gav inte en perfekt resultat.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kolla gastrycket

Post by Fred »

Hewey,

Så fungerar inte de nyare BiFuel riktigt. När bilen känt av att gasen är slut så slår den över till bensin och går på bensin tills man tankat gas igen.

Vi har ju en knapp för att koppla om till bensin som har en liten orange lampa. Denna lampa lyser med fast sken när föraren valt att köra på bensin och blinkar när föraren valt att köra på gas men bilen ändå går på bensin. Om gasen är slut så fortsätter lampan blinka tills tanken fyllts över den "kritiska gränsen". När bilen sen startas efter att gasen fyllts på så blinkar lampan (eftersom BiFuel alltid startar på bensin) för att sedan slockna när motorn automatisk går över på gas. Vi har ingen möjlighet att "tvinga" bilen att gå på gas utan vi kan endast be bilen att göra det när den är redo för det! :)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kolla gastrycket

Post by Hewey »

Hej Fred,

Tack så mycket igen om detaljerad information om nyare modeller :) Jag blev bara så sorgsen för den Bilia odugling när vi alltid talar illa om dom, att jag måste lite hålla med dom också. Dom är slutligen bara människor som sällan har en Bi-Fuel bil i service. Men om dom verkligen ljuger till människor att dom gjort en gastryckmätning när dom inte gjort det, då är dom lågbrytarna.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
jool
Posts: 4
Joined: 2010-05-18, 11:33
Location: Stockholm

Re: Kolla gastrycket

Post by jool »

Hej.
Har nu haft den inne på gastrycksmätning, nu var det inget fel på trycket. men de bad om ursäckt och hänvisade till Bilia i Haga norra om jag fick gas problem. Bilen gick forfarande ryckigt på gas och efter ett tag så började motorlampan lysa.
Jag bytte tändstifft och allt blev bra, lampan slocknade efter 5 mils körning och problemen har inte kommit tillbaka.
Ett tips är att sätta in NGK stift. :)
VOLVO V70 BI FUEL -06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kolla gastrycket

Post by Fred »

Ja, NKG-stift har vi diskuterat i en annan tråd. Det verkar onekligen vara det bästa för våra bilar! :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply