Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

Post by anderslofberg »

Hej!

Jag har problem med ett skorrande eller skramlande oljud (det låter nästan som det vore fel på avgassystemet) på min V70 Bifuel från 02. Precis vid dragläge och dessutom runt 1800 i varvtal hörs det. Jag har bytt spännhjul och rem, men det hörs fortfarande. Mekanikern på Bilia säger att förmodligen är det frihjulet till generatorn som är dåligt. Nu visar det sig att det inte verkar gå att byta endast frihjulet på generatorn i min bifuel. Alltså måste man byta hela generatorn för ca 7000 kr, vilket verkar väldigt dyrt. Oljudet är dock irriterande och det låter mycket.

Har någon av er haft liknande problem? Kanske något tips på vad man kan göra.

Mvh
Anders
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

Post by Hewey »

Kanske någon annan verkstad vill byta bara frihjulen först, och kolla om det hjälper? Finns det ingen annan generator / reparerad än en ny original för V70? Säkert det är dyrt.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

Post by Fred »

Det finns massor av firmor som endast jobbar med att renovera generatorer och startmotorer. Gissningsvis kan man lämna in sin gamla i inbyte och få en rekonditionerad till ett mycket bättre pris än en ny!

Anders,

Din fråga är ju inte direkt BiFuel-specifik så ett tips är att ställa frågan i något av Volvoforumen: http://www.jagrullar.se eller http://www.svxc.se.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Re: Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

Post by anderslofberg »

Tack för tipsen. Jag har fått dubbla besked om det här med generatorfrihjulet. Teknikern på Bilia säger att det i deras reservdelssytem inte finns något frihjul att få tag på till min generator. Men nu när jag ringde bildelsförsäljningen på Bilia säger de att det finns att få tag på. Jag ska se om någon annan verkstad kan montera in det i så fall. Annars får kolla efter begagnade/renoverade generatorer.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

Post by Fred »

Suck...jag slutar aldrig förvånas över inkompetensen hos Bilias personal... :evil: Får man reda på att en sak inte går att lösa på ena Biliaverkstaden så är det bara att fråga på nästa...har man tur så hittar man någon som kan något!

Jag kom in med min bil för att jag ville att de skulle stänga av den idiotiska funktionen att bakrutetorkaren sveper automatiskt när backen läggs i och vindrutetorkaren är aktiverad. Killen jag pratade med sa att "Den går inte att stänga av"...eftersom jag var lite påläst sa jag att jodå, det går visst. Koppla upp bilen mot VIDA bara och så går man in under parametrar. "Nä, det går inte" sa han, varpå jag insisterade. Mycket riktigt, under "Parametrar" fanns "Inaktivering av bakrutetorkarautomatik" (eller något liknande)..."Ööööh, ja där fanns det ju" klämde meken ur sig...

Det är helt otroligt att man som kund ska utbilda volvomekarna på volvoverkstaden! :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Oljud på v70, vid dragläge och visst varvtal

Post by Hewey »

Stora firmor, stora toleransar... :lol:

Vad kan man göra? Dom har monopol med sina VIDA system. Kunden måste hjälpa dom att använda systemet, och betala för det också. Är det redan dags för köpa en 240 eller sådan bra bil utan VIDA-s#¤%&n, och köpa billiga delar från Biltema eller sådan? Jag har funderat denna alternativ MYCKET på senaste tiden. Det spelar ingen roll om en gamlare bil förbrukar lite mera bränsle, den är ingenting när man jämför det med nuförtidens elektroniska monopol-reservdelar och monopol-servicekostnader!

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply