Tar ovanligt lååång tid att tanka...

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by conny »

Jag har tre gasbilar, två Passater som rullar som taxi och en v70 bi-fuel privat. Jag tankar dom vid samma tankställe (Skellefteå) och det går mycket långsammare när jag tankar Passaterna än volvon. Förr gick det lika fort att tanka alla bilar, men det är nåt som har hänt. Den pumpar in gasen i små stötar och det kan ta tio minuter att få full tank. Nån som vet nåt om detta problem?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Hewey »

Det här är bara en gissning, men kanske det är bättre att gissa än vara helt tyst. Kanske någon (lednings?) ventil öppnar inte bra nu i Passater? När temperaturen ökar mot sommaren, det kan leda till skillnader på fungering av delar. Till exempel, i sommar min tankningsventilen läcker nästan aldrig, när i vintertiden den läcker ofta.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Jimmy »

Jag köade bakom en av dina bilar och trodde att det var fel på pumpen, så jag blev lite förvånad när allt fungerade som vanligt när jag tankade. Jag har ingen gissning om vad som är fel, det är ju dock intressant att det är på båda Passaterna.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by AndersH »

Fånig fråga kanske, men hur kommer gasen in i tankarna när man tankar? :)

det sitter ju en elektriskt styrd ventil på varje gastank som öppnas när man startar motorn och som stängs när man stänger av motorn. Bilens elektronik kan ju knappast känna av att man ansluter ett tankmunstycke så hur kommer gasen förbi dessa ventiler och vidare in i tankarna? En separat påfyllningsventil på varje gastank som öppnar när man lägger på ett tryck som är högre än det som råder i gastanken kanske?

Kunde vara intressant att veta hur det går till. :)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Fred »

Nu vet jag inte exakt hur systemen är uppbyggda men jag är ganska säker på att påfyllningsnippeln under tanklocket är ansluten till en gasledning till 1:a tanken som sedan är ihopkopplad med de övriga tankarna så att även de fylls vid tankning. Sedan finns det en ledning i andra änden av tankarna, bildligt talat alltså, som går till motorn. Det är denna ledning som har den elektroniska avstängningsventilen.

Detta är dock bara gissningar från min sida...kanske någon annan vet helt säkert?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Hewey »

Finns det verkligen elektrisk styrda ventiler också från lilla gas tankar i nyare Volvos? Liksom Fred, jag tror också att endast stora tank ventilen har en solenoid i gaslinjen till motorn.

Gaslinjen från påfyllningsnippeln går först till stora tanken, och från stora tanken till höger lilla tanken och från där till vänster lilla tanken. Alla tankar har ju en "pipe break" ventil, som har en kula mot fjäder: om en gasrör ska bryta och läcka, gasflödet blir mycket stor och trycker kulan mot hålen. Också man kan stänga alla ventiler med sexkanthålskruver.

Jag är inte säker om saken eftersom jag har inte en sådan nyare Volvo, men ni som har, ni kan kolla från under bilen, om det verkligen finns elkablar från dessa lilla gastank ventiler. Vad finns på gassystemet i Passaten, jag har tyvärr "keine ahnung"... :mrgreen:

Mvh, Hewey

EDIT: Jag gjorde en enkel teckning om systemet, är ju inte 100 % säker att det går som här, men vara snälla och kommentera!

Image
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by conny »

Nu är den ena lagad! Dom bytte påfyllngsventil och nu går det lika fort som det gjorde tidigare att tanka. Vi har tre Passat Ecofuel inom Skellefteå Taxi och samtliga fick samma fel inom några veckor. Alla levererades samtidigt och har gått ca 13000 mil. Tack för alla svar jag fått!
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Stålis »

Skönt att det löste sig. Men visst är det märkligt att det drabbade alla tre bilarna nästan samtidigt. Om det är fler som drabbas vid 13000 mil får vi hoppas att de läser sen här tråden...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
nordan
Posts: 11
Joined: 2009-12-30, 20:04

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by nordan »

Min Touran TSI ecofuel som gått 7000 mil har liknande problem. Det tar väldigt lång tid att tanka och pumpen säger fullt fast det bara gått i halva mängden gas mot normalt. Verkstaden vet inte vad felet är...
Touran TSI Ecofuel DSG7 uttagen Nov-09. 12.000 mil
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Danni »

nordan wrote:Min Touran TSI ecofuel som gått 7000 mil har liknande problem. Det tar väldigt lång tid att tanka och pumpen säger fullt fast det bara gått i halva mängden gas mot normalt. Verkstaden vet inte vad felet är...
Be dem byta påfyllningsventil? :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
nordan
Posts: 11
Joined: 2009-12-30, 20:04

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by nordan »

Ska tipsa om detta imorgon :-)
Touran TSI Ecofuel DSG7 uttagen Nov-09. 12.000 mil
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by AndersH »

Hewey wrote:Finns det verkligen elektrisk styrda ventiler också från lilla gas tankar i nyare Volvos? Liksom Fred, jag tror också att endast stora tank ventilen har en solenoid i gaslinjen till motorn.
I elschemat för min Volvo V70N -03 ser det ut att finnas en elektriskt styrd ventil på varje gastank:
Image

Image

8/88 = Solenoid, rear CNG fuel tank
8/89 = Solenoid, front left CNG fuel tank
8/90 = Solenoid, front right CNG fuel tank
nordan
Posts: 11
Joined: 2009-12-30, 20:04

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by nordan »

nordan wrote:Min Touran TSI ecofuel som gått 7000 mil har liknande problem. Det tar väldigt lång tid att tanka och pumpen säger fullt fast det bara gått i halva mängden gas mot normalt. Verkstaden vet inte vad felet är...
När jag tankar i Borås så går det i snigelfart och det går endast i ca 10 Nm3, men när jag tankade i alingsås idag så gick det sakta i början men sen gick det i normal fart, fick i 17 Nm3 mot normalt 25-26. Vad ska man tro om detta?
Touran TSI Ecofuel DSG7 uttagen Nov-09. 12.000 mil
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Hewey »

Förlåt om lite offtopic igen. Tyvärr förstår jag inte el-teckningar, men i bilden det ser ut att lilla tankar har bara enkla ventiler. Kan någon kolla kanske från under bilen, finns där verkligen el-kablar? Om där finns solenoider, jag också förstår inte hur dessa solenoider vet när man tankar bilen?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by joppe »

Igår var det en Passat och en V70 före mig och dom sa att det gick jätte trögt och fick bara i drygt 10 respektive 14 Nm3.
Men på min Zafira gick det ovanligt snabbt och jag fick full tank (ca. 23 Nm3).
Kan det vara olika beroende på bilmodell ?? :roll:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
nordan
Posts: 11
Joined: 2009-12-30, 20:04

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by nordan »

Nu är fåfyllningsventilen bytt på min touran. Nu går gasen i med normal fart igen, men det fattas fortfarande ca 8 Nm3 till full tank så det måste vara nåt mer fel. Ska lämna in den på onsdag igen.
Touran TSI Ecofuel DSG7 uttagen Nov-09. 12.000 mil
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Hewey »

Förstår inte bra hurdana ventiler finns det i bilar med många gastankar, men kanske också ventiler mellan gastankar kan blocka sig stängd med tiden? Då gasen går kanske till en tank men inte till den annan eller/och tredje. Men ni som har många tankar, ni har det alltid bättre än vi med bara en tank: om den enda tanken blockar sig stängd, vi har ingen gas då.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
nordan
Posts: 11
Joined: 2009-12-30, 20:04

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by nordan »

nordan wrote:Nu är fåfyllningsventilen bytt på min touran. Nu går gasen i med normal fart igen, men det fattas fortfarande ca 8 Nm3 till full tank så det måste vara nåt mer fel. Ska lämna in den på onsdag igen.
Utan att verkstaden hunnit titta på problemet så går det nu att tanka fullt igen......
Touran TSI Ecofuel DSG7 uttagen Nov-09. 12.000 mil
beskt
Posts: 6
Joined: 2009-10-11, 21:42

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by beskt »

Jag har själv en gammal golf 2003 som jag bara får i halv tank också. Möller bil i Örebro har haft den inne två gånger utan att kunna röna ut vad som är fel. Nu tror dom sig veta att en ventil ska bytas...PRIS 9000 kr!!! Ventilen kostar 4000 kr säger dom. Låter helt osannolikt. Någon annan som har liknande bil/ålder och /eller liknande erfarneheter från verkstäder som inte verkar veta vad domgör? Kan det vara så svårt med gas?!??
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Tar ovanligt lååång tid att tanka...

Post by Mange »

@beskt: Jag tror dessvärre inte att de var så mycket bättre innan de blev "Möller bil" heller... :roll:

@Hewey: Bra att du fördjupar dig i tekniken så att man kan få hjälp den dagen det behövs. En annan fråga till dig: Vet du om de har samma munstycken för påfyllning av gas i Ryssland? :?:

@Conny: Har Passaterna varit problemfria och hur stor andel körs de på gas? Gissar att de ligger runt 90-95% med tanke på räckvidden kontra tätheten(?!?) mellan pumparna... (själv har ligger jag runt 50% hittills i år vilket jag är nöjd med som umebo) :mrgreen:
V70BiFuel2008
Post Reply