V70 bi-fuel, vanliga problem?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Josefine
Posts: 2
Joined: 2010-04-19, 15:31

V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Josefine »

Vi går och funderar på att köpa en v70 bi-fuel från 02-06 som har gått drygt 20000mil. och undrar därför:
Vilka problem brukar dessa modeller ha?
Dyra reparationer?
Vad bör vara bytt/åtgärdat?
Kräver Bi-fuel modellen service oftare än en bensinbil?

Helt enkelt, är det ett bra köp? :)

(Har i nuläget en Subaru Outback 2,5l)
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Micke77 »

Du skriver att du vill köpa en bi-fuel som har gått över 20000 mil. Det viktigaste att tänka på är att en fd taxi kan vara lurig. Det är vanligt att toppen rasar på taxibilar som går på gas men ovanligt på privatkörda (normalkörda) bilar. Tydligen är det all tomgångskörning i väntan på kunderna som knäcker motorerna.
Gasspjället (ETM) är en svag del i bilen som brukar ge upp strax innan dessa miltal eller där omkring.
En del bilar behöver byta delar i själva gassystemet, tex regulatorn, gasfördelaren, stegmotorn i gasfördelaren. Är dessa bytta nyligen är det ett stort plus då det är delar som kostar ganska många tusen kronor.
Som alltid är det viktigt med en välservad bil, speciellt då gassystemet kräver lite service. Där ska dräneras olja, bytas gasfilter och trycket skall justeras.
Motorn är en stark konstruktion som kommer att leva länge om den får service i tid. Köper du en automat rekommenderar jag att byta olja i växellådan trots att volvo inte föreskriver det. Låda blir som ny, samt att livslängden ökar.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Josefine
Posts: 2
Joined: 2010-04-19, 15:31

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Josefine »

Tack för svaren :)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Fred »

Micke täckte in det mesta, bra jobbat! :D

Tilläggas kan att dessa bilar är identiska med "normala" V70N om man bortser från gassystemet. Detta gör att BiFuel har samma styrkor och svagheter som dessa bilar. Ett tips är att kolla lite på forumen www.jagrullar.se och www.svxc.se för mer information. Sök på "köpråd" i rätt kategori så kommer du få många tips på vad du bör vara uppmärksam på. Som exemplet kan jag nämna att länkarmarna fram är en typisk svaghet medan avsaknad av rost är en styrka.

Lycka till med gasbilköpet, grattis till ett bra miljöval och välkommen till forumet! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Göran »

Micke77 wrote:Du skriver att du vill köpa en bi-fuel som har gått över 20000 mil. Det viktigaste att tänka på är att en fd taxi kan vara lurig. Det är vanligt att toppen rasar på taxibilar som går på gas men ovanligt på privatkörda (normalkörda) bilar. Tydligen är det all tomgångskörning i väntan på kunderna som knäcker motorerna.
Enligt källor som tidigare jobbat på Volvo är problemet ovan åtgärdat på senare årsmodeller vågar dock inte nämna ngn exakt tidpunkt för införande.

Rekommenderat serviceintervall är 2000 mil alternativt inom ett år (det som först inträffar) lika med bensinmotorerna de första årsmodellerna. De senare bensinarna har 3000 mil medan gasbilarna "fortfarande bara" har 2000 mil. Men det blir ju skillnad bara om man kör över 2000 mil/ år.
Att tänka på är att bilarna har "flytande" intervall en dator analyserar körförhållandet, så beroende hur du kör så kan du få kortare längre intervall, men det rör sig bara om några hundra mil plus eller minus.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Hewey »

Om ni vill ha en bil med 20000 mil, det är möjligt att också några ovanliga delar har lite livstid kvar. Om bilen har haft mycket stadkörning (som en taxi vanligt har), styrservon kan läcka, och den måste bytas. Kolla servoaxeln för oljaläckning (säljaren har kanske renat närheten). Också om ni kan höra lätt en ovanlig ljud när du styrar, kan servon vara nästan kaputt.

Katalysatorn kanske lever mycket långt, OM allt har alltid varit bra med motorn. Men om motorn har haft problemer, och obrinnade bränsle har gått till katalysatorn, katalysatorn kan gå sönder mycket snabbt. Om ni är seriös om en någon bil, det kostar inte så mycket om man testar utsläppena i en neutral plats, som en besiktningsplats. HC utsläpp skulle vara under 10, jag hade ca. 120-200 när katalysatorn var sönder. Orsaken varför katalysatorn gick sönder var att en tändspole gick sönder, och jag körde hemma med en cylinder som inte brinnade bränsle. Köra inte även en kort tid med bilen som går inte med alla cylindrar... annars kan det bli mycket dyrt. Tändspolar är inte så dyra, byta alla 5 i samma tid om en går sönder.

Styrservobyte kostade ca. 700 €, katalysatorbyte ca. 1100 € i Volvo-verkstad. Inte billigt.

En bra köp? Vad ska jag säga... en bil om vad som helst märke, med 20000 mil är en frågetecken. Betala inte så mycket för den i alla fall, speciellt om ni har ingen bevis om servicehistori. Bästa problemfria tider (när bilen inte kostar så mycket fortfarande) är kanske mellan 10000-15000 mil. Ju mindre delar i bilen, desto mindre chans av feler. Bi-fuel bilar har ju två komplett bränslesystemer, så chanser till fel är lite större. Men i samma tid är det också en skydd att ha två bränslesystemer: om någon går fel i en system, man kan alltid kör hemma med den annan.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Micke77 »

Det finns ett enkelt test att göra för att se om gassystemet mår bra. Ha växellådan i neutral, alternativt tryck ner kopplingen. Prova att varva upp motorn till ca 2500 varv. Jämför hur fort bilen ökar varvtalet under gasdrift och bensindrift. Jämför även hur lång tid det tar för varvtalet att sjunka tillbaka till tomgång igen både på gasdrift och bensindrift. Det skall vara minimal skillnad mellan de två bränslena. Ändras varvtalet betydligt saktare på gassystemet så väntar reparationer för en hel del pengar. Märker du ingen skillnad mår systemet bra.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by MartinF »

Micke77: går det att säga vilka delar av gassystemet som omfattas av detta test? Jag testade ju på min bil innan jag köpte den och märkte ingen skillnad mellan bensin och gas. Den hade även perfekta avgasvärden på besiktning för en månad sedan.

Vore ju bra att veta att bilen mår bra med andra ord :)

En annan bil jag testade (men inte köpte) tappade varv betydligt långsammare på gas än på bensin när jag gjorde testet. Att den sedan var ruskigt sliten för så få mil (12000) gjorde ju inte saken bättre.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by Hasso »

Noterade häromdan när jag tankade gas och språkade med en Taxichaufför med en gas V70 som passerat 50.000 mil.

Märkligt tankar man bensin säger man inte ett ord till de andra som tankar, men vid Biogasmacken är det alltid en konversering och man hälsar på varandra tom här i Gnällbältet !!
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 bi-fuel, vanliga problem?

Post by kallabaz »

Hasso wrote:Noterade häromdan när jag tankade gas och språkade med en Taxichaufför med en gas V70 som passerat 50.000 mil.

Märkligt tankar man bensin säger man inte ett ord till de andra som tankar, men vid Biogasmacken är det alltid en konversering och man hälsar på varandra tom här i Gnällbältet !!
Jo det brukar bli en hel del gasnördsnack ;)
Post Reply