Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Hewey »

Hej,

Jag hade ett par tider en dålig start när bilen var inte körd på några dagar, det var kalt (-15 eller så) och jag glömde att värma upp motorn. Motorn startade, men gick inte med alla cylindrar, kanske med 3 först, då med 4 och när jag gasade lite mera, med kanske 5 igen, men inte mycket bra. När motorn gick på gasdrift, var gången bra igen.

Hela vintern jag hade bara lite bensin i tanken, så det är logisk att det finns kanske vatten i bensinsystem. Jag bara undrar nu att hur den där startproblem händer?

Är det vatten i bensin som frysar på bensininsprutarna, och om en bensininsprutare är smutsig redan innan frysning, kanske det fungerar dåligare än en renare insprutare. Eller då beror det bara på lyckan att vilken / vilka bensininsprutarna frysar så mycket att de fungerar mycket dåligt. När motoren värmar sig, då också bensininsprutarna fungerar bättre igen.

I alla fall jag tänker att det måste vara is i bensininsprutarna (inte för exempel på bensinfilter), därför att om jag värmade motorn, hade jag ingen problem. Har någon annan haft likadana problemer? Har någon en bra förståelse om vad händer i bensinsystem med vatten i kalla väder?

Mvh, Hewey

p.s. Naturligtvis om jag hade användat någon typ av "is-bort-additiv" med bensin, kanske hade jag inte haft problem, men när jag vet att om jag bara kommer ihåg att värma motoren i kalla väder, behöver jag inte köpa någon additiv. Sommaren är redan på dörren... :mrgreen:
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Fred »

Det är ganska vanligt att man får isproppar i moderna motorer med insprutning men de brukar oftast inträffa på hösten när det är några plusgrader och mycket fuktig luft. De brukar dock inte orsaka startproblem utan de uppträder ofta med varm motor när man kör på landsväg. Man märker dem omgående då bilen börjar hacka och gå dåligt varför man givetvis stannar vid vägkanten, öppnar huven och kliar sig i huvudet. Man hittar inget fel och efter en stund hoppar man in och startar motorn igen bara för att upptäcka att bilen går som en klocka igen. Mycket förbryllad åker man vidare och man har ingen aning om vad som egentligen hände med motorn.

Det som händer är att isproppen bildas i spridarna på grund av det höga trycket. När man sedan stannar (och kilar sig i huvudet) smälter proppen med hjälp av motorvärmen och motorn går som den ska igen.

Dessa problem tror jag beror mer på den fuktiga luften och inte vatten i bensinen. Grejen med tillsatser, typ K-sprit, är att de egentligen inte gör så mycket skillnad. Mängden etanol som redan finns i bensinen från pumpen är så pass stor att en flaska K-sprit inte påverkar blandningsförhållandet nämnvärt. Dock kan det ju vara så att bensinen man har har en stor mängd vatten inblandad (med hjälp av etanolen) och att detta gör att motorn går dåligt vid start och då är det mest troligt, precis som du skriver Hewey, att spridarna fryser även i detta fall.

Om man skulle ha väldigt mycket vatten i tanken så skulle inte motorn starta alls då vatten är tyngre än bensin och därför samlas i botten. Bensinpumpens insug sitter ju vid tankens lägsta punkt och skulle då suga upp rent vatten vilket ju inte förbränns så bra i motorn. Dock kan det ju teoretiskt vara så att skiljelinjen mellan bensin och vatten ligger precis vid pumpens mynning vilket leder till att motorn startar men går väldigt dåligt.

Det bästa man kan göra är att försöka ha så mycket bensin i tanken som möjligt. På så sätt minskar man risken för kondens samt att den mängd kondens som ändå bildas tas om hand av en större mängd etanol.

Vi som kör gasbilar har dock ett annat problem när det gäller bensinen som har med ovanstående att göra. Ju mer vi kör på gas desto sämre kommer bensinen bli i tanken. Dagens bensin har en hållbarhet på endast ca tre månader. Efter tre månader börjar bensinens egenskaper försämras rejält vilket kan leda till driftstörningar. Därför rekommenderar flera gasbiltillverkare att man kör slut på bensinen minst fyra gånger per år. Personligen gör jag inte det utan jag kör på gas så mycket det bara går och tankar bensin när det behövs, ca två gånger per år. Hittills har det gått bra! 8)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Göran »

Fred wrote: Dessa problem tror jag beror mer på den fuktiga luften och inte vatten i bensinen. Grejen med tillsatser, typ K-sprit, är att de egentligen inte gör så mycket skillnad. Mängden etanol som redan finns i bensinen från pumpen är så pass stor att en flaska K-sprit inte påverkar blandningsförhållandet nämnvärt. Dock kan det ju vara så att bensinen man har har en stor mängd vatten inblandad (med hjälp av etanolen) och att detta gör att motorn går dåligt vid start och då är det mest troligt, precis som du skriver Hewey, att spridarna fryser även i detta fall.
Undrar om här med att blanda in etanol i bensinen även förekommer i Finland.
Fred wrote: Vi som kör gasbilar har dock ett annat problem när det gäller bensinen som har med ovanstående att göra. Ju mer vi kör på gas desto sämre kommer bensinen bli i tanken. Dagens bensin har en hållbarhet på endast ca tre månader. Efter tre månader börjar bensinens egenskaper försämras rejält vilket kan leda till driftstörningar. Därför rekommenderar flera gasbiltillverkare att man kör slut på bensinen minst fyra gånger per år. Personligen gör jag inte det utan jag kör på gas så mycket det bara går och tankar bensin när det behövs, ca två gånger per år. Hittills har det gått bra! 8)

Mvh
/Fred
Det är främst ovanstående som jag har haft problem med. Min lösning på det är att jag sällan tankar mer ca halv tank bensin. Sedan jag började med det har dålig gång på bensin varit sällsynt. Men i Sverige blandas det alltid i Etanol i bensinen (hur det är i Finland vet jag som sagt inte). Min bil står även alltid ute vilket minskar risken för kondensutfällning i bränslet.
I mitt fall var alltid problemet med den dåliga gången på direkt efter start och vid sådana tillfällen då jag haft "samma" bensin i tanken länge. Det försvann dock om jag fyllde på med ny "färsk" bensin.
Fred wrote: Om man skulle ha väldigt mycket vatten i tanken så skulle inte motorn starta alls då vatten är tyngre än bensin och därför samlas i botten. Bensinpumpens insug sitter ju vid tankens lägsta punkt och skulle då suga upp rent vatten vilket ju inte förbränns så bra i motorn. Dock kan det ju teoretiskt vara så att skiljelinjen mellan bensin och vatten ligger precis vid pumpens mynning vilket leder till att motorn startar men går väldigt dåligt.
De bränsletankar jag har varit med om att ta fram, har vi bemödat oss att punkten man suger bränsle från skall ligga ngt. högre än tankens lägsta punkt. Just för att minska risken av att få in vatten och annat skräp i bränslesystemet (det bildas alltid en bottensats i tankar efter en längre tids användning). Hur det är i personbilar vet jag inte men misstänker att man resonerar på samma sätt.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Fred »

Göran wrote:De bränsletankar jag har varit med om att ta fram, har vi bemödat oss att punkten man suger bränsle från skall ligga ngt. högre än tankens lägsta punkt. Just för att minska risken av att få in vatten och annat skräp i bränslesystemet (det bildas alltid en bottensats i tankar efter en längre tids användning). Hur det är i personbilar vet jag inte men misstänker att man resonerar på samma sätt.
Så är det säkert! Jag uttryckte mig lite förenklat men tanken kan nog stämma ändå. Blir det tillräckligt med vatten i tanken så spelar det ju ingen roll hur långt upp sugröret sitter... 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Hewey »

Tusen tack om fina förklaringen killar! Jag kollade att det finns också etanol i finska bensin, max. 5 %. Så jag ska inte behöva någon additiv, en full tank om färsk bensin skulle vara bäst hjälp.

Det här är kanske en sak som man kan se i lång resor upp i norr, när man kör endast med bensin och användar många tankar av färsk bensin -> bilen startar och går mycket bra. Kanske lite längre bensinkörning också renar motoren lite? Från vad jag har förstått finns det många olika reningsadditiver i bensin, med hur är det med gasen? Kanske gasen brinnar lite renare än bensin, men om den innehåller inte reningsadditiver, kanske med tiden motoren smutsar sig i alla fall?
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Fred »

Gasen har inga tillsatser för rening, det behövs inte...gasen brinner extremt mycket renare än bensin vilket syns tydligt på både oljan och avgasröret. Så att mycket bensinkörning skulle rena motorn är nog helt fel tanke... :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Dåligt start i minusgrader -> vatten i bensinsystem?

Post by Hewey »

Okej, kanske det var bara min bil som hade inte gasgrejer i bra skick en par år sen...
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply