Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Göran »

Hej på er.
Har länge gått och funderat över hur bränslesystemet egentligen fungerar på en gasbil i allmänhet och på Volvo S80/V70/S60 i synnerhet.

På bilar med bränsleinsprutning (Bensin och Diesel) så stängs bränsletillförseln i allmänhet av (för att spara bränsle) när man släpper gaspedalen alternativt kör nedför en brant backe så kallad motorbromsning. Fungerar det likadant på gasbilar? Någon som vet.

Min egen teori är att det fortfarande sugs in bränsle i förbränningsrummet vid så kallad motorbromsning. Detta skulle innebära att för att spara bränsle så skall man antagligen inte motorbromsa utan i stället frikoppla och låta motorn gå ned på tomgång. Någon som vet / kan utveckla förkasta min teori?

Jag har kollat Volvos instruktionsbok och inte hittat något där utan bara de allmänna beståndsdelarna i systemet. Som bränsletank tryckregulator gasfördelare.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Fred »

Generellt finns det alltid en DFCO (Deceleration Fuel Cut Off, Volvos benämning) i alla nya bilar. Hur det är just med BiFuel vet jag inte men det skulle förvåna mig väldigt mycket om denna funktion skulle saknas. I så fall skulle ju oförbränd metan passera motorn vilket skulle vara förödande för bilens avgasklassning.

Avgaskraven är så hårda nuförtiden att en tillverkare skulle ha väldigt svårt att få igenom en bil där bränsletillförseln inte stängs av vid motorbroms.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by larsa »

Har för mig att det känns ett litet ryck efter några sekunders motorbromsning på min bil, precis som om fuel cut-off går in. Skall testa på vägen hem. Känns som om fördröjningen är längre än på en vanlig bensinare men jag är inte säker. Kanske någon som kan jämföra med motsvarande bensinvolvo?

Annars är det generellt faktiskt bättre att frirulla på tomgång än att motorbromsa. Om man nu inte vill sänka farten förstås och ändå hade tänkt bromsa!
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Göran »

Fred wrote:Generellt finns det alltid en DFCO (Deceleration Fuel Cut Off, Volvos benämning) i alla nya bilar. Hur det är just med BiFuel vet jag inte men det skulle förvåna mig väldigt mycket om denna funktion skulle saknas. I så fall skulle ju oförbränd metan passera motorn vilket skulle vara förödande för bilens avgasklassning.

Avgaskraven är så hårda nuförtiden att en tillverkare skulle ha väldigt svårt att få igenom en bil där bränsletillförseln inte stängs av vid motorbroms.

Mvh
/Fred
Eftersom tändningen fortfarande fungerar så borde inga större mängder oförbränt bränsle sippra ut. Fartminskningen vid motorbromsning utan så kallad fuel cut off beror på strypt tillförsel av syre och bränsle. Hur detta sker i praktiken och om man helt stänger av tilförseln av gas vet jag som sagt ej. Men teoretiskt skulle man kunna ha avstängningen i gasfördelaren eller reduceringsventilen.
Denna så kallade DFCO sitter med stor säkerhet också på Bi Fuel bilarna frågan är om det sitter två st. dvs en på varje bränslesystem.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Hewey »

Det finns ju en DFCO-magnet ventil i gasfördelarn som styrar en liten gummimembran som stängar gasflödet till gasfördelarn. När ingen ny gas kommer från gasfördelaren till insuget, gastycket i dessa 5 lilla gasslangar går ned mycket snabbt. När gastrycket går lägre än lufttrycket i atmosfären, membraner på munstycker (mellan 5 lilla gasslangar och insuget)stängs (med lufttryck kraft, via lilla öppningar på munstycker) och gasen kvar i lilla gasslangar går inte till motorn. När DFCO öppnar gasflödet igen till gasfördelarn, gastrycket bekommer större än lufttrycket, membraner på munstycker öppnar och gasen flöder igen till motoren.

DFCO stänger gasflödet när man motorbromsar, dvs rpm är högre än 1800 (motorn dör om den har ingen gas med låg varvtal). Så om man vill köra snål, man måste växla ned ofta när man motorbromsar. Den andra bäste alternativ är att man bara frihjular på tomgång.

Mvh, Hewey
Last edited by Hewey on 2010-03-11, 23:29, edited 2 times in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Danni »

Jag kan inte svara på hur det funkar på Volvos gasmodeller, men eftersom Passaten har en färddator som visar förbrukning även för gassystemet så kan jag faktiskt berätta hur det funkar på den :) Om jag släpper gasen så går den momentana gasförbrukningen ganska omedelbart ner på exakt 0.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by torkel »

Motorbromsa är definitivt bättre. Momentanförbrukningen på min Caddy går ner till 0 så länge jag motorbromsar. Frikopplar jag så fortsätter motorn förbruka gas.

Börjar känna mig som en mästare på eco driving nu, har lyckats trycka upp räckvidden både på min förra bil (Zafira) och på min nuvarande med ungefär 10% utan att behöva agera bromskloss i trafiken. Det ger en ganska bra besparing på gasfakturan. =)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Göran »

Tack alla som hjälpt mig att få klarhet i detta. Har tidigare ägt ett antal bilar med färddator och där har man så att säga fått svart på vitt att tekniken fungerar. Har därför funderat hur det egentligen är på gasbilarna och som alltid finns det några som kan bringa klarhet i saker och ting.

Ett särskilt tack till Hewey som alltid är väldigt insatt i funktionen och uppbyggnaden av gassystemen, det märks att du skruvat en del.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hur fungerar egentligen bränslesystemet / snålkörning

Post by Hewey »

Glad att hjälpa. Det är trevligt att människor vill ha komplett förståelse om saker. Tackar alla för mycket intressanta diskussionen omkring gasbilar, det är en stor glädje att diskutera här. Min bil går bra nuförtiden och hoppas att den kräver inte så mycket skruvning i framtiden.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply