Driftproblem passat

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
min
Posts: 4
Joined: 2010-03-01, 11:47

Driftproblem passat

Post by min »

Har haft inne min Passat EcoFuel uttagen i juni 09, på service två gånger för att det ibland uppstår problem vid gaspådrag. Motorn går ryckigt och verkar misstända, och motorvarningslampa (orange som indikerar problem med avgasrening) blinkar. Ibland har motorn gått över till bensindrift (trots mycket gas i tanken). Första gången uppdaterades programvaran för motorstyrningen, men problemet kvarstod (kommer ibland, kan vara någon veckas mellanrum). Nu senast fick jag besked att det var ett känt problem, men att de inte visste hur det skulle åtgärdas. Det verkar bli fukt i i insugningssystemet alternativt att någon cylinder tappar kompression.

Förutom detta har jag också det i forumet tidigare besrivna problemet med ett "tjutljud/pipljud" som uppkommer vid ca 2 000 varv, det är också ett känt problem som de inte vet hur de ska åtgärda (har haft det ett halvår).

Vi har flera tjänstebilar av samma sort som har båda dessa problem. Jag hoppas att det inte är vw-standard att hävda att man känner till felet men inte vet vad man sak göra åt det, och låta tiden gå (hoppas man på självläkande bilar...?).
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Driftproblem passat

Post by Danni »

Mitt vinande ljud gick över efter nånstans runt 1000 mil, om det är nån tröst :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Driftproblem passat

Post by CNG-Driver »

Första gången uppdaterades programvaran för motorstyrningen, men problemet kvarstod (kommer ibland, kan vara någon veckas mellanrum).
Okej, men du behöver också nya vakuumslangar i motorutrymmet.
Förutom detta har jag också det i forumet tidigare besrivna problemet med ett "tjutljud/pipljud" som uppkommer vid ca 2 000 varv, det är också ett känt problem som de inte vet hur de ska åtgärda (har haft det ett halvår).
Titta på Video http://www.youtube.com/watch?v=GdsaCDVOYUQ

Det finns en modifierad vattenpump som har löst problemet.
Post Reply